طرحی برای فارغ التحصیلان که رشته آنها بازار کار ندارد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر لزوم ارائه آموزش های مهارتی در حوزه‌های دانش بنیان و فناوری اطلاعات و ارتباطات، اجرای طرح “نخلستان” را ویژه فارغ التحصیلانی دانست که رشته تحصیلی آنها در بازار کار اقبالی ندارد.

غلامحسین حسینی‌نیا در گفت و گو با ایسنا، از تدوین بیش از ۱۲۳۰ استاندارد دانش بنیان از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: این امر در راستای بها دادن به مهارت‌های دانش بنیان صورت گرفته است و سازمان برای راه‌اندازی هرچه بیشتر مراکز دانش بنیان مهارتی با همکاری‌ پارک‌های علم و فناوری در تمام استان‌ها اهتمام جدی دارد.

وی با اشاره به آمادگی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری گفت: در حال حاضر مرکز ملی تربیت مربی به مرکز مهارتی دانش بنیان تبدیل شده و با همکاری دانشگاه تهران پارک علم و فناوری مهارتی راه‌اندازی شده است. این سازمان آمادگی دارد در صورتی که پروژه‌ها دارای پیوست مهارتی باشند با تمام شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری به طور مستقیم همکاری کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به طرح “نخلستان” به عنوان یکی از طرح‌های مهم سازمان فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: در جهت اشتغال پذیری جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی برنامه‌هایی تدوین شده و در دست اجراست. یکی از طرح‌ها، طرح نخلستان است و برای فارغ التحصیلانی پیش بینی شده که رشته‌ تحصیلی آنها در بازار کار با اقبال مواجه نیست.

به گفته وی در این طرح آموزش مهارتی در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و دانش بنیان همراه با تکنولوژی جدید در مراکز دولتی، آموزشگاه‌های آزاد و مراکز جوار و بین کارگاهی به فارغ التحصیلان ارائه می شود.

حسینی‌نیا درعین حال به اقدامات صورت گرفته سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای هوشمندسازی و توسعه دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات انجام شده راه اندازی سامانه جامع برنامه‌ریزی و پایگاه اطلاعات علمی و پژوهشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بوده است. در کنار آن ایجاد سامانه مدیریت آزمونگران مهارت و پایگاه اطلاعات و مدیریت دانش مسابقات مهارت نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افزود: در راستای هدفمند کردن آموزش‌­های فنی و حرفه‌ای برای مهارت آموزان، سامانه استعداد سنجی را با مشارکت انجمن متخصصین آلمان راه‌اندازی کردیم و به منظور توسعه دولت الکترونیک بازطراحی و اصلاح فرایندها و اتصال به درگاه‌های استعلام برخط و اقدام برای توسعه تبادلات الکترونیک بین دستگاهی را در دستور کار قرار دادیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار