جزئیات بودجه مهارتی جوانان/سهم۱درصدی متولی تربیت نیروی کار ماهر!

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

جزئیات بودجه مهارتی جوانان/سهم۱درصدی متولی تربیت نیروی کار ماهر!

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان نهاد متولی تربیت نیروی ماهر برای ورود به بازار کار از کل بودجه آموزشی کشور فقط۱.۳ درصد سهم دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین عوامل بیکاری، بی‌مهارتی برخی جوانان برای ورود به بازار کار است؛ هر چند قطعا در سیاست‌های نادرست اشتغالزایی و حتی غفلت دولت‌ها از ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای نیروی کار تردیدی وجود ندارد اما در طرف دیگر ماجرا کامل واضح است که بسیاری از «جوانان در سن کار» هیچ مهارتی برای ورود به بازار کار ندارند.

این یک واقعیت است که «باید با مهارت آموزی بیکاری را مهار کرد» در حالی که بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان بخش قابل توجهی از جوانان جویای کار برای اشتغال در هیچ حرفه‌ای مهارت ندارند؛ موضوع نگران کننده‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که امروز ۳۷ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور در بین جمعیت بیکار کشور قرار دارند. نکته قابل تامل دیگر اینکه، در حال حاضر بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی به رغم تحصیلات آموزش عالی به دلیل ضعف در نظام آموزشی کشور از درد بی‌مهارتی رنج می‌برند و هیچ حرفه‌ای را برای ورود به بازار کار ندارند.

با این حال بی‌شک فارغ از ناتوانی دولت‌های مختلف در پیش بینی و اتخاذ سیاست‌های مقابله با بحران بیکاری، اما در سوی دیگر بی‌مهارتی به عنوان یکی از عوامل فردی در افزایش نرخ بیکاری را نمی‌توان نادیده گرفت.

در این میان طی این سال‌ها برای اشتغالزایی و کاهش جمعیت بیکار، از عوامل مختلف تاثیر گذار از جمله رشد اقتصادی، سرمایه گذاری، نرخ بهره وری و غیره سخن گفته می‌شود اما کمتر مسئولی به موضوع تقویت و ارتقای سطح مهارت فردی جوانان برای ورود به بازار کار اشاره می‌کند، حال آنکه سهم بودجه ناچیز سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان نهاد متولی ارائه آموزش‌های مهارتی مورد نیاز بازار کار به جوانان قابل تامل است.

بررسی اعتبارات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در لایحه بودجه ۹۷ نشان می‌دهد بودجه این سازمان برای سال آینده ۷۵۹ میلیارد و ۳۶۴ میلیون تومان پیش بینی شده که فقط ۱.۳ درصد از بودجه سایر دستگاه‌های آموزشی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

در عین حال یکی از چالش‌های مهم سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با دارا بودن ۷۰۰ آموزشگاه دولتی تحت پوشش و حدود ۱۲ هزار آموزشگاه آزاد تحت نظارت، استفاده از تجهیزات فرسوده و بعضا از رده خارج آموزشگاه‌ها است که کیفیت سطح ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز روز مهارت آموزان را کاهش داده است.

ضعف در تکنولوژی و تجهیزات فرسوده نه تنها در کاهش کیفیت آموزش‌های مهارتی برای ورود به بازار کار، بلکه در کاهش انگیزه جوانان در مسابقات جهانی مهارت که ۲ سال یکبار با حضور مهارت آموزان برگزیده کشورهای مطرح دنیا برگزار می شود، اثرات منفی روانی دارد.

همچنین عدم دسترسی مهارت آموزان به دستگاه‌ها و ماشین آلات پیشرفته صنعتی و آموزشی باعث شده که در بسیاری از رشته‌های آزمونی در مسابقات جهانی، تیم مهارتی ایران عملا حرفی برای گفتن نداشته باشد که این کاستی‌ها خصوصا در رشته‌هایی نظیر مکانیک خودرو که مستقیما با تجهیزات سنگین وگران‌قیمت سروکاردارند بیشتراحساس می‌شود.

اما در حالی ضعف تکنولوژی و تجهیزات فرسوده، سالها پیش روی سازمان آموزش فنی و حرفه ای قرار دارد که در بودجه سال آینده اعتبارات مربوط به تامین و به روز رسانی تجهیزات کارگاهی آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای تحت عنوان بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این سازمان با کاهش ۹.۵ میلیاردی معادل ۱۹.۳۵ درصد از ۴۹ میلیارد و ۳۴۲ میلیون مصوب سال ۹۶، در لایحه بودجه سال آینده به ۳۹ میلیارد و ۷۹۴ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش، هر چند مشکلات کلان اقتصاد کشور اشتغالزایی را با مشکل مواجه کرده اما اگر دولت به موضوع مهارت آموزی و اعتبارات این بخش توجه کند می‌تواند به بخشی از بحران بیکاری فائق آید؛ بنابراین انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی در بودجه پیشنهادی دولت برای این سازمان تجدید نظر کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار