جذب بیش از هزار مربی در آموزش و پرورش استثنایی تا پایان سال

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از جذب بیش از هزار مربی در آموزش و پرورش استثنایی تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید طریفی حسینی در نشست خبری امروز با اشاره به برگزاری سومین آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲ گفت: در این آزمون استخدامی که ۲۱ مهربرگزار شد؛ هزار مربی امور آموزش معلولان جذب سازمان آموزش و پرورش استثنایی شدند. نتایج این آزمون هم طی هفته گذشته، اعلام شد.

وی درباره جزئیات این آزمون و آمار پذیرفته شدگان گفت: در این آزمون فقط افرادی می‌توانستند شرکت کنند که دارای حداقل مدرک لیسانس کاردرمانی و گفتاردرمانی بودند. البته تعداد فارغ التحصیلان این رشته‌ها در کشور کم است؛ به همین دلیل در این آزمون ۲۴۱۶ نفر ثبت نام کردند که از این بین ۱۶۷۳ نفر در آزمون حاضر شدند.

طریفی حسینی با بیان اینکه برای استخدام مربیان هم مصاحبه‌های تخصصی برگزار کردیم گفت: ۱۱۶۸ نفر طی فرایند چند برابر ظرفیت برای شرکت در ارزیابی تکمیلی آزمون مربی اموز آموزش معلولین مجاز شدند که از این بین ۵۲۵ نفر در مرحله اول قبول نهایی شدند؛ تلاش می‌کنیم با مشارکت استان‌ها هر چه سریع‌تر امکان فعالیت این ۵۲۵ نفر را در مدارس استثنایی فراهم کنیم به طوری که همزمان بتوانند دوره‌های ضمن خدمت را در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به خالی ماندن ردیف‌های استخدامی آزمون مربی امور آموزش معلولین و نیاز سازمان آموزش و پرورش استثنایی در جذب مربی گفت: با هماهنگی با معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارتخانه تلاش می‌کنیم تا ۵۴۱ نفر دیگر را در مرحله تکمیل ظرفیت برای ارزیابی تکمیلی فرابخوانیم. به زودی دفترچه تکمیل ظرفیت را منتشر کنیم و تلاش می‌کنیم برای افرادی که موفق نشدند به مرحله ارزیابی تکمیلی برسند، تا قبل از پایان سال مجدداً مرحله تکمیل ظرفیت را تعیین تکلیف کنیم.

طریفی حسینی با اشاره به اینکه ۸۱۹ مرکز جامع برای سنجش سلامت کلاس اولی‌ها در سراسر کشور وجود دارد؛ گفت: ارائه خدمات توانبخشی در حوزه‌های نقص توجه، اختلال یادگیری و هیجانی و رفتاری دانش‌آموزان در این مراکز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه شرایط پذیرش نوآموزان پیش دبستانی و ارائه خدمات به آنان در این مراکز به صورت رایگان انجام می‌شود؛ گفت: نوآموزان در صورت تشخیص اختلال از خدمات آموزشی و توانبخشی این مراکز با رویکرد بهنگام و رایگان استفاده می‌کنند؛ بسیاری از نیروهای کاردرمان و گفتار درمان هم که به تازگی در آزمون اخیر استخدام شدند، در این مراکز ساماندهی خواهند شد.

وی با بیان اینکه در همین مراکز مشخص خواهد شد که کودک در مدارس عادی باید درس بخواند یا مدارس استثنایی؛ گفت: کمیته جای‌دهی آموزشی در این مراکز جامع ایجاد شده است و معلم مرتبط و نیروی توانبخشی، که کار تست و آزمون دانش آموز را انجام داده؛ نوع مدرسه و خدماتی را که دانش‌آموز به آن نیاز دارد، مشخص می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از دانش‌آموزان با اختلالات بینایی یا شنوایی یا دارای معلولیت جسمی و حرکتی، در مدارس عادی و در کنار دانش‌آموزان عادی تحصیل کنند.؛ گفت: خیرین مدرسه ساز قبول کردند که ۳۰۰ مدرسه بزرگ را در سال تحصیلی جاری برای دانش آموزان استثنایی مناسب سازی کنند تا این دانش آموزان استثنایی هم بتوانند با این مناسب سازی فیزیکی از این مدارس استفاده کنند.

طریفی با اشاره به لزوم اتخاذ یک برنامه عملی برای مهارت آموزی معلمان دانش آموزان استثنایی گفت: علاوه بر بحث مهارت آموزی، از مهر سال آینده دو رشته امور خدمات عمومی و رشته موسیقی هم برای دانش‌آموزان به مدارس استثنایی اضافه می‌شود؛ همچنین در حال بررسی برای ایجاد رشته گیاهان دارویی، دستیاری کشاورزی و کمک سراجی هستیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار