تصویب دوره دکتری حرفه‌ای رشته فیزیوتراپی برای اولین بار در کشور

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی از تصویب آیین نامه آموزشی دوره دکتری حرفه ­ای رشته فیزیوتراپی برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: امکان ادامه تحصیل مرتبط با کار این رشته فراهم شد.

دکتر غلامرضا حسن زاده در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: آئین نامه آموزشی دوره دکتری حرفه‌ای رشته فیزیوتراپی برای اولین بار در کشور و جهت ادامه تحصیل دانش آموختگان مقاطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد این رشته تصویب شده است.

وی افزود: در هشتاد و هفتمین جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونین و اعضای شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی این موضوع به تصویب رسید.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی با اشاره به نیاز کشور به دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی گفت: یکی از کارهای مهمی که در حوزه آموزش پزشکی باید انجام گیرد این است که رشته‌های پرطرفدار که امکان فعالیت حرفه‌ای در کشور دارند باید ارتقا پیدا کنند.

وی افزود: نباید اجازه دهیم که تنها سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در مقطع دکتری حرفه‌ای منحصر باشد. مردم تقاضاهای متعددی دارند و از نظر ظرفیت پذیرش دانشجو هم وزارت بهداشت برای سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی محدودیت‌هایی دارد.

حسن زاده یادآور شد: نمی‌توان گفت همه دانشگاه‌ها با هر کیفیتی دانشجو تربیت کنند و خط قرمز وزارت بهداشت این است که کیفیت آموزش باید رعایت شود. اگر کیفیت یک برنامه آموزشی در هر دانشگاهی رعایت نشود اجازه ادامه آن برنامه آموزشی داده نمی‌شود. کیفیت آموزش و سلامت مردم برای ما بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: رشته فیزیوتراپی بسیار پرتقاضایی است و در عین حال یک رشته کاربردی محسوب می‌شود. «فیزیوتراپی» بورد تخصصی بسیار فعال و اعضای هیأت علمی توانمندی در کشور دارد. این اعضای هیأت علمی می‌توانند نیروی انسانی را تربیت کنند که زودتر وارد جامعه شوند و بتوانند کار حرفه‌ای خود را انجام دهند.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی یادآور شد: وقتی فردی کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی (Ph.D) یک رشته‌ای را می‌خواند عمدتاً قصد کار علمی و آکادمیک دارد. اما در دکتری حرفه‌ای قصد دارند فعالیت حرفه‌ای داشته باشند.

وی گفت: با تربیت نیروی انسانی در حوزه دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی هزینه‌های تربیت نیروی انسانی در این حوزه پایین می‌آید و زودتر افراد وارد بازار کار می‌شوند و تخصص بهتری پیدا می‌کنند و مفید و مؤثر خواهد بود.

حسن زاده تاکید کرد: آئین نامه پذیرش دانشجوی دکتری حرفه‌ای این رشته در شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مصوب شده است و امید این است که در سال آینده به صورت محدود در سه دانشگاه و سه دوره دانشجو پذیرفته شود. پس از تصویب موضوع در شورای گسترش دانشگاه‌ها، پس از پذیرش دانشجو و ارزشیابی در صورت رضایت، افزایش ظرفیت هم صورت می‌گرفت. اما شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی پیشنهاد داده است که هر ۵ دانشگاهی در تدوین دوره مشارکت داشته اند در پذیرش دانشجو درنظر گرفته شوند.

وی گفت: پنج دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز درخواست راه اندازی این دوره را داشتند و در تدوین دوره مشارکت داشتند. از مهرماه سال ۱۴۰۳ در سه دوره در این دانشگاه‌ها دانشجو پذیرفته می‌شود.

به گزارش مهر، پیش از این تقاضای بسیاری برای توسعه این رشته مطرح بود و در همین زمینه انجمن علمی فیزیوتراپی ایران بر ضروت تصویب این رشته تاکید کرده و یادآور شده بود با توجه به افزایش مشکلات اسکلتی و نیاز جامعه در تعداد نیروهای فیزیوتراپ دچار کمبود هستیم و با وجود داشتن زیرساخت‌های لازم، هنوز پذیرش دانشجویان در مقطع دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی انجام نشده است.

صاحبنظران در این حوزه تاکید کرده بودند که نظام سلامت امکان تربیت نیروی فیزیوتراپی را دارد و به دلیل عدم پذیرش دانشجو در مقطع دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی، این افراد برای تحصیل به کشورهای دیگر می‌روند. همچنین به دلیل تداخلات بین رشته‌ای میان علوم پایه و بالینی (گروه ارتوپدی) امکان توسعه این رشته در مقطع دکتری حرفه‌ای فراهم نبود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار