مراکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی در ۲۴۰ دانشگاه راه‌اندازی می‌شود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون آموزشی سازمان فنی‌وحرفه‌ای گفت: سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مراکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی در ۲۴۰ دانشگاه کشور ایجاد می‌کند.
علیرضا حاتم زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده وزارت علوم با سازمان آموزش فنی و حرفه ای، راه اندازی مرکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی در ۲۴۰ دانشگاه کشور آغاز شد.
وی افزود: این مراکز هم اکنون در ۹۴ دانشگاه راه اندازی شده است؛ سازمان آموزش فنی و حرفه ای ادعا نمی کند افراد با گذراندن دوره های مهارت آموزی شاغل می شوند؛ چرا که برای اشتغال فاکتورهای زیادی از جمله نرخ رشد اقتصادی نیاز است که یکی از الزامات ایجاد فرصت های شغلی محسوب می شود.
به گفته این مسوول سازمان آموزش فنی و حرفه ای، استان های آذربایجان شرقی، سمنان، خوزستان در این زمینه با همکاری وزارت علوم بسیار موفق عمل کرده اند و در ۶۰ رشته تحصیلی شهرستان بهبان بسته های مختلف مهارت آموزی مانند اشتغال وابسته، خوداشتغالی و کارآفرینی به دانشجویان و دانش آموختگان ارائه می شود.
حاتم زاده با بیان اینکه مهارت آموزی، میزان اشتغال پذیری افراد را افزایش می دهد، به یکی از مهمترین مهارت های مورد نیاز برای اشتغال افراد اشاره کرد و گفت: افراد در این مراکز مهارت های نرم و عملی می گذرانند؛ مهارت نرم به کار تیمی، مقابله با استرس، آشنایی با مدل حل مساله، خلاقیت و ابتکار و آموزش کارآفرینی گفته می شود.
معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه ای با اشاره به یک مقاله در اروپا، خاطرنشان کرد: بر اساس یکی از مقالات منتشر شده در خصوص اشتغال افراد در اروپا، ۷۰ درصد اخراج از کار به دلیل نداشتن مهارت نرم در کشورهای اروپایی است؛ مثلا فرد در تخصص جوشکاری مهارت لازم دارد اما در کار تیمی این شغل موفق عمل نمی کند.
حاتم زاده گفت: ۴۰ درصد کارآموزان سازمان فنی و حرفه ای را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل می دهند. همچنین ۶ ماه بعد از پایان دوره های آموزشی این افراد، سیستم رهگیری سازمان، این کارجویان را رصد می کند.
وی اظهار داشت: بر اساس آمارهای سیستم رهیگری، ۴۰ تا ۹۰ درصد افرادی که دوره های مهارت آموزی را گذرانده اند، وارد بازار کار شدند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار