سربازی فارغ‌التحصیلان مهارت‌آموخته آسان می‌شود/ رصد بازار اشتغال فارغ‌التحصیلان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

سربازی فارغ‌التحصیلان مهارت‌آموخته آسان می‌شود/ رصد بازار اشتغال فارغ‌التحصیلان

معاون وزیر علوم از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با نیروهای مسلح برای در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای دانشجویان دارای گواهینامه‌های مهارتی خبر داد و گفت: نمونه‌ای از مشوق‌ها این است که فارغ‌التحصیلان موضوع طرح بتوانند یک سال از دوره خدمت سربازی خود را در آزمایشگاه‌ها و یا دانشگاه‌ها به صورت دستیار پژوهشی بگذرانند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در نشست خبری هفته ملی مهارت که به طور مشترک با سازمان فنی حرفه‌ای و وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: توسعه مهارت آموزی در دانشگاه‌ها به تازگی آغاز شده و برای نتیجه دادن چند سالی باید منتظر ماند.

وی به تاریخچه تغییر سیاست‌ها در آموزش عالی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: از سال 1362 بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها مشکل اصلی ما نبود نیروی متخصص، مهندس، پزشک و کارشناس بود لذا تمام سیاست‌ها بر توسعه آموزش شکل گرفت و بر همین اساس از سال 62 تا 96 تعداد دانشجویان ما به 4 میلیون و 300 هزار نفر رسید.

وی ادامه داد:‌چند سال پس از بازگشایی دانشگاه‌ها یعنی از سال 68 و 69 بحث توسعه تحصیلات تکمیلی مطرح شد و به همین صورت 6-7 سال بعد موضوع توسعه علمی آغاز شد، امروز پژوهشگران کشور در سال 2017 بالغ بر 52 هزار مستند علمی در نشریات مختلف دنیا داشتند که در ابتدای انقلاب تنها 670 مورد بوده است.

وی ادامه داد:‌ورود دانشگاه‌ها به توسعه فناوری به اوایل دهه 80 بازمی‌گردد و باز هم در یک دوره 7-8 ساله از آنجا که فناوری باید به محصول تبدیل می‌شد از سال‌های 90 شاهد توسعه مراکز رشد و پارک‌های علمی و فناوری بودیم که بر این اساس 5 هزار واحد فناوری ایجاد شد و 1200 شرکت در پارک‌های فناوری مشغول به کار شدند.

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: 30 هزار نفر از دانش‌آموزان در این پارک‌ها مشغول به کارند و 3 هزار میلیارد تومان در سال فروش داشتند که البته این ارقام کافی نیست و لازم است در چارچوب اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان ارتقاء‌ پیدا کند.

برومند مهارت‌آموزی را از الزامات توسعه کارآفرینی برشمرد و گفت: در سال 96 تعداد 680 دوره در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری به بیش از 280 هزار نفر از دانشجویان ارائه شد که باز هم کافی نیست و عملا فارغ‌التحصیلان بخشی از مهارت خود را در سازمان فنی و حرفه‌ای می‌آموزند.

به گفته وی در سال گذشته 37 درصد از دانشجویان یعنی معادل 570 هزار نفر در سازمان فنی حرفه‌ای آزاد و دولتی تحت آموزش‌های مهارتی قرار گرفته‌اند.

برومند با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده میان این وزارتخانه با سازمان فنی حرفه‌ای گفت: بر اساس این تفاهم نامه پذیرفتیم کارآموزی دانشجویان در مراکز آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار شود که عملیات اجرایی آن از امسال آغاز شد.

وی همچنین گفت: برای ایجاد انگیزه در دانشجویان برای ورود به حوزه‌های مهارتی تفاهم نامه‌ای با نیروهای مسلح منعقد شده است تا افرادی که گواهینامه‌های مهارتی دریافت می‌کنند بتوانند از امکانات حین سربازی برخوردار شوند. برای نمونه بتوانند یک سال از دوره خدمت سربازی خود را در آزمایشگاه‌ها و یا دانشگاه‌ها به صورت دستیار پژوهشی بگذرانند.

به گفته معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری آئین‌نامه اجرایی این طرح نهایی شده و اجرای آن در آغاز برای 700 نفر در نظر گرفته شده است.

برومند با اشاره به فعالیت‌های معاونت پژوهشی وزارت علوم در رصد اشتغال پذیری دانشجویان گفت: این کار را از دو کانال سنجش بازار اشتغال از سوی دانشگاه‌ها و همچنین میزان اشتغال پذیری رشته‌های دانشگاهی از سوی مؤسسه پژوهشی این وزارتخانه صورت می‌گیرد.

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: تا به حال 29 دانشگاه ارزیابی اشتغال فارغ‌التحصیلان خود را انجام داده‌اند و مؤسسه پژوهشی نیز در یکی از سال‌ها اطلاعات اشتغال مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را فراهم کرده است.

برومند معتقد است: در شرایط فعلی برای مهارت‌آموزی و اشتغال فارغ‌التحصیلان راهی جز همکاری‌های بین سازمانی نیست.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار