واحدهای علمی کاربردی بدون اساسنامه، از پذیرش دانشجو منع شدند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

واحدهای علمی کاربردی بدون اساسنامه، از پذیرش دانشجو منع شدند

رئیس دانشگاه علمی کاربردی از تأیید اساسنامه ۴۶ واحد علمی کاربردی توسط وزارت علوم خبر داد و گفت: تنها پنج درصد واحدها از ارائه اساسنامه استقبال نکردند و از سال آینده پذیرش دانشجو تنها در مراکزی که دارای اساسنامه هستند اتفاق می‌افتد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین امید در مراسم تقدیر از دانشجویان نمونه کشوری دانشگاه علمی کاربردی که صبح امروز در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد از عدم شرکت هشت واحد استانی علمی کاربردی در تعیین دانشجوی نمونه انتقاد کرد و گفت: در هر استانی حداقل ۱۰۰۰ نفر جمعیت دانشجویی علمی کاربردی داریم. عدم مشارکت هر واحد در تعیین دانشجوی نمونه موجب سلب شدن حق یک دانشجو در این مراسم خواهد شد. بنابراین در مراسم سال آینده تمامی واحدهای استانی ملزم به مشارکت در این مراسم هستند.

انتقاد از نحوه انتخاب دانشجوی نمونه

وی در ادامه از شیوه انتخاب دانشجوی نمونه در مراسم امسال نیز انتقاد کرد و گفت: متأسفانه توزیع مناسبی در انتخاب این دانشجویان از واحدهای استانی در مراسم امسال اتفاق نیفتاده، بطوری‌که استان تهران که تنها ۲۰ درصد جمعیت دانشجویان علمی کاربردی را دارد پنج نفر دانشجوی نمونه معرفی کرده است. بنابراین باید این مسائل نیز در مراسم سال آینده مورد توجه قرار بگیرد تا تمامی استان‌ها به نسبت جمعیتی که دارند دانشجوی نمونه داشته باشند. در این شرایط شاهد بی عدالتی در حق سایر دانشجویان نیز نخواهیم بود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با تاکید بر اینکه این دانشگاه ایجاد شرایط لازم برای اشتغال زایی فارغ التحصیلان را به عنوان اصلی‌ترین رسالت خود می‌داند، گفت: در حال حاضر بافت جمعیت دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی تغییر کرده و به سمت جوان گرایی حرکت می‌کند. به همین دلیل ایجاد شرایط لازم اشتغال فارغ التحصیلان به عنوان رسالت اصلی دانشگاه قرار می‌گیرد. ضمن اینکه دانش آموزان از هنرستان‌های کشور ترجیح می‌دهند رشته‌های با اشتغال پذیری بالایی را به منظور تصویب در دانشگاه علمی کاربردی انتخاب کنند. به همین دلیل ما در سال ۹۷ سهمیه‌ای برای پذیرش شاغلین در این دانشگاه نداشتیم و اولویت پذیرش دانشجو بیشتر بر اساس سوابق تحصیلی صورت گرفت.

دکتر امید خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد ورودی‌های دانشگاه علمی کاربردی از هنرستان‌ها هستند و کمتر از ۳۰ درصد آنها را شاغلین تشکیل می‌دهند. در حالیکه این امر در گذشته کاملاً برعکس بود و ۷۵ درصد ورودی‌های دانشگاه علمی کاربردی از جمعیت شاغلین کشور بودند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با تاکید بر اینکه دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی اشتغال پذیری بسیار بالایی دارند و بعد از فارغ التحصیلی منتظر شغل دولتی نیستند، گفت: آمار ورودی‌های امسال دانشگاه به دلیل نظام جدید شدن آموزش و پرورش بسیار پایین بود اما این وضعیت در سال ۹۸ تغییر خواهد کرد و ما با جمعیت بسیار بالایی از خروجی‌های هنرستان‌ها برای ورود به دانشگاه علمی کاربردی مواجه خواهیم شد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی بر ضرورت مشارکت دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی در فعالیت‌های مختلف این دانشگاه تاکید کرد و گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های ما در دانشگاه علمی کاربردی بازنگری برنامه‌های درسی است که این بازنگری نیازمند زمان و دقت بالایی می‌باشد. به همین جهت از دانشجویان علمی کاربردی و فارغ التحصیلان و همچنین مدرسین درخواست می‌کنیم در این راستا همکاری‌های لازم را با دانشگاه داشته باشند.

دکتر امید همچنین به سطح بندی مراکز علمی کاربردی در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: این ارزیابی‌ها بر اساس اطلاعات خود مراکز و برخی اطلاعات ضبط شده در سامانه دانشگاه صورت گرفت و نتایج آن به اطلاع واحدها رسانده شد. بنابراین سطح بندی جدید مجدداً از سال آینده شروع می‌شود.

مدرس غیر مجاز در دانشگاه علمی کاربردی نداریم

رئیس دانشگاه علمی کاربردی خاطرنشان کرد: مراکزی که در ارزیابی‌های انجام شده رتبه قابل قبولی نداشته باشند و سطح خود را ارتقا ندهند از پذیرش دانشجو منع خواهند شد و ضمن اینکه مراکز و واحدهایی که از سطوح بالاتری برخوردار هستند و از تشویق‌هایی نظیر یک سوم پرداختی بالاسری به دانشگاه علمی کاربردی بهره‌مند می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه ۳۰ درصد مدرسین فاقد مهارت از چرخه آموزش دانشگاه علمی کاربردی حذف شدند، گفت: جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربردی با دقت بسیار بالایی انجام می‌شود به گونه‌ای که ما در حال حاضر مدرس غیر مجاز در دانشگاه علمی کاربردی نداریم. اگرچه گاهاً گزارش‌هایی از واحدها ارسال می‌شود که مدرس دیگری به جای مدرس اصلی در کلاس حضور پیدا می‌کند که در صورت ادامه این روند برخوردهای جدی صورت می‌گیرد.

دکتر امید در پایان با بیان اینکه بیش از ۴۶ مرکز علمی کاربردی روز گذشته اساسنامه خود را از شورای گسترش آموزش عالی دریافت کردند خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۰ تا ۹۵ درصد واحدهای علمی کاربردی دارای اساسنامه شدند و تنها پنج درصد مراکز برای ارسال اساسنامه همکاری‌های لازم را با ما انجام ندادند که البته از سال آینده پذیرش دانشجو تنها در مراکزی که دارای اساسنامه هستند اتفاق می‌افتد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار