جزئیات برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

امسال فرایند آزمون استخدامی آموزش و پرورش تغییر کرده است و آموزش و پرورش از همه علاقه‌مندان به معلم شدن که البته مشمول شروط ثبت‌نام هستند دعوت کرده است که در این آزمون شرکت کنند.

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: صادق ستاری‌فرد معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش روز شنبه ۶ اسفند خبر از برگزاری آزمون استخدامی جذب ۲۸ هزار آموزگار در هشتم اردیبهشت ۱۴۰۲ خبر داد.

قرار است ثبت‌نام از آخر این هفته یعنی نهم یا دهم اسفند امسال شروع شود که ظرفیت پذیرش شامل ۲۴ هزار و ۶۹۴ آموزگار ابتدایی، ۲۳۳۲ آموزگار استثنایی و ۹۹۲ آموزگار ویژه مناطق عشایری و مرزی است و در مجموع ۲۸ هزار و ۱۸ نفر آموزگار ابتدایی، استثنایی و ویژه مناطق مرزی و عشایری جذب می‌شوند.

امسال فرایند آزمون استخدام آموزش و پرورش تغییر کرده است و آموزش و پرورش از همه علاقه‌مندان به معلم شدن که البته مشمول شروط ثبت‌نام هستند دعوت کرده است که در این آزمون شرکت کنند.

* شرط سنی برای شرکت در آزمون 

 حداقل سن ۲۰ سال تمام و حداکثر سن ۴۰ سال تمام است البته در گذشته برای مدرک لیسانس ۳۶ سال و کارشناسی ارشد ۴۰ سال پیش‌بینی شده بود اما برای آزمون سال آینده سقف سن ۴۰ سال تمام فارغ از اینکه فرد کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارد، مطرح است که این اتفاق فرصتی برای جذب متولدان دهه شصت است.

به موجب تبصره ۲ ماده واحده « نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» مصوب جلسه ۸۳۳ مورخ ۲۷ آبان ۱۳۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدت همکاری تمام وقت افرادی که به استناد یکی از قوانین و مقررات موضوعه با واحدهای دولتی آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش همکاری کرده‌اند از حداکثر سن برای شرکت در آزمون های استخدامی وزارت آموزش و پرورش کسر می شود.

به موجب بند(الف)ماده 15 قانون حمایت ازخانواده وجوانی جمعیت، داوطلبان مشمول قانون مزبور به ازای تاهل و نیز داشتن هر فرزند، یکسال تا حداکثر پنج سال(5) به سقف محدوده سنی اضافه خواهد شد. امتیازات فوق‌‌الذکر، مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه داوطلب یا فرزند وی، بالای 5‏‏.2 نباشد. مبنای تعیین نرخ باروری، آخرین اعلام رسمی وزارت کشور در زمان برگزاری امتحان مشترک فراگیر است.

* آزمون استخدامی آموزش و پرورش از چه مواد درسی است؟

در آزمون‌های سنوات گذشته، مواد و مفاد آزمون به دو سطح عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شدند. برای آزمون جدید سه حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی پیش‌بینی شده است.  البته این مواد هنوز نهایی نشده است اما آخرین بررسی‌های آموزش و پرورش است پس اگر قصد مطالعه مواد آزمون را دارید کمی صبر کنید تا دفترچه آزمون منتشر شود.

ابن اطلاعات صرفا برای آگاهی از مواد پیش‌بینی شده توسط آموزش و پرورش تا کنون، است.

حیطه عمومی آزمون امسال دارای چهار درس اصلی برای آزمون است.

  1. تاریخ و فرهنگ تمدن
  2. تعلیم و تربیت اسلامی
  3. معارف و اندیشه اسلامی
  4. دانش اجتماعی و حقوق اساسی

برای هر کدام از چهار درس فوق نیز منابع مطالعاتی معرفی شده است. منابع معرفی شده به شرح جدول زیر است:

تاریخ و فرهنگ تمدن
  •  خدمات متقابل ایران و اسلام / نویسنده: شهید مطهری انتشارات صدرا
  • صعود چهل ساله / نویسنده : سید محمد حسین راجی، سیدمحمدرضا خاتمی انتشارات زائر رضوی
تعلیم و تربیت اسلامی
  • مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی- عمومی جمهوری اسلامی:

بخش اول« شامل: تبیین چیستی تربیت- تبیین چرایی تربیت- تبیین چگونگی تربیت»

بخش دوم«شامل: تبیین چیستی تربیت رسمی و عمومی- تبیین چرایی تربیت رسمی و عمومی- تبیین چگونگی تربیت رسمی و عمومی»

معارف و اندیشه اسلامی
  • طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن / نویسنده: سید علی خامنه‌ای، انتشارات: صهبا
  • انسان ۲۵۰ ساله / نویسنده: سیدعلی خامنه ای. انتشارات، صهبا
دانش اجتماعی و حقوق اساسی
  • قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی (ره)
  • بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
حیطه اختصاصی

حیطه اختصاصی آزمون امسال دارای چهار درس به شرح زیر است:

  1. اسناد و قوانین بالادسی آموزش و پرورش
  2. روش‌­ها و فنون تدریس
  3. روانشناسی تربیتی
  4. سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی

منابع مطالعاتی چهار درس فوق نیز به شرح جدول زیر دسته بندی شده است:

اسناد و قوانین بالادسی آموزش و پرورش
  • سیاست­‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی/ مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • آیین‌نامه اجرایی مدارس/ مصوب سال ۱۴۰۰ شورای عالی آموزش و پرورش
روش‌­ها و فنون تدریس
  • بخش دوم و سوم کتاب روش‌ها و فنون تدریس/ نویسنده: حسن شعبانی ناشر انتشارات سمت
  • کتاب راهنمای معلم کلاس‌­های چندپایه فصل (۱-۳-۵)
روانشناسی تربیتی
  • برای داوطلبان آموزگار ابتدایی: بخش‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم کتاب روانشناسی پرورشی نوین(روانشناسی یادگیری و آموزش دکتر علی اکبر سیف نشر دوران)
  • برای داوطلبان آموزگار استثنایی (روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی): کتاب دانش‌آموزان استثنایی؛ مقدمه‌ای بر آموزش ویژه؛ مولفان دانیل هالاهان و جیمز کافمن؛ ترجمه علیزاده، صابری، هاشمی و محی الدین، نشر ویرایش یا ارسباران؛ کتاب مقدمه‌­ای بر اصول توانبخشی معلولان؛ تالیف عباس داورمنش و فرید براتی سده، نشر رشد
سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی
  • فصول ۵ تا ۱۶ کتاب اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی علی اکبر سیف انتشارات دوران
  • راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی کد ۵/۵۳ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
حیطه تخصصی

برای حیطه تخصصی نیز پنج ماده برای آزمون درنظر گرفته شده است.

  1. مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی قرآن و هدیه­‌های آسمانی دوره ابتدایی: نهج‌­القرآن راهنمای معلم قرآن اول تا ششم ابتدایی- راهنمای معلم هدیه‌های آسمانی پایه سوم و ششم.
  2. مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی ریاضی دوره ابتدایی: راهنمای معلم ریاضی اول و ششم.
  3. مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی علوم تجربی دوره ابتدایی :کتاب راهنمای معلم علوم تجربی دوم و چهارم و ششم.
  4. مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی فارسی دوره ابتدایی: راهنمای معلم فارسی اول و چهارم و ششم.
  5. مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی: کتاب راهنمای معلم اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی.

برای مشاهده و دریافت مواد تخصصی آزمون اینجا کلیک کنید

 

* چه کسانی می‌توانند در آزمون استخدامی 8 اردیبهشت آموزش و پرورش شرکت کنند؟

امسال افراد علاقه‌مند دارای مدرک کارشناسی در گروه‌های علوم اسلامی، علوم انسانی و علوم پایه با حداقل 20 سال و حداکثر 40 سال سن می‌توانند برای آزمون استخدامی آموزش و پرورش ثبت‌نام کنند.

بر اساس تحلیل داده‌­های حاصل از پذیرفته شدگان آزمون سال 1399، حدود 68 درصد و آزمون 1400 حدود 70 درصد از آموزگاران پذیرفته شده نهایی از دانش‌­آموختگان دانشگاه‌های غیردولتی، آزاد و پیام نور بودند. تعداد صندلی های رشته‌های علوم تربیتی و گرایش‌های وابسته در دانشگاه‌های دولتی حدود 3000 صندلی است اما نیاز آموزش و پرورش بیش از 20 هزار نفر است.

بر اساس آنچه که در جداول رشته های تحصیلی برای شرکت در آزمون استخدامی شغل آموزگاری آمده است، صراحتا به انطباق رشته تحصیلی هر دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد پرداخته است، در حالی که اصالت باید بر دوره کارشناسی باشد زیرا دانش پایه تخصصی و عمومی در دوره کارشناسی شکل می‌گیرد.

از طرفی همچنان که در سالیان اخیر شاهد بودیم داوطلبان دارای هر مدرک کارشناسی (رشته مرتبط یا غیرمرتبط از جمله کارشناسی علوم دامی)، صرفاً با گذراندن دوره کوتاه مدت کارشناسی ارشد در چند رشته فوق الذکر، جواز حضور در کسوت معلم آموزگار را پیدا می‌کنند.

مواد آزمونی معرفی شده برای آزمون استخدامی اساساً باید سطحی از دانش و مهارت را بسنجد که منطبق نیاز معلمی برای تدریس و تربیت در دوره مربوطه باشد. لذا عدم سنجش دانش داوطلبان در دروس علوم، فارسی، ریاضی و قرآن محل تأمل جدی است، که باید مرتفع شود.

معلم آموزگار ابتدایی ­باید یک مربی/معلم چندمهارتی و برخوردار از سطح بالایی از هوش و دانش تخصصی موضوعی (علوم، فارسی، ریاضی و قرآن) باشد، لیکن در حال حاضر این امکان نه از طریق آزمون کتبی ونه ارزیابی و مصاحبه انجام نمی‌شود.

نتایج آزمون تیمز و پرلز نشان می دهند که دانش آموزان ایرانی از سطح پایینی از دانش ریاضی و خواندن و نوشتن برخوردارند که یکی از علت‌­های آنرا را می‌توان در تعیین رشته­‌های مجاز به آموزگاری دانست.

بخش مهمی از تضعیف علوم پایه به عنوان پایه و اساس رشد علمی کشور و ایجاد اخلال در هدایت تحصیلی مناسب دانش‌­آموزان، به دلیل ضعف در بازار اشتغال دانش‌­آموختگان و عدم بسترسازی و برنامه‌­ریزی مناسب در این باره است. لذا، سهم آموزش و پرورش از رشد و توسعه علوم پایه در کشور و زمینه‌­سازی مناسب برای هدایت تحصیلی دانش‌­آموزان ­باید مورد توجه باشد.

آموزش و پرورش معتقد است ایجاد شرایط رقابتی جهت جذب و تأمین بهترین و باکیفیت­‌ترین معلمان برای دوره ابتدایی ضرورتی انکار ناپذیر است که با بسط رشته‌­‍‌های مرتبط با برنامه درسی و متناسب با جدول دروس هفتگی امکان پذیر است.

یکی از عوامل عدم تحقق نظام دوری در دوره ابتدایی، که در سند تحول بنیادین صراحتاً عنوان شده است، ناتوانی برخی از معلمان در تدریس و آموزش دورس چند پایه تحصیلی و دشوار بودن برخی دورس از جمله علوم و ریاضی است، موضوعی که به کرات توسط کارشناسان و مدیران مدارس مبنی بر ناتوانی برخی نومعلمان در آموزش برخی دروس از جمله ریاضی پایه های پنجم و ششم و استفاده معلم از برخی کتابهای کمک درسی و راهنما و نارضایتی والدین عنوان شده است.

آموزش و پرورش معتقد است در صورت جذب معلم متعهد و دارای بهره­ هوشی و دانش موضوعی بالا، امکان برگزاری دوره‌­های توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های حرفه­ای معلم از جمله علوم تربیتی بومی شده، فنون تدریس و سنجش و ارزشیابی در دوره یکساله مهارت آموزی دانشگاه فرهنگیان و در طول سنوات خدمت وجود دارد.

ضعف برخی معلمان در دورس علوم پایه باعث تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به علوم پایه و ریاضی و ضعف ایشان در این موارد و در نتیجه عدم اشتیاق به انتخاب رشته ریاضی فیزیک و علوم پایه در سطوح دانشگاهی می‌شود.

 

* امکان ثبت نام داوطلب دکتری

دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی که عنوان رشته تحصیلی آنها با رشته‌های تحصیلی درخواستی آموزش و پرورش مغایرت دارد، در صورت دارا بودن سایر شرایط، با مدرک تحصیلی پایین‌تر، مشروط به اینکه با عناوین رشته‌های مذکور انطباق داشته باشند، می‌­توانند در آزمون شرکت کنند. البته در صورت استخدام فرد، مدرک تحصیلی بالاتر در حکم کارگزینی آنها اعمال نمی­‌شود.

حافظان درجات 1 تا 5 قرآن کریم هم به شرط داشتن حداقل مدرک کارشناسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌توانند در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند.

 

* نمرات چگونه محاسبه می‌شود؟

پس از برگزاری امتحان مشترک فراگیر (کتبی)، نمرات داوطلبان به تفکیک حیطه‌های عمومی، اختصاصی و تخصصی محاسبه خواهد شد براین اساس کسب حداقل پنجاه (50 ) درصد میانگین نمره مکتسبه سه نفر اول با ارزش وزنی چهل (40) درصد برای حیطه عمومی و شصت (60) درصد برای حیطه اختصاصی و تخصصی در هر شغل- شهرستان محاسبه و مبنای سایر مراحل معرفی داوطلبان قرار می‌گیرد.

نتایج اولیه نیز سه تا پنج (3تا5) برابر ظرفیت ازبین داوطلبان واجد شرایط، جهت ارزیابی تکمیلی از بین داوطلبان دارای حدنصاب اعلام می‌شود البته داوطلبان باید در مرحله ارزیابی تکمیلی صلاحیت معلمی توسط مراکز ارزیابی و سایر عوامل مربوط در مجموع حداقل 470 امتیاز از حداکثر امتیاز ممکن (1000 امتیاز) را کسب کنند.

در ارزیابی تکمیلی، کسب حداقل (95) امتیاز از شایستگی های عمومی، حداقل (70) امتیاز از شایستگی اختصاصی و (40) امتیاز از شایستگی تخصصی مقرر درجدول شماره (1) الزامی است.

 

* اعلام نتیجه نهایی آزمون

پذیرش نهایی از بین داوطلبان معرفی شده به آموزش و پرورش(حداکثر سه برابر) در سقف ظرفیت پذیرش و براساس نتیجه امتحان مشترک فراگیر (کتبی) با وزن چهل (40) درصد و ارزیابی تکمیلی با وزن شصت (60) درصد لحاظ می‌شود و بر اساس اولویت‌های انتخابی (حداکثر 3 کد شغل محل) در مقایسه با سایر داوطلبان و با رعایت سهمیه قانونی داوطلب، به تعداد یک برابر ظرفیت صورت خواهد گرفت.

* نقل و انتقال ممنوع

با توجه به مصوب جلسه 965 مورخ 17 تیرماه 1398 شورای عالی آموزش و پرورش و همچنین تبصره 4 ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» مصوب جلسه ۸۳۳ مورخ 27 آبان 1399 شورای عالی انقلاب فرهنگی، هرگونه گزینش و استخدام در مشاغل آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش، بر اساس نیاز «برای بوم خدمت» خواهد بود که به صورت  استانی صورت می‌گیرد. بنابراین بعد از طی فرایند استخدامی، خارج شدن نیرو (فرد قبول شده) از بوم خدمت استانی به منزله قطع رابطه استخدامی بوده و ابقای ردیف برای بوم استان خواهد بود.

* تحصیل در دانشگاه فرهنگیان یکسال

مدت دوره یکساله مهارت­ آموزی جزو سنوات خدمتی محسوب نخواهد شد و صرفاً به عنوان شرط استخدام پیمانی در آموزش­­ و پرورش است. گواهی پایان دوره مهارت‌­آموزی، دارای ارزش برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه­‌ها و مؤسسات آموزش عالی نیست.

محل مهارت‌­آموزی دوره یکساله، براساس شغل محل پس از اعلام نتایج قطعی توسط دانشگاه فرهنگیان تعیین خواهد شد.

پذیرفته شدگان نهایی ضمن شرکت و موفقیت در دوره مهارت آموزی دانشگاه فرهنگیان باید در قالب برنامه سنجش صلاحیت حرفه­‌ای معلمان و در مسیر رشد معلمی در دوره‌های ضمن خدمت پیش‌بینی شده مطابق ضوابط اعلامی وزارت آموزش و پرورش موفق به دریافت گواهینامه صلاحیت معلمی شوند.

همچنین گذراندن حداقل 120 ساعت ضمن خدمت مرتبط با امور تربیتی و مهارت‌های معلمی برای پذیرفته شدگان رشته‌های غیر امور تربیتی در دوسال نخست استخدام الزامی است.

به منظور نگهداشت و افزایش ماندگاری نیروهای استخدام شده در دوره ابتدایی، هرگونه تغییر سمت نیروهای بکارگرفته شده در این آزمون به سایر مشاغل گروه معلم و کیفیت بخشی و یا انتقال آنها به سایر دستگاه‌های اجرایی ممنوع است، مگر در موارد خاص که پس از بررسی واحد طرح و برنامه استان و با تأیید مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری و معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش انجام می­‌شود.

در اجرای تبصره 4 مصوبه 833 شورای انقلاب فرهنگی، خارج شدن نیرو از بوم (استان، شهرستان، منطقه و ناحیه) به منزله قطع رابطه استخدامی و ابقای ردیف برای بوم خواهد بود.


معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش به هشتم اردیبهشت ۱۴۰۲ موکول شد.

زمان برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش تغییرکردبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، صادق ستاری فرد در نشست خبری گفت: ثبت نام آزمون استخدامی از نهم اسفند آغاز می‌شود و در این آزمون ۲۸ هزار معلم برای مدارس ابتدایی استخدام خواهند شد.

وی گفت:پیش از این زمان برگزاری آزمون استخدامی ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ اعلام شده بود.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: احکام قطعی رتبه بندی ۴۱۱ هزار معلم صادر شد.

ستاری فرد افزود: از این تعداد ۳۴۵ هزار معلم شاغل و ۶۶ هزار معلم بازنشسته هستند.

وی گفت: معلمانی که به رتبه خود شکایتی دارند می‌توانند از ۹ اسفند در سامانه rtb.medu.ir اعلام کنند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: احکام قطعی رتبه بندی ۵۱۹ هزار معلم نیز تا پایان امسال صادر می‌شود

ستاری‌فرد با اشاره به توزیع رتبه‌های صادره خاطرنشان کرد: توزیع رتبه‌ها از یک تا ۵ برای شاغلین انجام شده که ۳۱۵۹۲ نفر شامل رتبه یک، ۸۱۰۲۸ نفر شامل رتبه ۲ ، ۲۱۸۵۸۱ نفر شامل رتبه ۳، ۱۳۱۶۸ نفر شامل رتبه ۴ و ۱۲۳۸ نفر نیز شامل رتبه ۵ هستند.

وی تصریح کرد: برای انجام رتبه‌بندی فرهنگیان، یک کار تیمی جدی و جهادی در مجموعه ستاد تا مناطق و نواحی آموزش و پرورش به‌صورت شبانه‌روزی در حال انجام است و تقریبا ‌همه معاونین وزارتخانه، دانشگاه فرهنگیان و… درگیر موضوع هستند و همت جدی است که این‌مهم به سرانجام برسد و اتفاقاتی که افتاده، نویدبخش این است که موضوع رتبه‌بندی فرهنگیان را تا ‌پایان سال به سرانجام برسانیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امکان مشاهده احکام قطعی همکارانی که صادر شده در پنجره شخصی آن‌ها فراهم است، ابراز کرد: فرآیند رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی نیز از ۹ اسفند فراهم خواهد شد و نحوه و ساز و کار اعتراض در سامانه مربوطه بارگذاری می‌شود.

وی در خصوص آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: سال آینده در موضوع نیروی انسانی با موجی از بازنشستگی همراه هستیم و سونامی بازنشستگی که پیش‌بینی شده و هشدار داده شده بود فرا رسیده و حدود ۸۴ هزار نفر بازنشستگی در سال آینده داریم و پیش‌بینی می‌شود که شاید ۲۰ درصد از این نیروها در آموزش و پرورش بمانند و ادامه همکاری دهند و حدود ۶۷ تا ۷۰ هزار نفر به صورت قطعی بازنشسته می‌شوند که برای این موضوع باید فکری کرد.

ستاری‌فرد گفت: راهکار مطلوب مد نظر این است که خروجی‌های دانشگاه فرهنگیان، جایگزین خروجی‌های وزارت آموزش و پرورش شوند اما خروجی دانشگاه فرهنگیان کفاف نیاز آموزش و پرورش را نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه نسبت به حمایت از زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگیان، حمایت جدی و بی‌سابقه انجام شده و حدود ۴۱۸ مترمربع فضای آموزشگاهی و خوابگاهی آموزش و پرورش در اختیار این دانشگاه قرار داده شد اما برای سال آینده حدود ۲۰ هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان می‌توانیم جذب کنیم و مابقی را از روش‌های دیگری که قانون اجازه داده باید از جمله آزمون استخدامی ماده ۲۸‌ جذب کنیم .

ستاری‌فرد افزود: اولویت نخست ما حمایت از دانشگاه فرهنگیان است اما به دنبال این هستیم تا از ظرفیت آزمون استخدامی ماده ۲۸ و تهدید بازنشستگی که وجود دارد نسبت به جذب نیروی متخصص و شایسته و انقلابی اقدام کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تغییرات در ساز و کار آزمون استخدامی ماده ۲۸ و با بیان اینکه این تغییرات منجر به تحولی در شناسایی و جذب نیرو خواهد شد، گفت:‌ برای آزمون پیش رو پیشنهاد این بود که در اواخر اسفند ۱۴۰۱ برگزار شود اما برای ایجاد فرصت لازم جهت مطالعه داوطلبان و همچنین با وتجه به اینکه ممکن است چالش‌هایی در پایان سال ایجاد شود، آزمون را به سال آینده موکول کردیم.

وی با بیان اینکه آزمون استخدامی ماده ۲۸ آموزش و پرورش در اولین فرصت در سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: ماه فروردین که مصادف با ماه مبارک رمضان است و عملا امکان برگزاری آزمون وجود ندارد و به همین دلیل آزمون را در ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار خواهیم کرد.

ستاری‌فرد با بیان اینکه شروع فرآیند ثبت‌نام در آزمون مذکور از اواخر هفته (۹ یا ۱۰ اسفند) و فعلا برای جذب آموزگار در دوره ابتدایی برگزار می‌شود، افزود: نیاز به جذب ۲۴ هزار و ۶۹۴ نفر آموزگار ابتدایی، ۲۳۳۲ آموزگار استثنایی و همچنین بعد از سال‌ها داریم برای مناطق عشایری و مرزی هم با همین عنوان ۹۹۲ نفر نیروی خاص این مناطق را جذب می‌کنیم و بدین ترتیب در مجموع ۲۸ هزار و ۱۸ نفر آموزگار ابتدایی، استثنایی و مناطق مرزی و عشایری با هدف ایجاد نصیب برابر آموزشی و توجه به مناطق محروم در راستای سیاست وزارتخانه در حوزه عدالت تربیتی جذب خواهند شد.

وی در خصوص تغییرات آزمون پیش رو بیان کرد: در آزمون سنوات گذشته معمولا به این شکل بود که مواد آزمون به ۲ سطح عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شدند اما از آزمون سال آینده، مواد آزمون به ۳ حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی تقسیم می‌شود و اتفاقی که افتاده، شفافیت در نظام آزمون کتبی و هم در ارزیابی تکمیلی است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: رسانه‌ها نسبت به فراگیری آزمون استخدامی و دعوت از افراد متقاضی از ظرفیت رسانه به بهترین شکل ممکن برای ایجاد یک رقابت فراگیر استفاده کنند و همچنین از همه جوانان علاقه‌مند و دغدغه مند حوزه تعلیم و تربیت دعوت می‌کنیم که کمک کنند تا بتوانیم نسبت به شناسایی نیروی متخصص و شایسته اقدام کنیم.

وی ابراز کرد: منابع آزمون هم اصلاح شده و به داوطلب معرفی می‌شود تا هم داوطلب را از سردرگمی خارج کرده و هم داوطلب را از بازارهای مکارانه آزمون‌ها نجات می‌دهد لذا منابع آزمونی که نیاز است یک معلم حداقل دانش در این شغل را داشته باشد، مشخص و معرفی خواهد شد.

ستاری‌فرد خاطرنشان کرد: انتخاب شغل‌محل‌ها در گذشته طوری بود که یک یا ۲ محل را می‌توانستند انتخاب کنند اما داوطلبان در آزمون پیش رو ۳ کد محل را می‌توانند انتخاب کنند و این پیشنهاد را دادیم که سازمان سنجش آموزش کشور هر یک کد محل را بررسی کند و این فرصت خوبی است که داوطلب در هر کد رشته که حد نصاب دارد بتواند انتخاب شود. در گذشته یک کد محل بود و کد محل دوم در فرآیند تکمیل ظرفیت بود اما در آزمون پیش رو هر ۳ کد محل به ترتیب بررسی می‌شود تا اگر در کد اول به حد نصاب نرسید در کد دوم پذیرفته شود.

وی در خصوص چهارچوب ارزیابی تکمیلی (مصاحبه) نیز بیان کرد: چهارچوب مصاحبه در ۲۳ حیطه در موضوع ارزیابی تکمیلی کاملا شفاف مشخص شده که به داوطلب خیلی کمک می‌کند.

ستاری‌فرد افزود: در این مرحله مقرر است که بتوانیم از ظرفیت نیروهای غیربومی و از ظرفیت ارزیابان غیربومی استفاده کنیم. به دنبال این هستیم ارزیابان حرفه‌ای را تربیت کنیم که شایستگی‌های شغل معلمی و آموزگاری را سنجش کنند ضمن اینکه نیروهای غیربومی استان‌ها ارزیابی تکمیلی را انجام می‌دهند تا شائبه‌ای در این زمینه پیش نیاید. سعی کرده‌ایم شفافیت در مراحل مختلف آزمون نسبت به ایجاد فضایی برای امنیت خاطر داوطلبان انجام شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سن داوطلبان طبق قانون حداقل ۲۰ و حداکثر ۴۰ سال تمام باید می‌شد که برای لیسانس ۳۸ و فوق لیسانس ۴۰ سال بود اما در آزمون پیش رو، تفاوتی برای لیسانس و فوق لیسانس قائل نشده‌ایم و حداقل و حداکثر سن ۲۰ و ۴۰ سال فارغ از مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده تا دهه شصتی‌ها بتوانند در این آزمون شرکت کنند.

وی تاکید کرد: هدف ما بسط رقابت‌پذیری بوده که با حضور گسترده داوطلبان بتوانیم نسبت به شناسایی افراد متعهد و متخصص اقدام کنیم. در موضوع سن، سعی کرده‌ایم مصوبه هیات عمومی دیوان عدالت اداری را اِعمال کنیم. همچنین طبق مصوبه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدت زمان فعالیت تمام‌وقت داوطلب در مراکز آموزش تربیتی دولتی از سقف سن کسر می‌شود.

ستاری‌فرد با بیان اینکه شرایط احراز شغل را هم تغییر دادیم که یکی از مهمترین تغییرات بود، تصریح کرد: این اتفاق منشاء تحولی خوبی در جذب نیرو خواهد بود تا مطابق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بهترین نیروها را برای مقطع ابتدایی به کار بگیریم.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون‌های استخدامی سال‌های ۱۳۹۸ ، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های آزاد، غیردولتی و پیام نور بودند، افزود: از طرفی در آزمون‌های مهارت خواندن و نوشتن و دانش ریاضی عملکردمان بسیار ضعیف است و رتبه‌های ۵۴ یا ۵۵ هستیم و از طرفی دانش‌آموزان در برخی دروس که پایه علم کشور هستند از جمله علم ریاضی دچار ضعف هستند و از طرف دیگر معلم دوره ابتدایی باید چندساحتی باشد.

ستاری‌فرد اظهار کرد: تاکنون افرادی می‌توانستند در آزمون استخدامی شرکت کنند که مدرک کارشناسی رشته‌های علوم تربیتی، مشاوره و روانشناسی بودند و عملا فرصتی برای سایر دانش‌آموختگان که شَم و خمیرمایه معلمی دارند، وجود نداشت لذا در آزمون پیش رو نسبت به بسط رشته‌ها در ۳ سطح علوم اسلامی، علوم انسانی و علوم پایه اقدام کردیم و با افراد زیادی هم مشورت و همفکری کردیم که فضای خوبی برای جذب نیروی متخصص و خوب برای آموزش و پرورش ایجاد کنیم لذا در آزمون پیش رو نسبت با بسط رشته‌ها که در شورای توسعه مدیریت سازمان اداری و استخدامی هم تصویب شد، اقدام می‌شود که زمینه برای حضور دانش‌آموختگان رشته‌های علوم اسلامی و علوم پایه و علوم انسانی فراهم می‌شود و البته در مرحله ارزیابی تکمیلی، ارزیابی دقیقی انجام‌ می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: توانایی‌ها و مهارت‌هایی مانند شعرخوانی، قرآن‌خوانی و… در مرحله ارزیابی تکمیلی از داوطلبان پرسیده می‌شود و در حوزه اختصاصی نیز شاخص‌های مختلف خلق موقعیت بدیع یادگیری، سوابق فعالیت‌های تحصیلی، علمی، پژوهشی و تربیتی در ارزیابی تکمیلی انجام می‌شود و شاخص‌ها و شایستگی‌های عمومی در برقراری ارتباط با کودک و نوآموز، مثبت‌اندیشی، ‌گرایی، تسلط بر اسناد بالادستی آموزش و پرورش و… در ۲۳ شاخص در مرحله ارزیابی تکمیلی ، ارزیابی می‌شوند.

وی اظهار کرد: این فرصت را برای داوطلبان رشته‌های علوم پایه، علوم اسلامی و علوم انسانی فراهم کرده‌ایم تا بتوانیم فرصتی برای شناسایی بهتر عزیزان فراهم کنیم و تبصره‌ای هم دارد که حافظان درجه یک تا ۵ قرآن کریم فارغ از رشته تحصیلی و به شرط داشتن مدرک کارشناسی مورد تایید وزارت علوم می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

ستاری‌فرد در خصوص حد نصاب پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی خاطرنشان کرد: تاکنون اینطور بود که ۵۰ درصد نمره نفر اول، حد نصاب قبولی می‌شد اما حد را هم اصلاح کردیم به‌طوری که ۵۰ درصدِ میانگین نمره ۳ نفر اول هر منطقه، حد نصاب آن منطقه قرار داده می‌شود و باعث می‌شود افراد زیادی به مراحل بعدی (مرحله ارزیابی تکمیلی یا مصاحبه شفاهی) راه پیدا کنند.

وی ابراز کرد: در آزمون قبلی، فرصت برای حضور نخبگان را فراهم نکرده بودیم که این تغییر حد نصاب می‌تواند به ما کمک کند تا افراد بیشتری در مرحله ارزیابی تکمیلی حضور پیدا کنند. ۹۷۷۵ صندلی در آزمون ۱۴۰۰ خالی ماند و وقتی آمدیم در تکمیل ظرفیت اعلام کنیم، دیدیم ‌نمرات همه آن‌ها منفی است. دلیل آن عدم اجازه به ورود نخبگان سایر رشته‌ها در آزمون بوده که باید این اجازه را بدهیم ضمن اینکه حتما این رشته‌ها با دروس دوره ابتدایی باید متناسب باشند و سطح دانش فرد باید به اندازه‌ای باشد که دانش‌آموز را علاقه‌مند کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سهم آزمون نسبت به ارزیابی نیز اصلاح شد، گفت: در آزمون‌های قبل نسبت ارزیابی‌ها ۷۰ به ۳۰ بود یعنی ۷۰ درصد شامل آزمون و ۳۰ درصد شامل مصاحبه می‌شد اما در اعلام نتیجه نهایی آزمون پیش رو ۴۰ درصد به آزمون و ۶۰ درصد به ارزیابی تکمیلی اختصاص پیدا خواهد کرد و اقدام بعدی، فرصت گزینش خواهد بود چرا که آزمون در اردیبهشت بوده و نتایج نهایی نیز در نیمه تیرماه اعلا‌م می‌شود و تا اواخر شهریور، فرصت مهارت‌آموزی در دانشگاه فرهنگیان فراهم می‌شود لذا دوره بررسی گزینش نسبت به سنوات گذشته بیشتر خواهد شد و این چالش هم در آزمون پیش رو رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه مجموع امتیازات آزمون پیش رو ۱۰۰۰ در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: شرط و حد نصاب قبولی در آزمون سال آینده که ۶۰۰ امتیاز برای ارزیابی تکمیلی و ۴۰۰ امتیاز برای آزمون کتبی از ۳ حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی پیش‌بینی شده، کسب ۴۷۰ امتیاز از مجموع ۱۰۰۰ امتیاز است. بنابراین قبولی نهایی در این آزمون، سخت اما ورودی آسان‌تر است و فرصت زیادی برای داوطلبان فراهم کرده اما ارزیابی تکمیلی را جدی انجام می‌دهیم و نمره برای هر فرد در روز مصاحبه تعیین می‌شود و نمرات تجمیع نمی‌شوند.

ستاری‌فرد افزود: فرد علاوه بر ۴۷۰ امتیاز باید در حیطه عمومی ۹۵ امتیاز، حیطه اختصاصی ۷۰ و حیطه تخصصی ۳۰ امتیاز کسب کند. هدف ما شناسایی و جذب نیروی باکیفیت، شایسته و تحولی است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: دروسی را برای آزمون انتخاب کرده‌ایم که مرتبط با شغل معلمی است و فرصت را برای حضور نخبگان و دانش‌آموختگان مستعد و علاقه مند و دغدغه مند به آموزش و پرورش را فراهم می‌کنیم. مدرسه، تنگه اُحُد انقلاب است و هر کس دلش برای نوجوانان این کشور می‌سوزد و دغدغه حوزه نظام تعلیم و تربیت را دارد در آزمون استخدامی شرکت کند.

وی با بیان اینکه آزمون نیروهای حوزه متوسطه و هنرستان‌ها هم بعد از این آزمون برگزار خواهد شد که زمان آن اعلام می‌شود، خاطرنشان کرد: بیشتر از یک ماه درگیر فرآیند آزمون استخدامی بودیم و از سازمان اداری و استخدامی کشور تشکر می‌کنیم که شبانه‌روز پای کار بودند و کمک کردند تا تحول در آزمون ایجاد شود.

ستاری‌فرد با بیان اینکه با این تحولات، یک کار جدی و خوبی برای کاهش تراکم کلاسی انجام شد، افزود: تراکم کلاسی یا به خاطر کمبود نیرو و یا کمبود فضای آموزشی است. در آنجا که به نیرو برمی‌گردد، سازمان اداری و استخدامیف همکاری خوبی با وزارت آموزش و پرورش داشته است.

وی گفت: چند گروه می‌توانند در آزمون سال آینده شرکت کنند که شامل داوطلبان آزاد در رشته‌های مذکور، معلمان و همکارانی که به صورت غیررسمی با آموزش و پرورش در حال همکاری هستند و حتی معلمانی که در مدارس غیردولتی هستندچرا که سازمان اداری و استخدامی صراحتا اعلام کرده که آموزش و پرورش بعد از آزمون پیش رو هیچ نیروی غیررسمی تحت عنوان خرید خدمات ندارد و همچنین گروه آخر نیز دانش‌آموختگان حوزوی هستند که می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

ستاری‌فرد در پاسخ به سوال خبرگزاری پانا در خصوص پرداخت پاداش پایان خدمت افرادی که سال آینده بازنشسته می‌شوند، ابراز کرد: پیش‌بینی لازم توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ برای پرداخت پاداش پایان خدمت آن‌ها انجام شده است.

وی در خصوص اینکه آیا فرهنگیان باز هم برای ارسال مدارک رتبه‌بندی فرصت دارند، خاطرنشان کرد: این فرصت وجود دارد و پیشنهاد می‌کنیم هرچه زودتر نسبت به تکمیل مدارک و مستندات رتبه‌بندی در سامانه اقدام کنند تا حقی ضایع نشود.

ستاری‌فرد با بیان اینکه برای ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی پیش رو هم شفافیت را در نظر گرفته و هم موضوع را مقداری تخصصی‌تر کرده و جدی‌تر گرفته‌ایم و نیاز به تربیت ارزیابان حرفه‌ای داشتیم، افزود: یک گروه ۵۱۲ نفری از قبل توسط مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، آموزش دیده‌اند و یک گروه ۵۰۰ نفری هم در حال معرفی به سازمان اداری و استخدامی هستند که آموزش‌های لازم را می‌بینند و دوره آن‌ها از چند روز آینده آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۳ تا ۵ برابر ظرفیت را در آزمون پیش رو اعلام می‌کنیم تا اگر در مرحله مصاحبه، افراد ریزش داشتند این امکان برای تکمیل ظرفیت وجود داشته باشد تا ۵ برابر برای مرحله مصاحبه معرفی شوند. آنچه اهمیت دارد شایستگی معلمی داوطلبان است وگرنه قطعا در این آزمون انتخاب نخواهند.

ستاری‌فرد با اشاره به استفاده از ظرفیت بازنشستگان برای آموزش در سال تحصیلی جاری یادآور شد: هم‌اکنون ۳۸ هزار بازنشسته به صورت حق‌التدریس با وزارت آموزش و پرورش همکاری می‌کنند.

صادق ستاری‌فرد معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در نشستی خبری با بیان اینکه تا کنون ۹۳۰ هزار پرونده رتبه بندی تشکیل شده که شامل شاغلین و بازنشستگان می‌شود گفت: ۱۳۰ هزار نفر از این تعداد نو معلمان هستند.

وی افزود: تاکنون احکام قطعی ۴۱۱ هزار و ۷۷۰ نفر از این تعداد صادر شده که ۶۶ هزار و ۲۶۳ نفر بازنشسته و ۳۴۵ هزار و ۶۰۷ نفر از شاغلین هستند.

وی روش توزیع معلمان در رتبه بندی را اعلام کرد و گفت: تاکنون۳۱ هزار و ۵۹۲ نفر رتبه یک، ۸۱ هزار و ۲۸ نفر رتبه دو، ۲۱۸ هزار و ۵۸۱ رتبه سه، ۱۳ هزار و ۱۶۸ تن رتبه چهار و ۱۲۳۸ نفر رتبه پنجم را کسب کرده‌اند و نویدبخش آن است که تا آخر اسفند رتبه بندی را به سرانجام برسانیم. رتبه‌ها در سامانه my.medu.ir قابل مشاهده هستند و از روز سه شنبه ۹ اسفند ماه امکام ثبت اعتراضات در این سامانه فراهم می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: معلمانی که نسبت به رتبه خود اعتراض دارند می‌توانند اعتراض خود را در سامانه مربوطه ثبت کنند.
سونامی بازنشستگی فرهنگیان در سال آتی

ستاری فرد با بیان اینکه در سال آینده با سونامی بازنشستگی روبه رو هستیم و حدود ۸۴ هزار نفر مشمول بازنشستگی داریم گفت: برآورد ما این است که از این تعداد ۲۰ درصد بمانند و استمرار خدمت دهند و حدود ۷۰ هزار نفر بازنشسته شوند. راهکار مطلوب ما این است که خروجی دانشگاه فرهنگیان، جایگزین شوند اما اکنون میزان خروجی‌ها کفاف نیاز آموزش و پرورش را نمی‌دهد. هرچند حمایت‌های جدی برای ارتقای زیرساخت‌ها انجام دادیم اما هنوز کفایت نمی‌کند.

وی ادامه داد: یکی از راهکارها آزمون استخدامی بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است تا از این چالش عبور کنیم. آزمون پیش رو تغییرات جدی پیدا کرده و منجر به شناسایی و جذب نیروی باکیفیت خواهد شد.
آغاز ثبت‌نام آزمون در هفته جاری

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پیش بینی ما این بود که آزمون استخدامی در اسفندماه برگزارشود که به سال ۱۴۰۲ موکول شد تا هم فرصت مطالعاتی وجود داشته باشد و هم با اختلالی در آزمون به جهت تعطیلی مراکز آموزشی مواجه نشویم. آزمون را ۸ اردیبهشت سال آینده یعنی اولین فرصت بعد از ماه مبارک رمضان برگزار می‌کنیم. ثبت نام از پایان هفته یعنی نهم یا دهم اسفندماه شروع و مختص جذب آموزگاران ابتدایی است.

ستاری فرد افزود: در مجموع ۲۸ هزار و ۱۷ آموزگار دوره ابتدایی، استثنایی، عشایری و مرزی جذب خواهند شد.
منابع آزمون اطلاع‌رسانی می‌شود | حداقل و حداکثر شرط «سنی» شرکت‌کنندگان در آزمون

وی درباره تغییرات آزمون گفت: منابع و مواد آزمونی اصلاح شده‌اند که اطلاع رسانی می‌شود. فرایند مصاحبه و گزینش و موارد امتیاز آور در ۲۳ حیطه به صورت کامل مشخص شده است. به دنبال آن هستیم در ارزیابی تکمیلی یا همان مصاحبه بتوانیم از ظرفیت نیروی غیر بومی ارزیابان حرفه ای استفاده کنیم. قبلا مصاحبه‌ها در سطح استانی انجام می‌شد. به دنبال تربیت ارزیابان حرفه ای هستیم. تغییر دیگر مربوط به “سن” است. قبلا تفکیکی برای مدرک ارشد وجود داشت اما این را برداشته‌ایم و امسال طبق قانون، حداقل سن ۲۰ و حداکثر سن ۴۰ سال است تا بتوانیم دهه شصتی ها را هم در آزمون شاهد باشیم.
شرایط احراز شغل، مهمترین تغییر آزمون| عملکرد ضعیف دانش آموزان در مهارت خواندن، نوشتن و محاسبات ریاضی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در مصوبه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده مدت زمان فعالیت تمام وقت در مراکز آموزشی دولتی از سقف سن، کسر می‌شود که در دفترچه آزمون قید خواهد شد. همچنین شرایط احراز شغل را تغییر داده‌ایم که مهمترین تغییر آزمون خواهد بود. در آزمون سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰ درصد شرکت کنندگان فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد، غیردولتی و پیام نور بودند، در سال ۹۹ و ۹۸ هم همینطور بود. از طرفی آزمون تیمز و پرلز حاکی از عملکرد ضعیف دانش آموزان در مهارت خواندن و نوشتن و محاسبات ریاضی است.

ستاری‌فرد افزود: یک علت این است که معلم دوره ابتدایی باید از بنیه علمی قوی برخوردار بوده و مهارت‌های چندساحتی داشته باشد. قبلا عمده رشته‌ها روانشناسی، مشاوره و… بود و فرصتی برای سایر دانش آموختگان که شم معلمی دارند وجود نداشت لذا نسبت به بسط رشته ها در حوزه‌های علوم اسلامی، علوم انسانی و علوم پایه در آزمون پیش رو اقدام کردیم. البته یک تبصره هم داریم و حافظان قرآن کریم با شرط داشتن مدرک کارشناسی مورد تایید دانشگاهی وزارت علوم می‌توانند در آزمون شرکت کنند.

وی همچنین به شاخص ها و ویژگی‌های شخصیتی شغل معلمی اشاره کرد و گفت: شایستگی‌های عمومی در قالب ۲۳ شاخص در دفترچه مشخص شده که در مصاحبه سنجیده می‌شود. حدنصاب را تیز اصلاح کرده‌ایم و میانگین نمره سه نفر اول هر منطقه مبنای حدنصاب قرار می‌گیرد و کمک می‌کند افراد بیشتری وارد فرایند ارزیابی تکمیلی و مصاحبه شوند. متاسفانه سال گذشته از مجموع سهمیه‌های دریافت شده، ۹هزار و ۷۷۵ صندلی ما خالی ماند و در مرحله تکمیل ظرفیت دیدیم که نمرات منفی است. باید اجازه دهیم نخبگان سایر رشته ها نیز در آزمون شرکت کنند. ما تقویت علوم ریاضی و علوم پایه را در دوره ابتدایی مدنظر داریم.
سهم آزمون ۴۰ و سهم مصاحبه ۶۰ درصد خواهد بود| نیمه تیرماه، زمان اعلام نتایج آزمون

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: قبلا سهم نمره آزمون کتبی ۷۰ درصد و مصاحبه ۳۰ درصد بود که در آزمون پیش رو سهم آزمون ۴۰ و سهم مصاحبه ۶۰ درصد خواهد بود. تغییر بعدی افزایش طول زمان گزینش است. نتایج نهایی آزمون نیمه تیرماه اعلام می‌شود و تا اواخر شهریور فرصت شرکت در دوره مهارت آموزی فراهم می‌شود. به بیان دیگر کل آزمون ۱۰۰۰ امتیاز دارد که ۴۰۰ امتیاز مربوط به آزمون کتبی و ۶۰۰ امتیاز مربوط به ارزیابی تکمیلی است. حداقل نمره برای قبولی ۴۷۰ امتیاز است. در واقع ورود و شرکت در آزمون تسهیل شده، اما قبولی سخت‌تر شده است.

ستاری‌فرد اضافه کرد: اعتقاد داریم امروز مدرسه تنگه احد انقلاب اسلامی است و هرکسی دغدغه تعلیم و تربیت دارد باید به ما کمک کند. ما تقریبا یک ماه به صورت شبانه روزی درگیر نهایی شدن فرایند آزمون استخدامی بودیم و جا دارد از سازمان اداری و استخدامی تشکر کنم. کاهش تراکم کلاسی و تقویت نیروی انسانی در هنرستانها و مدارس شبانه روزی مدنظر ماست.
چه کسانی در آزمون استخدامی می‌توانند شرکت کنند؟

وی در پاسخ به اینکه آیا برای نیروهای حق التدریس و نهضتی امتیازی در این آزمون خواهند داشت؟ اظهار کرد: در آزمون مذکور چندگروه می‌توانند شرکت کنند؛ نخست داوطلبان آزاد، دوم معلمانی که غیررسمی با آموزش و پرورش در حال همکاری هستند اعم از نیروهای خرید خدمات، معلمان مدارس غیردولتی و حق التدریسی‌ها و سوم دانش آموختگان حوزوی هستند.
جاماندگان رتبه‌بندی هر چه سریع‌تر برای ثبت مدارک اقدام کنند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری درباره جاماندگان از رتبه بندی و مهلت ثبت مدارک و مستندات عنوان کرد: فعلا سامانه مسدود نشده است و امکان ثبت مدارک وجود دارد، اما توصیه ما این است هرچه سریعتر ثبت مدارک انجام دهند که مرحله ارزیابی و تعیین رتبه به اطلاله نیانجامد و حقوق خودشان تضییع نشود. جاماندگان هرچه زودتر اقدام کنند.

ستاری‌فرد افزود: اکنون ۳۸ هزار بازنشسته به صورت حق التدریس با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار