در زمینه اشتغال و مهارت آموزی با فقر فرهنگی مواجهیم

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

در زمینه اشتغال و مهارت آموزی با فقر فرهنگی مواجهیم

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: در زمینه اشتغال و مهارت آموزی با فقر فرهنگی مواجهیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز ، عبدالنبی سواعدی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان بیان داشت: مهارت بخشی از هویت افراد جامعه است همانطور که در گذشته نیز نام خانوادگی افراد براساس مهارت آن‌ها انتخاب می‌شد.

وی افزود: در سال 1395 ارائه خدمات آموزشی به میزان بیش از یک میلیون و 30 هزار نفر ساعت، مشاورهٔ هدایت شغلی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای 9 هزار و 187 نفر، اخذ آزمون‌های کتبی و عملی از 9 هزار و 187نفر، نیاز سنجی از روستاها و کانون‌های عشایری در 27 شهرستان، شناسایی استعدادهای برتر مهارتی به تعداد 250 نفر اقدامات صورت گرفته در زمینه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و کسب و کار بازار محور بوده است.

سواعد گفت: 22 هزار و 780 نفر در طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی ثبت نام کرده‌اند که از این میزان، بیش از 8 هزار نفر واجد شرایط بودند و 63 قراراداد با کارورزان منعقد شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان همچنین اهداف طرح کارورزی را آشنایی با محیط کسب و کار، تجربه و آماده سازی و ایجاد خودباوری در مهارت آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی خصوصاً در صنایع دستی، کمک به بنگاه‌های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کارمستعد و توانمند، کاهش هزینه‌های جذب و بکارگیری نیروهای فاقد مهارت و استفاده از ظرفیت و توان آموزشی عملی بنگاه‌های اقتصادی عنوان کرد.

وی در رابطه با الگوی آموزش سفارش محور مبتنی بر اشتغال، بیان کرد: اجرای هدفمند و هوشمندانه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کمک به ایجاد اشتغال پایدار مهم‌ترین مزایای آن دانست.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان افزود: نگرش مناسب نداشتن جامعه به اشتغال و آموزش‌های مهارتی کندی در روند توسعه و بروز رسانی آموزش‌های مهارتی، در فناوری‌های راهبردی و نوین، بی توجهی به قانون الزام فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه ای، عدم تأمین اعتبار طرح‌های مشترک تهیه شده و فرسودگی زیرساخت‌های مراکز و مستعمل شدن تجهیزات اداری و کارگاهی مهم‌ترین چالش‌های الگوی آموزش سفارش محور هستند.

وی آمار مربوط به قرارگرفتن خوزستان در رتبه 29 کشور در میزان آموزش یافتگان فنی حرفه‌ای را رد کرد و گفت: در این زمینه خوزستان در رتبه سوم کشور قرار دارد و در 10 ماه نخست سال جاری 14 و نیم میلیون نفر ساعت آموزش داده شده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار