شناسایی 470 فرصت شغلی مهارتی و کم سرمایه‌بر

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: تعداد 470 فرصت شغلی مهارت محور و کم سرمایه بر در کشور شناسایی شده است.

غلامحسین حسینی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ در مورد این که اعتبار پیشنهادی در لایحه بودجه 1401 برای آموزش فنی و حرفه‌ای چقدر است و چه رشدی دارد، افزود: سهم سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از کل بودجه فصل آموزش و پژوهش در لایحه بودجه سال 1401 حدود 1.03 درصد است. پیشنهاد سازمان برای سال آتی افزایش سهم آموزش مهارتی به 1.56 درصد است که تا کنون در لایحه بودجه سال 1401 محقق نشده است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همچنین خاطرنشان کرد: در قانون آمده است که تا سال 1400 باید سهم آموزش مهارتی در کشور از کل آموزش‌ها به 30 درصد برسد و تلاش ما بر این است که در قالب شورای عالی آموزش تربیت فنی و حرفه‌ای، سهم آموزش مهارتی را افزایش دهیم.

حسینی‌نیا در مورد برنامه آموزش مشاغل ارزان و مهارتی، این نکته را گفت که بحث اصلی در ایجاد شغل‌های کم سرمایه بر، مهارت‌آموزی است که این آموزش‌ها در سازمان آموزش فنی‌ و حرفه‌ای به طور رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد و فقط در آموزشگاه‌های آزاد هزینه کم دریافت می‌شود.

وی ادامه داد، بر اساس پایشی که در مجموعه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای صورت گرفته است، تعداد 470 فرصت شغلی مهارت محور، کم سرمایه بر در کشور شناسایی شده است و بیشتر شغل‌های احصاء شده، شغل‌های مهارت محور هستند و سرمایه زیادی جز چند ابزار کار نیاز ندارد و سهم مهمی در پایداری اشتغال ایفا می‌کند.

حسینی‌نیا در پایان گفت: مشاغل مهارت محور در زمینه‌های مختلفی شناسایی شده است، ولی بیش‌تر در مشاغل خانگی، صنایع دستی (چوب، فلز، سفال، چاپ، سنگ ،شیشه ، چرم)، امور زراعی و باغی، صنایع غذایی، صنایع چوب، هتلداری، گردشگری، مکانیک، الکترونیک (تعمیرکاری لوازم خانگی، صوتی و تصویری و صنایع پوشاک قرار دارند که از میان این رشته‌ها حوزه فناوری اطلاعات دارای مشاغل بیشتری نسبت به سایر رشته‌ها است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار