گام های بلند با ایجاد 328 رشته جدید در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

گام های بلند با ایجاد 328 رشته جدید در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

رییس کمیته مهارتی کمیسیون آموزش مجلس اخذ مجوز ایجاد 328 رشته جدید برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای را گامی موثر و بلند برای دست یابی به اهداف برنامه ششم و افق 1404 دانست.

اسدالله عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت اخذ مجوز ایجاد 328 رشته جدید برای دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای از سوی شورای گسترش را گامی موثر برای تقویت اشتغال و کارآفرینی و دست یابی به اهداف برنامه ششم و افق1404 دانست و گفت: فلسفه وجودی دانشگاه‌های فنی‌ و حرفه ای و علمی‌کاربردی ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و تولید است.

نبود رابطه منطقی‌ میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و بازار کار؛ حلقه مفقوده آموزش مهارتی

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی، نبود رابطه منطقی‌ میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و بازار کار را حلقه مفقوده آموزش مهارتی خواند و افزود: متاسفانه بازار کار مناسبی برای دانشجویان فارغ التحصیل متناسب با رشته آنها وجود ندارد و این حلقه مفقوده ای است که سال ها در کشور وجود دارد از این رو یکی از راهکارهای اصولی ایجاد و راه اندازی رشته های فنی و حرفه ای متناسب با بازار کار با ارائه آموزش های مناسب است تا فارغ التحصیلان بتوانند در حوزه تولید، صنعت و خدمات کارایی لازم را داشته باشند.

وی با یادآوری اینکه قانون برنامه ششم توسعه به توسعه افزایش آموزش‌های مهارتی نگاهی جدی دارد، تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید به وظیفه خود که همانا توجه به ارائه آموزش‌های مهارتی است به درستی عمل کند تا بتوان گامی موثر برای رفع بیکاری که مهمترین معضل کشور است برداشت.

دانشگاه فنی و حرفه ای باید نیروهایی ماهر و فعال تربیت کند/ انتقاد از به روز نبودن تجهیزات و امکانات دانشگاه فنی

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای باید نیروهایی ماهر و فعال تربیت کند از به روز نبودن تجهیزات و امکانات این دانشگاه انتقاد کرد و گفت: برای تربیت نیروهای متخصص باید تامین تجهیزات و امکانات پیشرفته در دستور کار قرار گیرد.

آموزش و پرورش و وزارت علوم به صورت هماهنگ و منسجم برای ایجاد رشته‌های مورد نیاز بر اساس آمایش سرزمینی حرکت کنند/ موازی کاری نکنند

عباسی ادامه داد: آموزش و پرورش و وزارت علوم باید به صورت هماهنگ و منسجم برای ایجاد رشته‌های مورد نیاز به فراخور نیاز و آمایش سرزمینی حرکت و از موازی‌کاری پرهیز کنند در این رابطه نباید به گونه ای باشد که دانشجویی در جنوب آموزش ببیند و در شمال به کارگرفته شود.

دانشگاه ها باید در بحث آموزش از تئوری به عملی، مهارتی و کاربردی گام بردارند

وی با تاکید بر اینکه بسترهای لازم برای پرداختن دانشگاه ها به امر مهارت آموزی فراهم است، گفت: دانشگاه‌ها باید در بحث آموزش از تئوری به عملی، مهارتی و کاربردی گام بردارند تا امر کارآفرینی و اشتغال محقق شود؛ به طور قطع راهی جز این برای رفع معضل بیکاری وجود ندارد.

برخی از رشته ها را نباید تنها به برخی استان ها یا مرکز کشور متمرکز کرد

رییس کمیته مهارتی کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برخی از رشته ها را نباید تنها به برخی استان ها یا مرکز کشور متمرکز کرد، یادآور شد: با این اقدام ادامه راه برای سایر دانشگاه ها مقرون به صرفه نخواهد بود و با مشکل جدی مواجه می شوند بنابراین باید توزیع امکانات، رشته‌ها و جذب دانشجو بر اساس نیازسنجی و امکان سنجی صورت گیرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار