تشریح برنامه های وزارت آموزش و پرورش در زمینه استخدام، اشتغال و کارآفرینی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

دکتر یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در گفتگوی اختصاصی با بازارکار با اشاره به اینکه در سالهای گذشته شرایط دانشگاه فرهنگیان را برای پاسخگویی به نیازهای آتی نیروی انسانی فراهم نکرده‌اند گفت: وزارت آموزش و پرورش برای جبران نیرو آزمون های متمرکز را با مجوز دستگاه های ذیربط برگزار می کند.
به گزارش خبرنگار بازارکار، متن این مصاحبه در گفتگو با دکتر یوسف نوری وزیر محترم آموزش و پرورش تقدیم مخاطبان ارجمند می شود؛
آقای وزیر! با توجه به تصمیم شورای عالی اشتغال مبنی بر ایجاد یک میلیون شغل در سال؛ وزارت آموزش و پرورش به صورت مستقیم یا غیرمستقیم په مسئولیتی در این زمینه دارد؟همچنین با توجه به نقش هنرستان ها و مدارس کار و دانش در ورود دانش آموزان به بازارکار، برنامه وزارت آموزش و پرورش برای توسعه و تجهیز این مدارس چیست؟
وزارت آموزش و پرورش برنامه های مختلفی را در حوزه اشتغال و کارآفرینی دنبال می کند که بخشی از آن ها به شرح ذیل است؛
ایجاد شبکه ی كارآفرینان مدرسه با استفاده از بستر فناوری اطلاعات برای تعامل و توسعه فرهنگ كارآفرینی
تأسیس و توسعه مرکز رشد کارآفرینی ( 50 باب در 12 استان )
مدیریت اجرای طرح آموزش همراه با تولید با اولویت هنرستا نهای مستقل ( شناسایی 318 هنرستان فعال و برگزاری نخستین جشنواره غیرحضوری تولید محصولات هنرستانی)
طراحی و اجرای دوره های آموزش كارآفرینی و مهارت آموزی مبتنی بر برنامه درس حوزه های تربیت و یادگیری
به روزآوری و بازتعریف رشته های شاخه كاردانش هماهنگ با آمایش سرزمینی ( 61 رشته)
ایجاد رشته های مهارتی جدید بر اساس نیاز بازار کار و تغییرات فناوری روز دنیا (25 رشته)
تجهیز كارگاه های هنرستان های دولتی بر اساس منابع و تجهیزات استاندارد از طریق (اعتبارات 2 درصد فروش گاز-طرح تجهیز هنرستان ها – 388 میلیارد تومان سال 1401-1400)
گسترش مشاركت بنگاههای تولیدی و خدمات بخش دولتی و غیردولتی در توسعه آموزشهای كاردانش (برون سپاری آموزش های مهارتی – تعداد 130 هزار هنرجو)
افزایش سهم هنرجویان هنرستانهای غیردولتی و مشاركت در ارتقای كیفی آموزش(5.40 درصد)
افزایش سهم هنرجویان هنرستانهای وابسته و مشاركت در ارتقای كیفی آموزش ( افزایش 55 درصدی هنرستان وابسته جهاد کشاورزی و افزایش 30 درصدی هنرستان های هنرهای زیبای وابسته به وزرات فرهنگ و ارشاد و راه اندازی 6 باب هنرستان ریلی وابسته به وزارت راه و شهرسازی)
تولید محتوای الکترونیکی برای بیش از 48 رشته مهارتی کاردانش و بارگذاری در سامانه شاد( بیش از 3000 محتوا در قالب فیلم، پاورپوینت، پی دی اف و پادکست)
با توجه به بازنشستگی معلمان و فرهنگیان و عدم پاسخگویی دانشگاه فرهنگیان … در زمینه تامین معلم، برنامه شما برای به کارگیری نیروهای دانش آموخته دانشگاه ها بویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی برای نوسازی ناوگان و نیروی مورد نیاز نظام تعلیم و تربیت چیست؟
با توجه به اینکه متأسفانه در سال‌های گذشته، پیش‌بینی‌های لازم صورت نگرفته است و شرایط دانشگاه فرهنگیان را برای پاسخگویی به نیازهای آتی نیروی انسانی فراهم نکرده‌اند، ناگزیر آموزش و پرورش بارعايت قوانين ومقررات حاكم بر استخدام، با اخذ مجوزهاي قانوني از سازمان اداري واستخدامي كشور و سازمان برنامه وبودجه و به استناد ماده 44 قانون مديريت خدمات كشور از طريق آزمون‌هاي متمركز دستگاه‌هاي اجراي نسبت به جذب فارغ التحصيلان دانشگاهها وموسسات آموزش عالي وحوزه‌هاي علميه به شرط گذراندن دوره مهارت آموزي در دانشگاه فرهنگيان و دانشگاه تربيت دبيرشهيدرجايي و بارعايت ماده واحده نحوه جذب منابع انساني در مشاغل آموزشي و تربيتي وزارت آموزش و پرورش مصوب جلسه ۸۳۳ مورخ 27/08/1399 شوراي عالي انقلاب فرهنگي اقدام مي‌نمايد. شايان ذكراست براي سال 1401 با توجه به مجوز اخذ شده 25000 نفر وهمچنين باقي مانده مجوزهاي قبلي، به تعداد 34500 نفر براي نهمين آزمون متمركز دستگاه‌هاي اجراي ظرفيت سازي شده است. البته شرایط آموزش پیش از خدمت و ضمن خدمت نیز باید سازماندهی مجددی شود تا این عزیزان به صورت واقعی برای حضور در کلاس درس و ایفای نقش خطیر معلمی آماده شوند.
آزمون آستخدامی برای جذب 34500 نفر چه زمانی برگزار می شود؟
رکن رکین وزارت آموزش‌وپرورش برای ارائه خدمات به دانش‌آموز، معلم است و دانشگاه فرهنگیان و رجایی در زمینه تربیت نیروی انسانی مورد نیاز نقش اساسی دارند. مسیر جذب نیرو این دو دانشگاه هستند. در کنار پذیرش افراد از طریق کنکور سراسری، هرساله آزمون استخدامی نیز برگزار می‌شود که افراد پذیرفته‌شده باید در دوره‌های مهارت‌آموزی دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند که موسوم به ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است. اکنون سهمیه استخدام ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفری دریافت کرده‌ایم که به‌زودی فراخوانش اعلام می‌شود تا این افراد از طریق آزمون استخدامی جذب آموزش‌وپرورش شوند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار