پرهیز از اجرای شتابزده طرح کارورزی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار می‌گوید طرح کارورزی نیاز به چکش کاری بیشتری دارد و وزارت کار نباید اجرای بی نقص طرح را فدای شتابزدگی کند بلکه قبل از اجرای طرح اصلاحات لازم را در خصوص ایرادات آن انجام دهد.
علی اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: زمانی که از جزییات طرح کارورزی شنیدیم تصور کردیم که کاملترین‌ طرحی است که می‌تواند اشتغال جوانان جویای کار را فراهم کند اما وقتی متن طرح را دیدیم همان طرح استاد شاگردی دولت دهم بود.
وی ادامه داد: انتظار این است که طرح کارورزی کاملا متمایز و متفاوت از طرح استاد شاگردی و قوی‌تر و پخته‌تر از آن باشد و تمام شرایط معرفی، به کارگیری و جذب نیروی کار در آن دیده شود.
اصلانی افزود: یکی از ایرادات وارده به طرح، شرط سنی است و ظاهرا به لحاظ سنی کسانی را که مایل به شرکت و ثبت نام در این طرح هستند در بر نمی‌گیرد و از این حیث محدودیت ایجاد کرده است حال آنکه افرادی که در شرط سنی طرح قرار می‌گیرند، حاضر به کار با شرایط آمده در طرح و دریافت یک سوم حقوق نیستند؛ بنابراین باید شرط سنی با در نظر گرفتن ابعاد طرح برداشته شود تا طرح از این حیث دچار مشکل نشود.
این مقام مسئول کارگری متذکر شد: مساله بعدی این است که طرح باید مشخص کند تحصیلکرده‌های چه رشته‌هایی را به خدمت خواهد گرفت آیا رشته‌های هنری، انسانی و فنی همه می‌توانند وارد این طرح شوند که طبعا جامعه هدف گسترده‌ای خواهد شد و مهمتر اینکه کدام بنگاه‌ها و کارخانه‌ها پذیرش کارورز خواهند داشت.
اصلانی ادامه داد: تمام کسانی که در طرح کارورزی ثبت‌نام می‌کنند باید به کاریابی‌های مربوطه مراجعه کنند و برای گذراندن دوره‌ آموزش به کارخانه یا کارگاه معرفی شوند و یک دوره ۴ الی ۶ ماهه را آموزش ببینند.
عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با اشاره به پرداخت هزینه آموزش طرح از سوی دولت، گفت: در این طرح عنوان شده یک سوم حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار به کارروز پرداخت می‌شود که اگر ۹۰۰ هزار تومان پایه حقوق سال ۹۶ را در نظر بگیریم رقمی در حدود ۳۵۰ هزار تومان خواهد شد اما آیا جوان فارغ التحصیل با چنین رقمی حاضر است دو سال کارورزی کند؟ و چه تضمینی هست که کارفرما او را بعد از دو سال بخواهد؟
وی با اشاره به معافیت بیمه‌ای کارفرمایان در این طرح به مدت دو سال اظهار کرد: اگر چه نیت طراحان این بوده که با پیش‌بینی مشوق‌هایی برای کارفرمایان امکان جذب نیروی کار را فراهم کنند ولی نگرانی‌هایی در خصوص معافیت بیمه‌ای کارفرما وجود دارد از جمله اینکه اگر کارفرما را از پرداخت ۲۳ درصد بیمه معاف کنیم سازمان تامین اجتماعی چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟
اصلانی گفت:همین حالا ورودی و خروجی تامین اجتماعی با هم نمی‌خواند و دولت هم تمام تلاشش را می‌کند که بدهی خود را به سازمان بپردازد ولی تامین اجتماعی برای پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران مشکل دارد. اگر کارفرمایان دو سال از پرداخت حق بیمه معاف شوند، قطعا به زیان تامین اجتماعی خواهد بود مگر آنکه دولت با پرداخت بدهی خود این خلأ را جبران کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار