سامانه جامع مزیت‌سنجی شغلی شهرستان‌های کشور رونمایی شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

سامانه جامع مزیت‌سنجی شغلی شهرستان‌های کشور با حضور سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد، دکتر محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور، دکتر امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نائب رئیس و دکتر حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عصر امروز در محل کمیته امداد رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار بازارکار ،(ص) به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص توانمندسازی و ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان اشاره کرد و گفت: در طول فعالیت حوزه اشتغال کمیته امداد از سال ۱۳۷۴ تا ۹۸ بیش از ۷۰۰ هزار خانواده به خودکفایی رسیدند و با این اقدام سه هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در بودجه عمومی کشور ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه در سه سال اول برنامه توسعه کشور کمیته امداد موفق به ایجاد ۴۹۳ هزار شغل برای جامعه هدف شده است، ادامه داد: کمیته امداد ایجاد ۸۰۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان تا پایان برنامه ششم توسعه کشور را پیش‌بینی کرده است.
رئیس کمیته امداد رسیدن به اهداف این نهاد در ایجاد اشتغال را منوط به تامین بودجه از سوی دولت و مجلس دانست و خاطرنشان کرد: برای تحقق از مسئولان خواسته‌ایم اعتبارات ۴۹۰۰ میلیارد تومانی تبصره ۱۶ به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد و بر همین اساس تلاش می کنیم در سال آینده تعهد 300 هزار شغل را مد نظر قرار دهیم.
لزوم افزایش تسهیلات اشتغال به یکصد میلیون تومان
بختیاری افزایش سقف وام پرداختی به اشتغال مددجویان را خواستار شد و گفت: در حال حاضر تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی پاسخگوی طرح‌های اشتغال مددجویان نیست و این رقم باید دستکم به ۱۰۰ میلیون تومان برسد و یک دوره تنفس نیز به آن تعلق گیرد.
 وی به تجربیات این نهاد در حوزه اشتغال‌زایی اشاره کرد و افزود: در نامه‌ای به رئیس مجلس پیشنهاد کرده‌ایم که مسئولیت اشتغال خانگی کشور به کمیته امداد واگذار شود.
رئیس کمیته امداد با تقدیر از همکاری مردم نیکوکار، خیران و نهادها در اجرای دو مرحله پویش ایران همدل، تاکید کرد: برای اجرای مرحله سوم پویش ایران همدل موضوع حل مشکل اشتغال جوانان به ویژه محرومان را پیشنهاد داده‌ایم و امیدواریم با اجرای این پویش، شاهد یک حرکت جمعی در کشور برای رفع مشکل بیکاری باشیم.
بختیاری حل چالش مسکن را از دیگر برنامه‌های کمیته امداد در راستای توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت عنوان کرد و گفت: در صورت تامین ۵۰ میلیارد تومان اعتبار، کمیته امداد ساخت و تحویل ۵۰ هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های تحت حمایت با اولویت ایتام را تقبل کرده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد؛
آمادگی مجلس برای افزایش تسهیلات اشتغال به یکصد میلیون تومان
دکتر حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه آمادگی داریم با افزایش بودچه کمیته امداد تسهیلات اشتغال را افزایش دهیم  گفت: کمیته امداد در زمینه اشتغال موفق است و تا کنون دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای اشتغال جذب کرده است.
حمیدرضا حاجی بابایی عصر امروز در مراسم رونمایی از سامانه جامع مزیت‌سنجی شهرستان‌های کشور اظهار داشت:کمیته امداد با توجه به بودجه، از کار خود عقب نمانده است وبرنامه ششم به نوعی است که هرچه پیش می‌رویم، تمایل به اجرای آن بیشتر می‌شود و احتمالا برنامه ششم تا دو سه سال آینده ادامه پیدا کند.
وی با اشاره به سیاست های اشتغال روستایی در برنامه ششم خاطرنشان کرد:  در این برنامه قرار شد که دولت برای ایجاد اشتغال در پنج هزار روستا ورود کند اما این رقم به 20 هزار روستا از 38 هزار روستا در کشور افزایش یافت.
حاجی بابایی با بیان اینکه با نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال برداشته شد، گفت: قرار بود این رقم به ریال تبدیل شود و بانک‌ها هم به اندازه آن تسهیلات بیاورند که ۴۰ درصد از این بودجه عملی شده است بنابراین امروز اگر بخواهیم با ارز نیمایی حساب کنیم، ۱۱ هزار میلیارد تومان می‌شود و اگر بانک‌ها این مبلغ را هزینه کنند، می‌توانیم شاهد تحول چشمگیر در حوزه اشتغال باشیم.

پنجاه شغل مزیت دار در 429 شهرستان مورد حمایت قرار می گیرد

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد از اجرایی شدن سامانه مزیت سنجی شغلی در ۴۲۹ شهرستان کشور خبرداد و اعلام کرد: مردمی کردن اشتغال دانش‌بنیان و تمرکز بر مشاغل بومی از راهبر‌دهای معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد است.

وی با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار کشور، توسعه زنجیر‌ه‌های ارزش صنایع منتخب و گسترش همکاری با فعالان کسب و کار دار اهداف کمیته امداد است، گفت: هزار و ۵۰۰ کارآفرین کشور امروز در قالب راهبران شغلی با کمیته امداد در حال همکاری هستند که این آمار در آینده به پنج هزار نفر خواهد رسید.

دکتر عبدالملکی با بیان اینکه طرح یادشده در ۴۲۹ شهرستان ایران مورد بررسی قرار گرفت و برای هر شهرستان ۵۰ مزیت شغلی در نظر گرفته شد، گفت: برای تکمیل این سامانه دو هزار نفر در سراسر کشور به ما کمک کردند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار