واردات کالاهای فرهنگی قربانی‌ شدن سبک زندگی

دسته ها: اخبار

بخش مهمی از شخصیت انسان در دوران کودکی شکل می گیرد و از آنجا که کودک در جستجوی معنای زندگی است پدیده ها را به صورت قطعه قطعه در زندگی اش شکل می دهد تا نگاهش به زندگی بتدریج تکمیل شود. از همین روست که هر چیزی را که لمس و از طریق احساساتش آن را درک می کند، نگرش های اولیه کودک را شکل می دهد.

اسباب بازی از این منظر اهمیت زیادی دارد که چه چیزهایی در ذهن کودک زیبا جلوه کند و چه ارزش هایی در احساسش جایگزین شود.

اسباب بازی هاهمچنین از این جهت اهمیت دارند که یک امر کاملاً پیوسته به شمار می روند و با فیلم سینمایی، لوازم آرایشی، لوازم زندگی و نهایتاً شکل گیری نوع خاصی از سبک زندگی که به صورت ایده آل ترسیم می شود، همخوانی دارد. نکته ای که باید توجه داشت این است که بین اسباب بازی و سایر شرایط زندگی انطباق و هماهنگی وجود داشته باشد.

یعنی وقتی شما زندگی آپارتمان نشینی داشته باشید، هرنوع اسباب بازی با آن آپارتمان تناسب ندارد.

چون در خانواده ها بینش تربیتی – فرهنگی کافی وجود ندارد، در حال حاضر دچار نوعی دوگانگی فرهنگی هستیم و این شکاف خود را در سن بلوغ نشان می دهد.

اهمیت این مساله بسیار بالاست و هنوز کشف نشده است که اگر کشف شده بود ما الان باید در دانشگاه های مطرح مان دکتری اسباب بازی داشتیم.

به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر اراده ما این شد که اسباب بازی بومی تولید کنیم، 7000 سال سابقه تمدنی مان، قصه های بسیار زیبا که در تاریخ کهن ماست، تنوع فرهنگی ما و… یک فرصت بسیار مناسبی است.

اما چه باید کرد؟ البته در این چند ساله تجربیات نسبتاً متنوعی در کشور صورت گرفته است. اما این مساله جزو آن بخش هایی نیست که بخش خصوصی ابتدا به ساکن وارد آن شود.

همانطور که در صنعت با حمایت های حاکمیتی پژوهش و تحقیقی انجام می گیرد و آن را به مرحله نیمه صنعتی می رساند، سپس آن را معرفی می کند تا بقیه برای تولید صنعتی از آن استفاده کنند، در بخش کالاهای فرهنگی و اسباب بازی هم نمی توان موضوع را کاملاً به بخش خصوصی واگذار کرد.

این که ما دولت را کوچک کنیم و اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کنیم درست است، اما بایستی به ازای این واگذاری ها در عرصه های غفلت شده وارد شویم و سرمایه گذاری های جدی انجام دهیم.

متاسفانه سبک مدیریت ما آینده نگرانه نیست که ببینیم ادامه شرایط موجود ما را در آینده به کدام سمت پیش می برد. ما همواره در حال تلاش برای رفع مشکلات روزمان هستیم و چون مسائل فرهنگی مسائل بلندمدت را مطرح می کند، هنوز اهمیت این مساله درک نشده است.

دکتر حسن بنیانیان – رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی

اخبار