انتقاد دانشجویان دانشگاه تهران به عدم تخصص‌گرایی در آزمون استخدامی دولت

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

انتقاد دانشجویان دانشگاه تهران به عدم تخصص‌گرایی در آزمون استخدامی دولت

بسیج دانشجویی دانشکده پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در بیانیه‌ای نکاتی را درباره پذیرش رشته‌های استخدامی سازمان حفاظت محیط زیست کشور مطرح کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، بسیج دانشجویی دانشکده پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در بیانیه‌ای نکاتی را درباره پذیرش رشته‌های استخدامی سازمان حفاظت محیط زیست کشور مطرح کرد.

در بخشی از این نامه آمده است: اخیراً با شروع ثبت‌نام آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور شاهد ناعدالتی‌ها و اشتباهات محض متعدد در حوزه استخدام کارشناسان مورد نیاز سازمان حفاظت محیط زیست بوده‌ایم و آن عدم‌اجازه ثبت‌نام و پذیرش متخصصان رشته‌های اصلی محیط‌‌زیست همچون رشته‌های مهندسی منابع‌طیعی- محیط زیست در گرایش‌های آلودگی، ارزیابی(آمایش سرزمین) و تنوع زیستی(حیات وحش) و یا حتی رشته‌های محیط زیست در گرایش‌های آموزش، مدیریت و یا برنامه‌ریزی بوده است.

این بیانیه می‌افزاید: به‌گونه‌ای که اجازه رجوع به اصلی‌ترین و تخصصی‌ترین محل، جهت اشتغال دانش‌آموختگان این رشته‌ها، یعنی سازمان حفاظت محیط زیست داده نشده است و به‌جای جذب رشته و گرایش‌های مرتبط با محیط زیست، متأسفانه درخواست رشته‌هایی از سوی این سازمان برای جذب کارشناسان مورد نیاز داده شده است که هیچ گونه ارتباطی با تخصص‌های مورد نیاز ندارند.

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است: این بی‌توجهی ناگوار و عدم تخصص‌گرایی در حالی رخ می‌دهد که از نظر آمارهای اعلام شده، این رشته با آمار بیکاری 49% از فارغ التحصیلان خود، رتبه اول رشته‌های بیکار دانشگاهی را به خود اختصاص داده است. این حرکت ناصواب و غیرکارشناسی برخی مسئولین، موجب ناامیدی شمار زیادی از جوانان متخصص و متعهد این مرز و بوم شده است و قطعاً گامی برای ناکارآمدتر کردن سازمانی که نیازمند روزافزون تخصص‌گرایی به دلیل وضعیت نابسامان محیط زیست کشور، در حوزه‌های مختلف همچون بحران‌هایی مانند ریزگردها، خشک شدن پهنه‌های آبی و تالاب‌های مهم، فرسایش خاک، نابودی هزاران هکتار از اراضی حاصل‌خیز کشور و بحران مدیریت آب و هزاران موضوع مهم ملی و بین المللی است.

در بخش دیگری از این بیانیه تصریح شده است: ضمن احترام به تمامی رشته‌ها و تخصص‌ها، در کدامین کشور دنیا برای جذب کارشناس ارزیابی توان اکولوژیک به تخصص مهندسی مواد (متالورژی) رجوع شده است. مگر فارغ‌التحصیلان گرایش ارزیابی رشته محیط زیست که تخصصشان ارزیابی توان اکولوژیک است چه مشکلی دارند که تا این حد غیرتخصص‌گرایی روی داده است؟! مگر فارغ التحصیلان و متخصصین رشته آموزش و مدیریت محیط زیست در کشور وجود ندارند که برای جذب کارشناس آموزش محیط زیست، رشته‌هایی همچون جامعه‌شناسی درخواست داده شده است.!!! و اما جذب رشته‌های نامرتبط و یا در اولویت‌های چندم دیگر همچون مهندسی شیمی و عمران و انگل شناسی و… بماند.

در پایان این بیانیه تاکید شده است: بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی هشدار می‌دهد که مسئولین ذیربط در صورت عدم تصحیح فرآیند جذب مذکور، باید در محضر الهی و اذهان ملت، پاسخگوی حرکت ناعادلانه خود باشند و قطعاً عواقب این گونه تصمیمات نادرست گریبان‌گیر مسئولان مربوطه خواهد شد. امید است که دولت به اصطلاح تدبیر و امید با اصلاح شرایط استخدامی، گامی محکم به سوی تخصص‌گرایی بردارد و شعار تخصص‌گرایی را در عمل پیاده نماید و پاسخگوی مطالبات به حق متخصصین و دانش آموختگان رشته‌های محیط زیست باشد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار