نیاز بازار کار ۳ برابر کارجویان است/ رونمایی از سامانه جدید اشتغال به زودی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

وزیر کار با اشاره به طراحی سامانه جدید در مسیر اشتغال گفت:سامانه براساس نیاز بازار کار طراحی شده و تاکنون بیش از ۱۵۰هزار کارفرما و حدود ۵۰هزار کارجو در این سامانه متقاضی شده‌اند که نشان می‌دهد، نیاز بازار کار سه برابر کارجویان است.
به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، رونمایی از سامانه نظام جامع اطلاع رسانی بازار کار وعده ای بود که چندی پیش معاون اشتغال وزارت کار داد.کریمی بیرانوند,معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ترویج فرهنگ کار و مهارت‌آموزی را حلقه مفقوده اشتغال فارغ‌التحصیلان کشور دانست و گفت: سامانه نظام جامع اطلاع‌رسانی بازارکار تا شهریور ماه امسال راه‌اندازی می‌شود.

طراحی و ابلاغ زیست بوم ملی اشتغال،راه‌اندازی سامانه ملی اشتغال و کسب و کار کشور، تدوین اطلس ملی الگوهای اشتغالزایی،تدوین و تصویب برنامه ملی تقویت کسب و کار، معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی،کاهش زمان صدور مجوز تأسیس آموزشگاه از 8ماه به 8روز،کاهش زمان صدور سه روزه مجوز رشته‌های تأیید مجوز مشاغل خانگی،تصویب و آغاز اجرای سند مهارت‌آموزی و اشتغال سربازان،برگزاری اولین جشنواره ایده‌های برتر اشتغالزا و کارآفرینی،صدور آنی مجوز رشته های مشاغل خانگی و تسهیلگری در پذیرش مهارت‌های تجربی و استاد شاگردی در مشاغل خانگی،-ایجاد بهره‌مندی رشته‌های مشاغل خانگی از پوشش بیمه‌ای صندوق بیمه روستاییان و عشایر،کاهش زمان صدور مجوز مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی به سه روز و… از جمله اقدامات دولت در مسیر اشتغالزایی بوده است.

زیست بوم ملی اشتغال بر مبنای یک خلأ همیشگی در حوزه اشتغال و کسب و کار کشور بنا شده است. با توجه به شاخص‌های کلان اقتصادی، هرکدام از این مؤلفه‌ها یک متولی مشخص در کشور دارند، در حالی که در حوزه سیاستگذاری و نظارت در حوزه اشتغال در کشور، تشدد آرا وجود دارد و زیست بوم ملی اشتغال به‌دنبال ساماندهی این حوزه‌ها می‌باشد.زیست بوم ملی اشتغال بر مبنای نظریه حوزه اشتغال به‌دنبال هماهنگی دستگاه‌ها برای ساماندهی حوزه اشتغال در کشور است. برنامه‌های اشتغال در کشور نیز بر مبنای زیست بوم در حال انجام است.

اما صولت مرتضوی, وزیرکار در سفر خود به گیلان اشتغال را از سرفصل‌های کاری دولت سیزدهم دانست و افزود: در کلان کشور، وعده داده شده درباره اشتغال محقق شد که با پیگیری‌های شخص رئیس‌جمهور همراه بوده است.

مرتضوی با بیان اینکه نرخ بیکاری بهار امسال نسبت به بهار 1401یک درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: همچنین شاهد افزایش نرخ اشتغال مستمر، اشتغال تحصیلکرده‌ها و اشتغال بانوان و کاهش نرخ بیکاری هستیم.

*متوسط اشتغال ایجاد شده در کشور 30درصد اشتغال هدف گذاری شده است

وی با اشاره به روند توزیع اعتبارات تبصره 18قانون بودجه و تخصیص 20همتی از محل منابع عمومی برای استان‌ها، عنوان کرد: متوسط اشتغال ایجاد شده در کشور حدود 30درصد اشتغال هدف‌گذاری شده است.

وزیر تعاون، از تعریف دو سامانه اشتغال در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و بیان کرد: این سامانه‌ها زمینه شناسایی بیکاران و اعلام نرخ بیکاری را فراهم می‌کنند؛ البته نرخ بیکاری براساس پیمایش‌های میدانی انجام می‌شد، اما اکنون سامانه‌ای را طراحی کردیم و پیشرفت 85درصدی دارد و به‌زودی رونمایی می‌شود.

مرتضوی با بیان اینکه سامانه مذکور فرصت‌های شغلی و تعداد بیکاران را مشخص می‌کند، یادآور شد: سامانه دیگری نیز براساس نیاز بازار کار طراحی شده و تاکنون بیش از 150هزار کارفرما و حدود 50هزار کارجو در این سامانه متقاضی شده‌اند که نشان می‌دهد، نیاز بازار کار سه برابر کارجویان است.

*افزایش ظرفیت اشتغال 100 کارخانه

وی از بازگشت به چرخه تولید بالغ بر 172کارخانه راکد در گیلان خبر داد و اضافه کرد: ظرفیت اشتغال 100کارخانه نیز افزایش پیدا کرده است. همچنین برای احیای کارخانجات وزارت تعاون همچون رشت‌‌ الکتریک و چوکا و کفش ملّی نیز برنامه‌ریزی کردیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار