دلیل دانشگاه‌ها برای عدم جذب هیات علمی در مقطع تحصیلات تکمیلی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دلیل دانشگاه‌ها برای عدم جذب هیات علمی در مقطع تحصیلات تکمیلی

عضو کمیسیون آمزوش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه توسعه تحصیلات تکمیلی در هر دانشگاهی نیازمند هیات علمی با تجربه است، گفت: دانشگاه‌ها به دلیل نداشتن اعتبار از جذب هیات علمی سر باز می‌زنند.

داود محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های غیرانتفاعی بدون داشتن حد نصاب هیات علمی، گفت: اگرچه وزیر علوم پاسخگوی این سوال نمایندگان در صحن علنی شد اما موضوع ازسوی نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات پیگیری می‌شود تا این شیوه گسترش رشته‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی ادامه پیدا نکند.

توسعه تحصیلات تکمیلی در هر دانشگاهی نیازمند هیات علمی با تجربه است

نماینده مردم تهران، ری، شمرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه تحصیلات تکمیلی در هر دانشگاهی نیازمند هیات علمی با تجربه است لذا توسعه بی‌ضابطه آن‌ها قابل قبول نیست، ادامه داد: اقدام منطقی استفاده از دانشگاه‌های دولتی است چراکه این امکانات و هیات علمی لازم را دارند این در حالی است که طبق قانون هر دانشگاه در زمان تاسیس و ایجاد رشته‌ها باید هیات علمی متناسب را نیز در نظر بگیرد.

دانشگاه‌ها به دلیل نداشتن اعتبار از جذب هیات علمی سر باز می‌زنند

وی با تاکید براینکه توسعه دانشگاه‌های غیردولتی باید با دقت و مطالعه صورت بگیرد، افزود: به کارگیری هیات علمی کیفی نیازمند اعتبار و بودجه مناسب است که دانشگاه‌ها به دلیل نداشتن چنین اعتباری از جذب هیات علمی برای تمامی رشته‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی سر باز می‌زنند.
مجوز رشته‌های تحصیلی را وزارت علوم صادر می‌کند لذا شورای گسترش آموزش عالی باید نظارت کند که آیا این موسسات و دانشگاه‌ها توانایی برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی را دارند یا خیر؟

باید وزارت علوم را مورد بازخواست قرار داد

محمدی با بیان اینکه باید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به این دلیل مورد بازخواست قرار داد، اظهار کرد: مجوز رشته‌های تحصیلی را وزارت علوم صادر می‌کند لذا شورای گسترش آموزش عالی باید نظارت کند که آیا این موسسات و دانشگاه‌ها توانایی برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی را دارند یا خیر؟

مؤسسات غیرانتفاعی با سیاسی‌کاری اقدام به ایجاد چندین رشته کرده اما حداقل استانداردها را رعایت نمی‌کنند

وی با یادآوری اینکه توضیحات وزیر علوم در صحن علنی چند روز گذشته باوجود طرح سوال ازسوی نمایندگان در این خصوص کافی نبود و چندان به این موضوع نپرداخت، گفت: چگونه می‌شود که یک دانشگاه دولتی برای جذب دانشیار و استادیار موظف به داشتن حداقل‌ 2 یا 3 نفر باشد اما یک مؤسسه غیرانتفاعی با سیاسی‌کاری اقدام به ایجاد چندین رشته می‌کند اما حداقل استانداردها را رعایت نمی‌کند.

مؤسسات غیرانتفاعی با بیش از10رشته متنوع اما یک دانشیار ندارند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: متأسفانه علی‌رغم اینکه مؤسسات غیرانتفاعی بیش از 10 رشته متنوع دارند اما یک دانشیار هم ندارند که در این رابطه وزارت علوم در سال‌های گذشته در این حوزه کم‌کاری کرده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار