راه‌اندازی کاریابی و مرکز مشاوره کارآفرینی ویژه نوجوانان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کاریابی نوجوانان، مرکز مشاوره کارآفرینی نوجوانان و بازرسان نوجوان از جمله کار ویژه‌هایی است که می‌توان به طور اختصاصی برای سنین ۱۵ تا ۱۸ سال ایجاد کرد و به طور تخصصی به آن پرداخت.

به گزارش ایرنا، طه رمضانی در نشستی با عوامل برنامه نوجوانانه «ساعت صفر» اظهار داشت: خود نوجوان‌ها می‌توانند یک بازوی نظارتی برای اجرای قانون باشند. چه کسی می‌تواند بر بازار کار نوجوانان در شرایطی مثل کرونا نظارت داشته باشد؟ ما می‌توانیم از طریق بازرسی کار وارد شویم و یک سری بازرس کار نوجوان داشته باشیم.

وی افزود: در بخش تعاون، مباحث فرهنگی مطرح می‌شود، یک سری تعاونی هم داریم که تعاونی دانش‌آموزی است که در مدارس تشکیل می‌شود و بچه‌ها در قالب تعاونی می‌توانند درآمدزایی را تجربه کنند. بعضی از تعاونی‌های دانش‌آموزی این توانایی را دارند که کل مدرسه را اداره کنند. پس این برش نوجوان در بخش تعاون است و شما می‌توانید با تعاونی دانش‌آموزی ارتباط بگیرید و کامل آن را شناسایی کنید.

مدیر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در بخش معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی مساله ایجاد شغل جدید است گفت: از طریق برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد و نظارتی که بر دستگاه‌ها وجود دارد بررسی می‌شود که چه میزان زمینه شغلی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: نزدیک به ۱۹ دستگاه در حوزه اشتغال موظف هستند. دستگاه‌هایی از جمله وزارت جهاد کشاورزی، صنعت معدن تجارت، میراث‌فرهنگی، گردشگری، وزارت فرهنگ، وزارت کار و نهادهایی مثل کمیته امداد که بناست در سال ۱۴۰۱، ۵۰۰ هزار مورد شغل ایجاد کند. همین‌طور بهزیستی و نهادهایی مثل بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام، می‌توانیم در نسبت با همه اینها یک برش نوجوان به برنامه اشتغالشان بزنیم و ببینیم چقدر از برنامه‌های اشتغال مختص این گروه سنی است.

رمضانی اضافه کرد: ما از آموزش‌وپرورش درخواست کردیم اقداماتی که در حوزه اشتغال در لایه‌های مختلف عملکردی خودش دارد را ارائه کند که ببینیم دراین‌خصوص چه اتفاقات مشترکی رخ‌داده است چرا که در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش یکی از ساحت‌های شش‌گانه تربیت، تربیت اقتصادی و حرفه‌ای است که جای کار دارد.

وی با اشاره به اینکه باید در حوزه نوجوان، سیاست‌گذاری اشتغال را انجام دهیم گفت: دفتر ما به روی همه نوجوانان فعال این حوزه باز است. هر فعالیتی که در حوزه کارآفرینی در این دفتر انجام می‌دهیم همه برای نوجوانان هم قابل‌استفاده است. مراکز مشاور کارآفرینی که به آن‌ها مجوز داده می‌شود توسط معاونت توسعه کارآفرینی ارائه می‌شود.

وی ابراز داشت: پیشنهاد این است که کاریابی ویژه نوجوانان تأسیس شود. مجوز کارآفرینی را هم معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی صادر می‌کند. خودکاریابی یک کار خوب برای نوجوان است البته الان ضوابط دریافت مجوز کاریابی ۲۴ سال است اما می‌شود یک نفر مجوز را دریافت کند ولی تیمی که با او کار می‌کنند همه نوجوان‌هایی باشند که مساله شان کاریابی برای نوجوان ۱۵ تا۱۸ است.

مدیر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: اگر به هر دلیلی نوجوان خواست از سن ۱۵ سالگی وارد فضای کار به معنای استخدام شود از طریق این بستر اقدام کند. محور بعدی نیز مرکز مشاوره کارآفرینی نوجوانان است که باید دید چند مرکز مشاوره کارآفرینی تأسیس کنیم مختص نوجوانان و این قابل‌بررسی است.

وی با تأکید بر اینکه در معاونت روابط کار به تنظیم روابط کارگر و کارفرما پرداخته می‌شود گفت: بسیاری از امور کارگران نوجوان در معاونت روابط کار قابل رهگیری است.

رمضانی گفت: شبکه بازرسان نوجوانان کار را راه‌اندازی کنید، فارغ از این که خود این شبکه چطور پشتیبانی می‌شود می‌تواند انگیزه محور نیز باشد و برای کسانی که وارد این عرصه می‌شوند آورده دارد. یعنی یک نوجوان به‌واسطه اینکه می‌تواند بازرس شود به شرکت‌ها و کارگاه‌های مختلف وارد می‌شود و فضای کار نوجوانان را می‌بینند و می‌دانند کدام کارگاه‌ها کارگر نوجوان دارند و می‌توانند طی این بازرسی کلی فرصت شغلی را شناسایی کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار