ظرفیت پذیرش شبانه در مقطع دکتری کمتر از روزانه

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

سخنگوی سازمان سنجش و آموزش کشور: ظرفیت پذیرش شبانه دانشگاه‌ها کمتر از روزانه در مقطع دکتری است و بیشتر دانشگاه‌ها متقاضی پذیرش در مقطع دکتری روزانه هستند.
خانم فاطمه زرین آمیزی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره تراز پذیرش مقطع دکتری در دوره شبانه که بیشتر از روزانه شده و همین موجب قبولی بیشتر داوطلبان در مقطع دکتری شبانه شده است، افزود: برای آزمون دکتری در وزارت علوم تحقیقات و فناوری حدود ۱۳ هزار ظرفیت پذیرش وجود دارد که به طور معمول سه برابر تعداد ظرفیت یعنی حدود ۳۹ هزار نفر برای مصاحبه آزمون دکتری به دانشگاه‌ها معرفی می‌شود.
وی گفت: دانشگاه‌هایی که پذیرش داوطلب هم در روزانه و هم در شبانه دارند به طور معمول پذیرش و ظرفیت آن‌ها در دوره روزانه بیشتر از شبانه است به طور مثال وقتی دانشگاهی هم پذیرش روزانه و هم پذیرش شبانه دارد برای ظرفیت روزانه اش ۶ نفر و برای شبانه ۲ نفر است که هم برای روزانه و هم شبانه سه برابر ظرفیت را به دانشگاه معرفی می‌کنیم و انتخاب برعهده دانشگاه است.
خانم زرین آمیزی افزود: وقتی ۱۸ نفر به دانشگاه معرفی می‌شوند طبیعی است که نمرات پایین‌تر هم به دانشگاه معرفی می‌شوند و ظرفیت دوره شبانه محدودتر می‌شود و دانشگاه نمرات بالاتر را جذب می‌کند، بنا بر این کسانی که نمرات بالاتری داشته باشند انتخاب می‌شوند و همین دلیل اصلی برای پذیرش داوطلبان مقطع دکتری است که در دوره شبانه پذیرش بالاتر می‌رود.

وی گفت: این کار غیرقانونی نیست و به دلیل انتخاب‌های دانشگاه و داوطلبان صورت می‌گیرد، یعنی دانشگاه‌ها بیشتر متقاضی پذیرش روزانه هستند و ما تعداد کمتری را با توجه به ظرفیت پذیرش شبانه به دانشگاه‌ها معرفی می‌کنیم و همین موجب بالا رفتن حدنصاب دوره‌های شبانه می‌شود.
پاسخ سازمان سنجش آموزش کشور در شرایطی است که امسال تغییر تراز پذیرش دوره های شبانه و روزانه در دانشگاهها برای داوطلبان مشکلاتی را ایجاد کرده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار