تربیت معلم چند مهارتی در دستور کار آموزش و پرورش/ اجرای ماده ۲۸ میانبری برای عبور از بحران کمبود معلم

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تربیت معلم چند مهارتی در دستور کار آموزش و پرورش/ اجرای ماده ۲۸ میانبری برای عبور از بحران کمبود معلم

رئیس دانشگاه فرهنگیان از پیشنهاد تربیت معلم چند مهارتی در این دانشگاه و بررسی ابعاد طرح در شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد.
حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش/// و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره برنامه‌های این دانشگاه برای تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهار کرد: با توجه به پایش ملی انجام شده در سطح استان‌های کشور در سال ۹۶، به وجود ۲۵ هزار ظرفیت خالی در پردیس‌های دانشگاهی پی بردیم و بر همین اساس برای جذب دانشجو اقدام کردیم و ۲۴ هزار ردیف جدید تخصیص گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه مجلس موافقت اولیه با این تعداد ردیف استخدامی را اعلام کرده است، ادامه داد: بعد از تخصیص ردیف باید نامه آن به سازمان برنامه و بودجه ارسال شود.

خنیفر از تشکیل کارگروهی با همراهی مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش به منظور برنامه‌ریزی برای جذب نیرو‌های جدید خبر داد و گفت: با توجه به جذب ۱۷ هزار نیروی جدید از طریق آزمون استخدامی و پذیرش ۲۴ هزار نفر در دوره‌های چهار ساله دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش باید آمادگی لازم برای ساماندهی حدود ۴۱ هزار نیروی جدید را داشته باشد که در این شرایط دانشگاه آمادگی تمام قد برای برگزاری دوره‌های آموزشی را دارد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود: جذب حدود ۴۱ هزار نیروی جدید طی سه تا چهار سال آینده حداقل نیاز به نیروی انسانی را برطرف می‌کند و با اتخاذ این سیاست‌ها به دنبال کمک برای رفع مشکل نیروی انسانی هستیم.

وی با اشاره به کمبود ۷۸ هزار نیروی انسانی در مهر ۹۷ گفت: آموزش و پرورش این تعداد نیرو را با روش‌های مختلف از جمله بهره مندی از ۹ هزار و ۳۵۰ فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان تامین می‌کند.

تلاش برای جذب سالانه 15 هزار دانشجومعلم

خنیفر تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود تمام تلاش را به کار می‌گیریم تا هرساله ۱۵ هزار نیروی جدید را به خدمت بگیریم و در صورت امکانات بیشتر ظرفیت بالاتری هم داشته باشیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره رشته‌های مورد پذیرش در دانشگاه با اشاره به اینکه در ۱۶ رشته اصلی دانشگاه جذب دانشجومعلم خواهیم داشت، بیان کرد: بیشترین کمبود را در مقطع ابتدایی داریم و دلیل آن هم استقبال کمتر دانشجویان پسر از این رشته است.

وی با بیان اینکه بعضا برخی ظرفیت‌های رشته‌ها خالی می‌ماند، گفت: البته در مواردی باید اطلاع رسانی صحیح درباره رشته‌ها داشته باشیم تا جامعه آن‌ها را بهتر بشناسد همانطور که دانشگاه فرهنگیان با ۷ سال فعالیت هنوز برای جامعه به طور کامل شناخته شده نیست.

با اجرای ماده 28 در دراز مدت مخالفیم

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره اجرای ماده ۲۸ اساسنامه این دانشگاه اظهار کرد: این ماده برای عبور از بحران کمبود معلم به عنوان راه‌حلی مناسب محسوب می‌شود، اما در درازمدت با آن چندان موافق نیستیم.

خنیفر با تأکید بر اینکه باید نگاه تخصصی به آموزش و پرورش داشته باشیم، گفت: باید به هشت عامل ساختار، منابع انسانی، فضای آموزشی، ارزشیابی، بودجه، فناوری آموزشی، فناوری اطلاعات و اخلاق حرفه‌ای در نظام تعلیم و تربیت توجه شود.

وی به طرح تربیت معلم چند مهارتی اشاره و اظهار کرد: این طرح در شورای عالی آموزش و پرورش هم مطرح شده و امیدواریم به نتیجه برسد که بر اساس آن معلم میان‌رشته‌ای تربیت می‌شود تا بتواند دروس مشابه همچون ریاضی و فیزیک یا دینی و قرآن را آموزش دهد.

اجرای دوره های مهارت آموزی در انتظار برنامه ریزی آموزش و پرورش

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره برنامه‌ریزی برای پذیرفته شدگان آزمون استخدامی که تیرماه برگزار می‌شود، گفت: برای دوره‌های مهارت آموزی پذیرفته‌شدگان این آزمون چندین سناریو مطرح است، با توجه به ایده و سناریو‌های درنظر گرفته شده از نظر دانشگاه به عنوان مجری طرح، گذراندن دوره آموزشی و آشنایی با فنون تدریس حداقل برای مدت ۳ الی ۴ ماه مطلوب‌تر است، اما باید دید برنامه‌ریزی آموزش و پرورش به چه صورت خواهد بود.

وی درباره آمادگی پردیس‌های استانی این دانشگاه اظهار کرد: اکنون پردیس‌های دانشگاه برای مهر در شرایط نسبتا مناسبی قرار دارند، اما کیفیت کامل برای همه پردیس‌ها وجود ندارد، ولی شرایط را به گونه‌ای ترتیب دادیم تا برای جذب ۲۴ هزار دانشجو معلم و ۱۷ هزار مهارت‌آموز مشکلی از نظر امکانات آموزشی نداشته باشیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار