تورم فارغ التحصیلان در رشته‎های خاص و اشباع بازار معضل امروز حوزه اشتغال

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

تورم فارغ التحصیلان در رشته‎های خاص و اشباع بازار معضل امروز حوزه اشتغال

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس با تأکید بر ضرورت حرکت وزارت علوم به سمت توسعه آموزش‌های مهارتی، عنوان کرد: تورم فارغ التحصیلان در رشته‎های خاص و اشباع بازار معضل امروز در حوزه اشتغال است که وزارت علوم باید برای آن برنامه داشته باشد.

رضا انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح سئوالش از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح است، گفت: این سئوال از وزیر در رابطه با سامان‌دهی نظام نوآوری کشور در راستای سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه بود و همچنین گسترش آموزش‌های مهارتی در کشور و افزایش سهم ایران در منطقه در این خصوص بود.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توضیحات وزیر قانع کننده نبود و ضرورت دارد طی زمان تعیین شده (مهلت دو هفته‌ای) وزارت علوم مستندات خود را در این رابطه ارائه دهد، افزود: وزارت علوم بر اساس شرح وظایف خود در این زمینه مسئولیت‌ها و وظایفی دارد که در عمل به آن‌‎ها کوتاهی کرده و اقدامات لازم برای بهره گیری از آموزش‌های مهارتی را انجام نمی‌دهد.

ضرورت حرکت وزارت علوم به سمت آموزش‌های مهارتی برای حل معضل اشتغال

وی با بیان اینکه در حال حاضر آموزش عالی کشور به هیچ عنوان در جهت مهارتی شدن حرکت نمی‌کند، ادامه داد: جامعه امروز باید به سمت مهارتی شدن آموزش‌ها پیش برود تا مسئله اشتغال که یکی از مهم‌‎ترین موضوعات روز کشور است را سامان بخشد.

انصاری با یادآوری اینکه در حال حاضر در بسیاری از رشته‌‎ها با تورم فارغ التحصیلان و اشباع بازار کار مواجه هستیم، افزود: این در حالیست که آموزش‌های مهارتی بعضا در زمان و هزینه کمتر می‌‎تواند بازار کار مورد نیاز خود را پیدا کند.

وی انتقاد از اینکه بررسی آمارها در این حوزه نشان می‌دهد که روند مناسبی را پیش نگرفته‌ایم، گفت: به همین جهت ضرورت دارد که وزارت علوم در این حوزه برنامه ریزی مناسبی داشته باشد و بخشی از منابع خود را نیز در این حوزه سرمایه گذاری کند.

ضرورت نیازسنجی سایر وزارتخانه‌ها برای سامان بازار اشتغال

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: البته سایر وزارتخانه‌ها نیز باید در این مسیر نیاز سنجی داشته و بررسی‌های خود را در این حوزه به وزارت علوم اعلام تا این وزارتخانه برنامه ریزی درستی برای تأمین بازار کار داشته باشد.

به گزارش خانه ملت بر اساس اظهارات سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رضا انصاری پس از دو هفته به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام می‌کند که از پاسخ‌های وزیر در خصوص این سئوال قانع شده است یا خیر./

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار