ثبت نام تسهیلات اشتغال روستایی فعلا ممکن نیست/ مرحله جدید اعتبار به زودی اختصاص می‌یابد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ثبت نام تسهیلات اشتغال روستایی فعلا ممکن نیست/ مرحله جدید اعتبار به زودی اختصاص می‌یابد

یک مقام مسئول در وزارت کار گفت: تا زمان ابلاغ مرحله جدید اعتبار تسهیلات اشتغال روستایی، ثبت نام از متقاضیان انجام نمی‌شود، بعد از ابلاغ نیز در صورت وجود ظرفیت ثبت‌نام ممکن خواهد شد.

رامین اسدی، مدیر سرمایه گذاری پروژه اشتغال فراگیر روستایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با فارس درباره بسته شدن ثبت نام در سامانه کارا گفت: ثبت نام جدید طرح‌ها در رسته اشتغال روستایی تا ابلاغ اعتبار جدید ممکن نیست، ولی در زمینه اشتغال فراگیر همچنان امکان ثبت نام در سامانه کارا وجود دارد.

وی گفت: ثبت نام‌ها برای تسهیلات اشتغال روستایی بیش از اعتبار ابلاغ شده در مرحله اول بوده است و بعد از ابلاغ مرحله دوم باید مجددا بررسی صورت گیرد که آیا طرفیت ثبت نام طرح‌های جدید در رسته اشتغال روستایی وجود دارد یا خیر.

اسدی درباره زمان و میزان ابلاغ مرحله جدید اعتبار تسهیلات اشتغال روستایی گفت: تسهیلات اشتغال روستایی معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی بوده که تا به حال در دو مرحله و هر بار ۲۵ درصد آن، مجموعا ۶ هزار میلیارد تومان ابلاغ شده و تخصیص یافته است که در مرحله جدید هم ۱۵ درصد ابلاغ شده که به زودی تخصیص می‌یابد.

این مقام مسئول در وزارت کار درباره رقم دقیق اعتباری که در این مرحله ابلاغ می‌شود گفت: باید ببینیم که با چه نرخی دلار را محاسبه می‌کنند، هنوز مشخص نیست.

وی در پاسخ به اینکه آقای جهانگیری رقم فعلی اعتبار این تسهیلات را با نرخ تسعیر ارز ۱۸ هزار میلیارد تومان اعلام کرده، آیا مبنای محاسبه این رقم خواهد بود؟ گفت: زمانی که این طرح مصوب شد، ۱.۵ میلیارد دلار را معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتند که از آن ۱۲ هزار میلیارد تومان شش هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و مابقی آن مانده است.

مدیر سرمایه گذاری پروژه اشتغال فراگیر روستایی درباره میزان اشتغالی که تسهیلات پرداختی ایجاد کرده است گفت: این طرح هم اشتغال مستقیم و هم اشتغال جانبی به همراه دارد؛ چرا که وقتی تسهیلات برای راه‌اندازی کسب و کاری پرداخت می‌شود در جریان ساخت و راه‌اندازی اشتغال جدید تا زمانی که کارهای ساختمانی و عمرانی مثل ساخت سوله، کشاورزی و دامداری صنعتی به سرانجام برسد اشتغال جانبی نیز ایجاد می‌شود که همین نیز به رونق فضای کسب و کار کمک می‌کند و حتی بیش از آنچه هدف طرح بوده اشتغالزایی خواهد داشت.

وی درباره آخرین آمار تسهیلات پرداخت شده نیز گفت: تا کنون ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته، از سوی بانک‌ها تسهیلات پرداخت شده است که مجموعا ۹۰ درصد اعتبار در قالب تسهیلات به طرح‌ها پرداخت شده است اما مجموعا بیش از ۶ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد شده و بانک‌ها متعهد به پرداخت تسهیلات در قالب تسهیلات اشتغال روستایی شده‌اند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار