حذف معیار از آزمون کانون وکلا پیگیری می‌شود/ نرخ بیکاری رشته حقوق 25 درصد است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

حذف معیار از آزمون کانون وکلا پیگیری می‌شود/ نرخ بیکاری رشته حقوق 25 درصد است

به گزارش خبرنگار قضایی انتظامی خبرگزاری فارس، حسین قربان‌زاده حقوقدان و مدیرعامل روزنامه همشهری در نشست کمپین حذف معیار ظرفیت از حرفه وکالت که با شعار رقابت را جایگزین انحصار کنیم،‌ اظهار داشت:‌ امیدوارم حذف معیار ظرفیت از ورود به حرفه وکالت برداشته شود.
وی افزود: کانون وکلا اصرار دارد تبصره یک ماده یک اخذ پروانه مصوب 1376 کمیسیون تعیین ظرفیت را هر ساله بر اساس آن مشخص کند.
قربان‌زاده با اشاره به اشکالاتی که در این راه وجود دارد، خاطرنشان کرد: رئیس دادگستری استان‌ها و رئیس کانون استان‌ها در خصوص تعیین ظرفیت تصمیم‌گیری می‌کنند و سؤال اینجاست استان‌هایی که تحت نظر مرکز هستند، چطور می‌توانند برای دیگران این میزان را تعیین کنند.
وی با انتقاد از میزان کاهش ظرفیت پذیرش کانون وکلا، گفت: قانون مواد یک، 6 و 7 مربوط به اصل 44 مصوب 1393 نص شد و معاونت قوانین مجلس به آن صحه گذاشت اما قانون، تعیین ظرفیت به بهانه اشباح بازار را رد می‌کند.
وی افزود: مسئولان کانون وکلا اعتقاد دارند که وکالت شغل نیست اما ضمن اعتقاد به اینکه این حرفه شریف و عزتمند است، معتقدیم مشمول خدمت دارای کسب و کار و درآمد است ضمن اینکه صنف هم تلقی می‌شود اما مشمول قانون صنفی نمی‌شود.
این حقوقدان با اشاره به اینکه برای کانون وکلا نامه ارسال کردیم که چرا پرونده وکالت را برای صدور مجوزها در سایت مربوطه ثبت نمی‌کنید، عنوان کرد: نخستین هدف این کمپین موضوع ظرفیت است که خلاف قانون و مقررات کشور دنبال می‌شود و علاوه بر اینکه عمده فارغ‌التحصیلان حقوق و مردم را شامل می‌شود، اعتقاد داریم این ظلم تمام مردم را در بر می‌گیرد.
وی افزود: وقتی یک فرد برای مشورت حقوقی باید حق‌الوکاله‌های آنچنانی پرداخت کند چرا نباید این مقدار فارغ‌التحصیلان رشته حقوق بتوانند وارد این کسب و کار شده و مردم را یاری کنند.
قربان‌زاده با اشاره به اینکه اگر در کشور موانع کسب و کار برداشته شود نصف معضل بیکاری حل خواهد شد، تصریح کرد: وزیر بهداشت اعلام کرده که 290 هزار کمبود پرستار در کشور داریم سؤال من این است که آیا درس خوانده پرستاری در کشور نداریم و نباید از آنها استفاده کرد؛ دولت باید تلاش کند تا در سال 1401 نرخ بیکاری به 8.6 درصد برسد.
وی افزود: یک میلیون و 200 هزار نفر در هر سال به جمع بیکاران اضافه می‌شود و از طرفی هم درهای برای ورود به کسب و کار بسته شده است؛ بیش از 11 میلیون فارغ‌التحصیل از فوق‌دیپلم تا دکترا داریم که 5 میلیون آنها در خانه نشسته‌اند.
این حقوقدان با تأکید بر اینکه نرخ بیکاری رشته حقوق در کشور 25 درصد است، اظهار کرد: باید موانع کسب و کار در دولت و مجلس و دیگر نهادها برداشته شود و این انحصارها نیز باید از بین برود.
وی افزود:‌هر زمانی که کانون وکلا بخواهد موضوع حذف معیار را دنبال و اصلاح کند، این آمادگی را داریم و اعلام می‌کنیم این کمپین از هر منفعت شخصی و انتخاباتی منفک است.
قربان‌زاده با بیان اینکه حذف معیار ظالمانه و غیرقانونی ظرفیت کانون وکلا را دنبال می‌کنیم،‌ گفت: می‌توانیم حتی مقابل مجلس هم تجمع کنیم زیرا این موضوع سخیف و غیرقانونی نیست؛ این مطالبه تا تبدیل به حرکتی نشود که تمام شاخک‌ها را فعال نکند عده‌ای قانون تصویب شده را در آرشیو کتابخانه گذاشته‌اند و از آن پیروی نمی‌کنند.
وی در پایان گفت: سخنگوی قوه قضائیه هم در قسمتی از صحبت‌های خود مخالفتش را با انحصار ظرفیت کانون وکلا اعلام کرد و اعتقاد داشت که شغل وکالت باید گسترش پیدا کند؛‌ این حرف حق است و مبتنی بر قانون و منطق ان را دنبال می‌کنیم و کمیسیون اصل 90 نیز موضوع حذف معیار را پیگیری خواهد کرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار