سؤالات متداول ثبت نام آزمون دکتری 98

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

در این مطلب سعی کرده ایم به سؤالات متداول داوطلبان آزمون دکتری تخصصی سال 98 پاسخ دهیم.

1- آیا پذیرفته‌شدگان کنکور دکتری تخصصی 97 اجازه شرکت در آزمون دکتری 98 را دارند؟

– بر اساس دفترچه ثبت نام دکتری 98، تنها کسانی که جزو پذیرفته‌شدگان دوره روزانه آزمون دکتری 97 باشند، مجاز به شرکت در آزمون دکتری 98 نیستند .

2- آیا دانشجویان مقطع دکتری، می‎توانند در آزمون دکتری 98 شرکت کنند؟

– بر اساس اعلام سازمان سنجش، دانشجویان شاغل به تحصیل در مقطع دکتری تخصصی در صورت عدم انصراف تا پایان مهلت ثبت‌نام، مجاز به ثبت‌نام و شرکت مجدد در آزمون دکتری 98 نیستند.

3- آیا دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد که هنوز فارغ‎التحصیل نشده‎اند هم می‎توانند در کنکور دکتری 98 شرکت کنند؟

– بله، همه کسانی که تا پایان شهریور ماه 98 موفق به اتمام تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد شوند، مجاز به ثبت‎نام و شرکت در آزمون دکتری 98 هستند.

4- آیا در ثبت نام آزمون دکتری 98 شرط معدل وجود دارد؟

– داوطلبانی که معدل مقطع کارشناسی ارشد آنان کمتر از 14 می‌باشد، حق ثبت‌نام و شرکت در آزمون دکتری 98 را ندارند.

5- اطلاعات مورد نیاز جهت ثبت‎نام در آزمون دکتری 98 از جمله کدهای رشته‎های تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد، رشته امتحانی، دانشگاه و شهر را از کجا می‌توان پیدا کرد؟

– پس از ورود به سامانه ثبت‎نام آزمون دکتری 98 در سایت سازمان سنجش آموزش کشور، می‎توانید از منوی سمت راست، قسمت «جداول موردنیاز جهت ثبت‌نام»، اطلاعات مورد نظر خود را به دست آوردید.

6- آیا می‎توان در آزمون دکتری 98 در دو رشته امتحانی شرکت کرد؟

– خیر، داوطلبان آزمون دکتری 98 تنها مجاز به انتخاب یک رشته امتحانی هستند.

7- آیا امکان شرکت در هر رشته امتحانی موردعلاقه داوطلب در آزمون دکتری وجود دارد؟

– خیر، برخی از رشته‌های امتحانی مقطع دکتری دارای شرط تجانس مدرک کارشناسی ارشد داوطلب هستند و لازم است داوطلبان با توجه به رشته های مجاز به ثبت نام آزمون دکتری رشته های مختلف که در ثبت نام دکتری 98 درج شده، نسبت به ثبت‌نام و شرکت در کنکور اقدام نمایند.

8- برای شرکت در آزمون دکتری 98 دانشگاه آزاد باید جداگانه ثبت‎نام کرد؟

– خیر، آزمون دکتری 1398 سراسری و آزاد به صورت یکپارچه برگزار خواهد شد و بنابراین ثبت نام دکتری آزاد 98 هم به صورت همزمان با ثبت نام دکتری سراسری 98 در سایت سازمان سنجش خواهد بود.

9- هزینه ثبت نام دکتری 98 چقدر است؟

– هزینه ثبت‎نام در آزمون دکتری 98 فعلاً 60هزار تومان است. اما بنا بر اعلام سازمان سنجش، با توجه به عدم وصول مصوبه هیأت محترم وزیران درخصوص میزان هزینه ثبت‌نام آزمون دکتری سال 98، مبلغ دریافتی بصورت علی‌الحساب می‌باشد و پس از وصول مصوبه هزینه ثبت‌نام آزمون‌های سال 1398، مبلغ مابه‌التفاوت هزینه ثبت‌نام در مراحل بعدی اخذ خواهد شد.

10- آیا برای ثبت‎نام آزمون دکتری 98 دانشگاه آزاد نیاز به پرداخت هزینه مجزا در سایت سنجش است؟

– خیر، داوطلبان تنها با پرداخت یک هزینه ثبت‌نام، همزمان داوطلب دکتری دانشگاه‎های سراسری و آزاد محسوب شوند.

11- آیا می‎توان همزمان داوطلب آزمون دکتری و پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان بود؟

– بله، داوطلبان آزمون دکتری 98 دانشگاه آزاد و سراسری به طور همزمان امکان ثبت‌ نام دکتری بدون آزمون را دارند.

12- کسانی که هنوز دانشجوی کارشناسی ارشد هستند و معدل آنها نهایی نشده، باید چه معدلی را هنگام ثبت‎نام در سایت سازمان سنجش درج کنند؟

– داوطلبانی که حداکثر تا تاریخ 98/6/31 فارغ‌التحصیل خواهند شد، لازم است علاوه بر درج معدل دوره کارشناسی، میانگین نمرات واحدهای درسی گذرانده‌شده در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای حرفه‌ای خود را حداکثر تا تاریخ 97/6/31 در تقاضانامه درج نموده و نسبت به تکمیل و تأیید فرم معدل مندرج دفترچه ثبت‎نام کنکور دکتری 98 از سوی دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد و یا دکترای حرفه‌ای خود اقدام نموده و آن را نزد خود نگهداری نمایند، تا در صورت قبولی به مؤسسه محل قبولی ارائه گردد.

13- آیا در مقطع دکتری تخصصی حقوق پرداخت می‌شود یا امکان اشتغال وجود دارد؟

– در حال حاضر هیچ گونه حقوقی از سوی وزارت علوم به دانشجویان مقطع دکتری تخصصی پرداخت نمی‌شود و تنها وام ویژه دانشجویان دکتری هر سه ماه یک بار پرداخت می‌شود. میزان وام ویژه دکتری در سال 97 ، حداکثر ماهی 700هزار تومان است.

14- آیا فرصتی برای اصلاح معدل به دانشجویان کارشناسی ارشد داوطلبان کنکور دکتری 98 داده خواهد شد؟

– آن دسته از دانشجویان سال آخر که حداکثر تا 97/11/30 و یا 98/6/31 از دوره کارشناسی ارشد و یا دکترای حرفه‎ای فارغ‌التحصیل می‌شوند، در مرحله دریافت کارت ورود به جلسه، می‌توانند نسبت به ویرایش و یا درج معدل فارغ‎التحصیلی (برای فارغ‌التحصیلان 97/11/30) و یا میانگین نمرات واحدهای درسی گذرانده‌شده خود تا تاریخ 97/11/30 (برای فارغ‌التحصیلان تا تاریخ 98/6/31) اقدام نمایند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار