۲ قانون جدید برای رشته های علوم پزشکی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

در هفته گذشته ابلاغ ماده واحده افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان دندانپزشکی و اعلام رشته های خاص برای متقاضیان تحصیل با هزینه شخصی در خارج از کشور از مهمترین اخبار آموزش عالی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته ای که گذشت اخبار متفاوتی در حوزه آموزش عالی بازتاب داشت که یکی از مهمترین آن ها موضوع افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان دندان‌پزشکی در مقطع عمومی بود که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را برای اجرا ابلاغ کرد.

براساس ماده واحده «افزایش ظرفیت پذیرش دندان‌پزشکی در مقطع عمومی» و در راستای اتخاذ تدابیر مناسب برای رفع کمبود دندان پزشک؛ افزایش دسترسی اقشار مختلف مردم به خدمات بهداشتی و درمانی دندان‌پزشکی و تنظیم ظرفیت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی بر اساس نیاز جامعه، به‌منظور دستیابی به نسبت سرانه دندان‌پزشک به جمعیت؛ معادل ۷۰ در ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۴۱۵، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که مجموع ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برای رشته دندان‌پزشکی در مقطع عمومی در سال ۱۴۰۱؛ ۱۰ درصد نسبت به سال قبل، در سال ۱۴۰۲؛ ۱۵ درصد نسبت به سال قبل، در سال ۱۴۰۳؛ ۲۰ درصد نسبت به سال قبل و در سال ۱۴۰۴؛ ۲۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است در تمامی مراکز آموزش دندانپزشکی اعم از مراکز تحت نظارت این وزارتخانه و دانشگاه آزاد اسلامی، این افزایش ظرفیت را اعمال کند. سازمان سنجش آموزش کشور نیز مکلف است هر ساله قبل از انتشار دفترچه کنکور سراسری و نیز پس از اتمام فرآیند پذیرش در دانشگاه‌ها، گزارشی از این افزایش ظرفیت در رشته‌های مزبور را به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اعلام کند. ستاد نیز موظف است گزارش سالانه اجرای این مصوبه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.

سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور موظفند زیرساخت‌های آموزشی و رفاهی و منابع مالی و انسانی مورد نیاز برای توسعه کیفی آموزش دندان‌پزشکی متناسب با افزایش ظرفیت این مصوبه را با رعایت قوانین و مقررات مربوط، تأمین نمایند.

تبصره ۴- دوره تعهد ارائه خدمت برای ظرفیت‌های افزایش‌یافته در این مصوبه و ماده واحده «افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی» یک و نیم برابر دوره تحصیل می‌باشد. همچنین متعهدین مشمول پس از ایفا نیمی از دوره تعهد؛ می‌توانند برای ادامه تحصیل در مقطع تخصص اقدام کنند.

این متعهدین در صورت پذیرش و ادامه تحصیل در مقطع تخصص، باید بخش باقی‌مانده از دوره تعهد خود را پس از اتمام دوره تخصص به انجام برسانند. مدت تحصیل در دوره تخصص جز مدت تعهد خدمت محسوب نخواهد شد و ارائه مدرک تحصیلی مشمولان مذکور بعد از اتمام دوره تعهد موردنظر، بلامانع است.

یکی دیگر از اخبار مهم آموزش عالی در هفته ای که گذشت، مربوط به شرایط تحصیل با هزینه شخصی در خارج از کشور و مشمول قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان در رشته های اولویت دار بود که وزارت بهداشت آن را اعلام کرد.

براین اساس متقاضیان تحصیل با هزینه شخصی در خارج از کشور و مشمول قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان تنها می توانند جهت سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۲ برای مقاطع و رشته‌هایی که اعلام شده است، اقدام کنند.

کسانیکه برای ادامه تحصیل با هزینه شخصی در دانشگاه‌ های معتبر مورد تایید در خارج از کشور در رشته‌ های مورد نیاز کشور احتیاج به مدارک تحصیلی داشته باشند، با سپردن تضمین کافی مبنی بر انجام خدمات قانونی پس از فراغت از تحصیل، مدارک تحصیلی و گواهی موقت طبابت دریافت خواهند داشت.

حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در مراسم امضای تفاهم نامه دانشگاه جامع علمی کاربردی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر از دستور رئیس جمهور به شورای عالی اداری برای بررسی و بازگرداندن مراکز منحل شده دولتی علمی کاربردی خبر داد.

در اواسط هفته گذشته، عده‌ای از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در اعتراض به عدم تخصیص یارانه به غذای دانشجویی در ترم تابستان تجمع کرده و خواستار اختصاص یارانه به غذای تابستانی بودند.

شورای صنفی دانشجویی دانشگاه درباره علت تجمع اینطور توضیح داد که بعد از آنکه مسئولان دانشگاه به درخواست شورای صنفی مبنی بر تخصیص یارانه به غذای تابستان توجهی نکرده و نامه‌ شورای صنفی که قریب به هزار امضا داشت را نیز بدون پاسخی رسمی رها کردند، شورای صنفی تنها راه حل را تشکیل تجمعی در کنار دفتر ریاست دانشگاه دیده است.

در همین رابطه و در خصوص درخواست دانشجویان، مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان به خبرنگار مهر گفت: ترم تابستان جز برنامه ریزی های سازمان برنامه و بودجه نیست که بخواهد به آن پول تغذیه نیز اختصاص دهد. بعد از گذشت چند روز شورای صنفی اعلام کرد که با تلاش معاونت دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، هزینه طبخ غذا در دانشگاه برای تابستان برای هر وعده غذا، حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

این شورا همچنین اعلام کرد؛ در انتهای تابستان با توجه به تعداد وعده‌های سفارش داده‌شده از سوی دانشجویان صورت حسابی به دانشجویان تحویل داده خواهد شد که دانشجویان به صورت اقساط و با کارمزد ۲ درصد، پس از اتمام دوران تحصیل خود پرداخت خواهند کرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار