پاسخ به نگرانی داوطلبان کنکور درباره تاثیر ۶۰ درصدی معدل

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

برخی داوطلبان کنکور با ثبت درخواست در سامانه فارس من نگرانی خود را درباره تاثیر قطعی ۶۰ درصدی معدل در کنکور سراسری بیان کرده بودند که مسوولان آموزشی درباره این مسأله توضیح دادند.

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ جلسه ۸۵۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست سیدابراهیم رئیسی و با حضور اعضاء حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی با دستور اصلی مبنی بر «اصلاح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص سیاست‌های سنجش و پذیرش دانشجو» پنجم بهمن ماه ۱۴۰۰ تشکیل شد.

در این جلسه مصوب شد که اعمال معدل سال دوازدهم در سال ۱۴۰۲، معدل سال یازدهم در سال ۱۴۰۳ و معدل سال دهم در سال ۱۴۰۴، در روند پذیرش دانش آموزان تاثیرگذار است، این مصوبه مربوط به سهم ۶۰ درصدی معدل دوره متوسطه دوم و سهم ۴۰ درصدی آزمون کنکور در پذیرش دانشگاه‌ها است و اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند برای رشته‌های پرطرفدار حدنصاب معدل تعیین کنند.

این مسأله داوطلبان کنکور را تا حدودی نگران کرد تا جایی که برخی کاربران خبرگزاری فارس با ثبت درخواست خود در سامانه فارس من خواستار لغو تاثیر قطعی ۶۰ درصدی معدل در نتایج کنکور شدند.

سردبیر سوژه فارس من در گفت‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: با توجه به بالا بودن تعداد معدل ۲۰، معیار سابقه تحصیلی مبتنی بر آزمون نهایی در یک سال معیار خوبی برای رشته‌های پرطرفدار محسوب نمی‌شود، در حالی که طبق این مصوبه قرار است معدل امتحانات نهایی صرفاً پایه دوازدهم ۶۰ درصد نمره کل داوطلب را تشکیل دهد و آزمون اختصاصی که از سه پایه مقطع متوسطه دوم برگزار می‌شود تنها ۴۰ درصد سهم خواهد داشت. همچنین دروس عمومی پایه دهم و یازدهم نیز مورد پرسش قرار نخواهند گرفت.
وی افزود: نتایج آزمون سراسری در رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ تفاوت‌های بسیار ظریفی با هم دارد که در صورت تأثیر قطعی معدل نهایی، در عمل آنچه میان این چند هزار نفر داوطلب برتر تفاوت ایجاد می‌کند همین معدل است در حالیکه امتحانات نهایی به شکل موجود از نوع حد نصابی و برای سنجش پیشرفت تحصیلی است و نوع پرسش‌ها در این امتحانات نمی‌تواند به گونه‌ای باشد که چند هزار نفر اول شرکت‌کننده در کل جامعه دانش‌آموزی کشور را از هم تفکیک کند.
* نگرانی داوطلبان بابت شیوع نمره‌گرایی در سیستم آموزشی و ایجاد مافیای ترمیم نمره
کاربران سامانه فارس من اعلام کردند: با تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور، نمره‌گرایی در سیستم آموزشی از قبل کنکور شروع می‌شود و تبعات خاص روانی بر دانش‌آموزان خواهد داشت، بخصوص با توجه به شیوه‌های بسیار نوینی که برای تقلب به وجود آمده تأمین امنیت برگزاری امتحانات در مقایسه با کنکور سخت‌تر است.
به عقیده کاربران سامانه فارس من، با قطعی شدن تأثیر معدل بر نتیجه کنکور، مافیای جدیدی برای ترمیم معدل و کلاس‌های خصوصی شکل می‌گیرد و به غیر از کتب تست، میلیون‌ها جلد کتاب آموزشی دیگر برای امتحانات نهایی وارد بازار می‌شود.
به جز این موارد، کاربران سامانه فارس من ایرادات دیگری را هم بر مصوبه جدید شورایعالی انقلاب فرهنگی وارد کردند، به طور مثال اینکه هر ساله نیمی از داوطلبان کنکور سراسری را فارغ‌التحصیلان تشکیل می‌دهند، در حالی که در زمان تحصیل از تأثیر معدل امتحانات نهایی‌شان در کنکور سراسری و ورود به دانشگاه اطلاعی نداشته‌اند و به هر دلیل ممکن است موفق به کسب معدل بالا نشده باشند، به این خاطر مجبور خواهند شد در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنند و از این جهت، فشار مالی مضاعفی بر آن‌ها وارد خواهد شد.
از سویی بعضی نیز فارغ‌التحصیل نظام قدیم آموزشی هستند و برای شرکت در امتحانات ترمیم معدل، باید مجدد کتاب‌های درسی نظام جدید را خریداری و مطالعه کنند‌.
* پاسخ مسوولان را بشنویم
خبرگزاری فارس بر اساس رسالتی که دارد صدای کاربران سامانه فارس من را به گوش مسوولان رساند.
سعیدرضا عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در این باره گفت: بر مبنای این مصوبه معدل سال دوازدهم و اعمال آن در سال ۱۴۰۲ و معدل سال یازدهم در سال ۱۴۰۳ و معدل سال دهم در سال ۱۴۰۴ تاثیر قطعی خواهد داشت. بر اساس این مصوبه سهم ۶۰ درصد ارزیابی توانایی داوطلبان کنکور به دوره تحصیلی دبیرستان منتقل می‌شود و صرفا طی ۴ ساعت کنکور، سرنوشت دانش آموزان تعیین نخواهد شد و وزن بیشتر به علم و دانش عمیق دانش آموزان اختصاص پیدا خواهد کرد.
* عاملی: داوطلبان به حرف‌های کاسبان کنکور توجه نکنند
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در همه کشورهای پیشرفته دنیا داوطلبان دانشگاه بر مبنای توانایی علمی در دوره تحصیل، رشته مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنند و پدیده‌ای به نام کنکور وجود ندارد، اظهار داشت: از این طریق زحمات آموزش و پرورش و دانش آموزان در دوران تحصیل معنادار می‌شود، بنابراین دانش‌آموزان به حواشی توجه نکنند، اشخاصی که در کسب و کار کنکور منفعت دارند از زاویه دیگری خود را مخالف با مصوبات نشان می‌دهند.
منصور کبگانیان دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: فقط یک مورد در سنجش پذیرش دروس عمومی تناقضی بود که برای این موضوع راه حلی پیدا کردیم، بنابراین جایی برای نگرانی وجود ندارد.
رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوبه قانونی است و برای سال 1402 تصویب شده است، و اگر برای مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقداری نگرانی ایجاد شده، قابل بررسی است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار