” حل مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان” در دستور کار/طراحی سامانه ای برای بیکاران

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

وزیرکار از تمرکز این وزارتخانه برای حل مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان خبر داد و گفت: سامانه‌ای طراحی شده تا بیکاران کشور را بر اساس واقعیت‌ها با اطلاعات جزئی و دقیق در جای‌جای کشور شناسایی کند.
به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، مطابق آمار زمستان 1401سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران37.2درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل0.9 درصد کاهش داشته است.

در زمستان 1401 سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان 27.4 درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.8درصد افزایش داشته است.

فقدان مهارت این روزها با افزایش تعداد فارغ التحصیلان بیشتر از گذشته مورد توجه است. شاید در گذشته کمتر فارغ التحصیلی دچاربیکاری می شد اما در حال حاضر با توجه به افزایش تعداد فارغ التصیلان شرط یافتن شغل، «مهارت» است.

محمود کریمی‌بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار تعداد بیکاران فارغ‌التحصیل را حدود یک‌‌ میلیون نفر برشمرد و گفت: فقدان اطلاعات دقیق و تکمیلی از جمله مدرک تحصیلی، رشته، سن، محل زندگی، تراکم جمعیتی استان‌ها و مهارت‌های تخصصی مهم‌ترین چالش اساسی رفع این مسأله است.

وی طی چند روز گذشته در بیان اقدامات انجام شده برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گفت: مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در راستای اشتغال فارغ‌التحصیلان طرح کارورزی بود. در این طرح با معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرما برای مدت دو سال در صورت جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با مدرک حداقل کارشناسی به‌صورت کارورزی انجام شد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار تعداد بنگاه‌های ثبت‌نام‌کننده در طرح کارورزی از سال 1398 تا 1401را حدود 13هزار و 849، تعداد بنگاه‌های حائز شرایط جذب کارورز را 9315و تعداد قراردادهای منعقده برای پذیرش کارورز از سوی کارفرما را 42هزار و 81مورد اعلام کرد.

وی طرح پرداخت یارانه دستمزد(مشوق کارفرمایی) را یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده بیان کرد و گفت: تعداد بنگاه‌های خصوصی و تعاونی مشارکت‌کننده در طرح 6995، تعداد قراردادهای کار منعقده برای مدت یک‌سال و تعداد کارجویان ثبت‌نام‌شده در طرح 56هزار و 500مورد است.

کریمی‌بیرانوند تصریح کرد: وجود 1300دفتر مشاوره شغلی و کاریابی داخلی و به‌کارگماری 11هزار و 666نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جوینده کار در سال 1401از جمله این اقدامات است.

وی ادامه داد: ایجاد و راه‌اندازی 930مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی در سراسر کشور تا سال 1401، با هدف پایدارسازی اشتغال از طریق ارائه مشاوره‌های تخصصی به متقاضیان ایجاد کسب‌و‌کار به‌ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی از دیگر اقدامات صورت‌گرفته است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، چالش‌های موجود را در بخش‌های فرهنگی، آموزش مهارتی، قانونی و ساختاری بیان و اظهار کرد: موازی‌کاری نهادهای متولی مهارت و اشتغال دانش‌آموختگان، فرهنگ کار، عدم آگاهی دانش‌آموختگان از مشوق‌های موجود، عدم وجود مهارت مورد نیاز بازار کار در دانش آموختگان از جمله این چالش‌هاست.

وی چالش‌های دیگر را به‌روز نبودن قوانین و مقررات مربوط به کار، نبود نقشه راه برای اشتغال فارغ‌التحصیلان و عدم توجه کافی به فناوری‌های نوین و جایگاه آن در ایجاد اشتغال، نبود اطلاعات و آمار دقیق از بیکاران فارغ‌التحصیل برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اعلام کرد.

* تمرکز وزارت کار بر حل مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان

در روزهای گذشته نیز سید صولت مرتضوی, وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شورای اداری و کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از برنامه‌های مهم وزارت کار، تمرکز بر حل مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان است و سامانه‌ای طراحی شده تا بیکاران کشور را بر اساس واقعیت‌ها با اطلاعات جزئی و دقیق در جای‌جای کشور شناسایی کند.

مرتضوی با بیان این‌که بخشی از ریشه‌های تورّمی اقتصاد کشور ما خارج از واقعیت است، توضیح داد: تورّم بالای 40درصد با اقتصادی که تراز تجاری آن مثبت است، متناسب نیست؛ در کشوری که هم صادرات نفتی و هم صادرات غیرنفتی توسعه یافته است، ریشه تورّم را باید در جایی دیگر شناسایی کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بخشی از تورّم کشور را تورّم القایی دانست و خاطرنشان کرد: این مهم یکی از مؤلفه‌های جنگ ترکیبی در حوزه اقتصاد است.

وی گفت: رسانه‌هایی که ساخته و پرداخته دشمنان جمهوری اسلامی ایران هستند اساساً موجودیتشان برای القای ناامیدی، بی‌ثباتی اقتصادی و ایجاد تورّم القایی در کشور ماست.

مرتضوی با اشاره به این‌که برخی کشورها و اقتصادهای کلان جهان در طول تاریخ منافع خود را از ضعف اقتصاد دیگر کشورها تأمین کرده‌اند، افزود: پس از پیروزی انقلاب این فشار شدت یافت، در جنگ تحمیلی هشت‌ساله توسعه پیدا کرد و در دهه 80دولتمردان توانستند تا حدی بر این فشار فائق آیند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار