سفر با سرعت بالا حتی به کرات دیگر به زودی میسر میگردد

دسته ها: اخبار

شرکت های گوناگون در حوزه تکنولوژی مدتهاست تلاش هایی را برای تسهیل سفر با سرعت بالا حتی به کرات دیگر را آغاز کرده اند. پیرامون این تلاش ها و برای به وقوع پیوستن این هدف، مبالغه نخواهد بود اگر بگوییم شرکت SpaceX تا کنون پیشرو بوده و پیشرفت هایش را قدم به قدم پیگیری کرده. این شرکت هم اکنون در مراحل نهایی پروژه خود به سر میبرد و لذا تلاش خود را بیشتر معطوف بالا بردن کیفیت سفر کرده است. در همین راستا این شرکت طرح اولیه کابین مسافران را برای پیاده سازی در فضا پیمایش به متخصصین ارائه کرده است. 

SpaceX تیم های مختلفی را مامور طراحی راهکار هایی برای سفر کم هزینه و پر سرعت بصورت زمینی، هوایی و حتی فضایی کرده است. میتوان گفت این شرکت تمامی جنبه های سفر را در نظر گرفته و برای انجام نتیجه گیری نهایی از هزینه هایی که کرده قرار است نزدیک به یک سال دیگر مسابقه ای را برای رقابت تیم های طراحی شرکت کننده بصورت بومی برگزار نماید. البته SpaceX (که توسط ایلان ماسک، مدیر شرکت تسلا موتورز اداره می شود) تنها شرکتی نیست که به فکر تسهیل سفر به فضا میباشد. پروژه Xprize هم نتیجه تلاش گوگل در این زمینه میباشد.

 پروژه Xprize: گوگل فعالیت های خود در زمینه هوا فضا را با پروژه اکسپرایز آغاز کرد. طی این پروژه گوگل قصد دارد سفر به کرات آسمانی را تسهیل و هزینه آنها را با بررسی راهکار های مختلف کاهش دهد. بدین منظور گوگل بودجه عظیمی را در اختیار دانشگاه های علاقه مند به این پروژه قرار داد تا در این پروژه شرکت کنند. دانشگاه های مختلف سراسر جهان ابتدا ثبت نام و با یکدیگر به رقابت میپردازند تا یک راهکار تئوری را برنامه ریزی نمایند که طی آن یک فضا پیما باید به فضا پرتاب و یک نفر انسان را نیز با خود ببرد. این فرد پس از رسیدن به سطح ماه باید با یک وسیله نقلیه از پیش تعیین شده 500 متر حرکت کند و سپس به زمین بازگردد. تا کنون 18 تیم از دانشگاه های ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آمریکا و چند کشور دیگر توانسته اند به مراحل نیمه نهایی برسند. سطح کاری و محاسباتی پروژه آنقدر بالاست که تیم های مختلف با هم همکاری و به پیشرفت کاری هم کمک میکنند اگرچه تنها یکی از آنها قرار است در این رقابت برنده و برای انجام ماموریت به فضا پرتاب شود.

پروژه Wing: این پروژه قرار است نهایتا به ساخت فضا پیماهایی منجر شود که میتوانند خود در آسمان پرواز کنند و کالا هایی را به افراد مختلف در سراسر جهان برسانند. این فضا پیما ها بدون سرنشین هستند و کار حمل و نقل را بسیار ایمن و راحت خواهند کرد. بخشی از این پروژه نیز به بررسی نیازمندی های ساخت اتومبیل های بدون سرنشین میپردازد. مجموعه پروژه های اکسپرایز، وینگ و Google Glass در کنار هم پروژه عظیمی به نام Google X را می سازند که قرار است تا پایان سال 2020 چالش رفتن به کرات آسمانی و مسافرت های افراد معمولی به آن و همچنین رانندگی اتوماتیک و بدون سرنشین در خیابان های کشور را تسهیل کند.مجموعه این فعالیت هاست که سبب شده گوگل، حال به یک عضو اصلی سازمان ناسا بدل شود. البته گوگل از پیش در پروژه گوگل ارث همکاری های خود را با ناسا آغاز کرده بود اما فعالیت های این شرکت حال در این زمینه توسعه های عمده ای یافته است. به نظر میرسد قدم بعدی برای گوگل ساخت و مدیریت برخی از ماهواره هاست و این شرکت قصد دارد فعالیت های خود را در این زمینه هم گسترش دهد. البته این پروژه ها پیش از تاریخ های مقرر در دستور العمل در حال پیشروی میباشند زیرا بعنوان مثال پروژه اتومبیل های بدون راننده گوگل هم اکنون به مرحله نهایی رسیده و به وقوع پیوسته.

آنچه در تصاویر بالا مشاهده میکنید نتیجه طراحی های SpaceX است که تا کنون نهایی سازی شده. همانطور که مشاهده می کنید امکانات رفاهی متعددی برای سفر های پر سرعت در جو زمین و بیرون از آن در نظر گرفته شده. شایان ذکر است که این کابین در واقع یک تیوب محسوب میشود و فاقد هرگونه پنجره است. اما تصویر بیرون فضاپیما، که میتواند در داخل جو هم مورد استفاده قرار گیرد، توسط نمایشگر ها به مسافران نمایش داده شده و حس سفر های عادی را القا میکند. امکانات ساده ای چون تماشای فیلم و دسترسی به محتوای چند رسانه ای هم ممکن شده. این امکانات همگی در حین حرکت روان فضاپیما سفر آرامی را برای مسافران به ارمغان می آورد.

اخبار