تدوین دوره‌های مهارت تکمیلی برای کارآموزان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

درپی اعلام وزیر کار مبنی بر ارائه ۳۰ میلیون نفر ساعت آموزش مهارتی در حوزه مشاغل دانش بنیان، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دوره‌های مهارت تکمیلی را در قالب پروژه محور کردن آموزش‌ها تدوین کرد.

به گزارش ایسنا، چندی قبل وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بازدید از یک مرکز نوآوری آموزش فنی و حرفه ای از پیش بینی ارائه ۳۰ میلیون نفر ساعت آموزش مهارتی درحوزه مشاغل دانش بنیان خبر داد.

به گفته وی، توسعه آموزش‌های منجر به اشتغال و رشد کارآفرینی در دستور کار قرار گرفته و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای موظف شده تا در سال جاری ۳۰ میلیون نفر ساعت آموزش‌های مهارتی در حوزه‌های دانش بنیان و مشاغل آینده اجرا کند.

در حال حاضر ارائه آموزش های مهارتی به شیوه قدیمی، هزینه محور و متکی بر اعتبارات دولتی، پاسخگوی نیازهای مهارتی کشور نیست و لازم است روش‌های جدید و متفاوت مهارتی با تاکید بر خلق ثروت و هم افزایی بخشهای دولتی و خصوصی ارائه شود.

در همین راستا، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دوره‌های مهارت تکمیلی را در قالب پروژه محور کردن آموزش‌ها و به منظور تحقق این هدف تدوین کرده است.

به موجب این طرح، برای آن دسته از کارآموزانی که دوره های مهارتی خود را به پایان برسانند یک یا چند پروژه عملی تعریف می شود و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای می تواند از محل قانونی اعتبارات (تبصره ۷۵) حق الزحمه کارآموزان دوره‌های تکمیلی مهارت را پرداخت کند.

غلامحسین حسینی نیا ـ معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ـ آمادگی این سازمان برای واگذاری امور آموزشگاه‌های آزاد را در چارچوب قانون اعلام و بر حضور حداکثری آموزشگاه ها در انجمن ها و کانون ها تأکید دارد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه منابع انسانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه سازمان می گوید: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در این برهه سخت در خط مقدم قرار گرفته و با انتظارات و تقاضاهای زیادی از سوی جامعه مواجه است از این رو ضرورت دارد که مدیریت منابع انسانی و جنبه‌های انسانی مدیریت در نظر گرفته شود.

هم اکنون دوره‌های کوتاه مدت تکمیلی در برخی از مراکز، آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در حال برگزاری است و دوره‌های مهارت افزایی در دانشگاه های دنیا به منظور اشتغال فارغ التحصیلان به گونه ای مناسب ساماندهی می شود.

به اعتقاد کارشناسان، اگر چه داشتن مهارت‌های کلیدی نقش مهمی در موفقیت‌ شغلی دارد ولی مهارت‌های تکمیلی هم می تواند به موفقیت بیشتر افراد کمک کرده و موجب بیشرفت و تعالی افراد هم به لحاظ کاری و هم شخصیتی شود.

به گزارش ایسنا، ارائه دوره‌های تخصصی تکمیلی و مهارتی با هدف توسعه کارآفرینی، ثروت آفرینی و اشتغالزایی اقدام موثری است تا دانشجویان پس از فارغ التحصیلی و هنگام ورود به بازار کار با ضعف مهارت‌های مورد نیاز جامعه مواجه نشوند و سریع تر به بازار کار راه یابند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار