دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: مرکز آمار ایران باید سالیانه آمار اشتغال مرتبط با رشته، مقطع تحصیلی و آمار بیکاری دانش آموختگان در رشته های مختلف را به صورت عمومی منتشر کند.
به گزارش خبرنگار مهر، منصور کبگانیان شب گذشته در حاشیه یکصد و هجدهم جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: موضوع پیش از دستور این جلسه ارائه گزارشی از علم و فناوری دانشگاههای برتر کشور در حوزههای مختلف در سال ۲۰۱۹ بود.
وی افزود: در این گزارش رتبه بندی دانشگاهها در رشتهها و گرایشهای مختلف در دنیا مشخص شد و برخی از دانشگاهها که رتبه کمتر از ۴۰۰ را کسب کرده بودند، در رشتههای علوم انسانی، پزشکی، فنی و مهندسی و علوم پایه معرفی و مورد بررسی قرار گرفتند.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور استفاده از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی و رباتها در ساخت جنگ افزارها در کشورهای پیشرفته را از دیگر بخشهای این گزارش اعلام کرد.
کبگانیان دستور دوم این جلسه را موضوع اشتغال دانشجویان عنوان کرد و ادامه داد: در ماده یک این دستور تکالیفی که برعهده وزارت علوم بود مورد بررسی قرار گرفت و وزیر علوم اصلاحیهای در این زمینه داشت که مورد تأیید قرار گرفت و این ماده تکمیل شد.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ماده دو این دستور را وظایفی دانست که بر عهده وزارت آموزش و پرورش قرار دارد و ادامه داد: در سیاستهای تدوین شده تاکید شد که ظرف مدت ۴ ماه وزارت آموزش و پرورش با مشارکت دستگاههای متولی و مجری مهارت دولتی و بخشهای خصوصی ذی ربط برنامه اقدام در برخی موارد را پیشنهاد دهند تا پس از تصویب ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به اجرا درآید.
وی آموزش حداقل یک مهارت شغلی با توجه به نیازهای بازار کار برای تمامی دانش آموزان دوره دوم متوسطه را یکی از موارد این سیاست در حوزه آموزش و پرورش نام برد و خاطر نشان کرد: چنین مصوبهای را در سند تحول آموزش و پرورش داشتیم و در این ماده تاکید شده است که هر دانش آموز حداقل یک مهارت شغلی را آموزش ببیند.
کبگانیان با تاکید بر اینکه ما برنامههای مهارت آموزی به دانش آموزان را از وزارت آموزش و پرورش خواستیم گفت: ساماندهی رشته محلها و به روز رسانی برنامه درسی دورههای فنی و حرفهای از دیگر مواردی است که از آموزش و پرورش خواستهایم.
وی افزود: فنی و حرفهای و کاردانش جاذبههای خوبی را در میان خانوادهها ایجاد کرده است و میزان بیکاری و عدم اشتغال در این دو حوزه کمتر است و فارغ التحصیلان این دورهها زودتر به استخدام در می آیند.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تعریف دورههای مهارت افزایی ویژه مناطق روستایی را از دیگر تکالیف وزارت آموزش و پرورش در برنامه اشتغال نام برد و خاطر نشان کرد: این برنامه باید در مقاطع دبیرستانی و متوسطه اجرایی شود.
وی تکلیف سوم در این زمینه را مربوط به مرکز آمار ایران دانست و در این باره گفت: این مرکز باید سالیانه آمار اشتغال مرتبط با رشته، مقطع تحصیلی و آمار مرتبط با بیکاری دانش آموختگان رشتههای مختلف دانشگاهی در مقاطع و مناطق مختلف را به صورت عمومی منتشر کند.
کبگانیان با اشاره به اهمیت این آمارها گفت: ما آمارهایی از مرکز آمار ایران داریم ولی این آمارها کلی است و اینکه فارغ التحصیلان کدام دانشگاه شغل دارند کافی نیست. ما درصدد هستیم که بدانیم فارغ التحصیلان در چه زمینهای شغل دارند. در حال حاضر فارغ التحصیلان ی داریم که در زمینههایی که ارتباطی با رشته تحصیلی آنها ندارد، مشغول به تحصیل هستند و این امر هدر رفت امکانات است.
گبکانیان افزود: انتشار دقیق این آمارها به تعیین رشته دانش آموزان کمک میکند چرا که بسیاری از دانش آموزان در آزمون سراسری و یا ورود به دانشگاه تصوراتی درباره رشتههای دانشگاهی دارند در صورتی که اطلاعات صحیحی از این رشتهها ندارند چون آمارهای دقیقی در این خصوص منتشر نشده است.
وی ادامه داد: مرکز آمار ایران اگر دادههای مستدلی را در این زمینه منتشر کند قطعاً در تصمیمگیری در تعیین رشته مؤثر خواهد بود.