ابلاغ طرح بکارگماری ۳۰۰ هزار کارجو از طریق دفاتر کاریابی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بر اساس اعلام معاونت اشتغال وزارت کار بیش از ۱۰۰۰ کاریابی غیر دولتی و مرکز مشاوره شغلی در کشور فعال هستند و وزارت کار با هدف افزایش جایگاه این مراکز و بهبود عملکرد آنها، طرح بکارگیری ۳۰۰ هزار کارجو از طریق دفاتر کاریابی را تدوین و به ادارات کار استانها ابلاغ کرده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش ها بیش از ۵۰ درصد نیروی کار مورد نیاز در کشورهای پیشرفته توسط کاریابی ها جذب می شوند در حالی که این میزان در کشور ما حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد اعلام می شود، با این حال کاریابی ها نقش موثری در تامین نیروی کار مورد نیاز و معرفی فرصتهای شغلی مناسب برای جوانان و جویندگان کار دارند.

در بسیاری از کشورها از بدو ورود نیروی کار به بازار و کاریابی تا سازگاری با محیط کار و به پایان رساندن مسیر شغلی مورد مطالعه قرار گرفته است در کشور ما نیز رشته مشاوره شغلی با این رویکرد دبنال شده اما به دلایل مختلف این مراکز از ارائه خدمات به کارجویان بازمانده و بهره گیری از توانمندی‌های کاریابی ها و موسسات مشاوره شغلی مغفول مانده است لذا با توجه به رویکرد این مراکز در تحول بازار کار لازم است که نقش بیشتری را پذیرفته و حضور فعال‌تری در بازار کار داشته باشند.

محمود کریمی بیرانوند ـ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار ـ از تدوین طرح بکارگماری ۳۰۰ هزار نفر از کارجویان از طریق دفاتر کاریابی خبر داده و می گوید: در راستای هدفگذاری ایجاد اشتغال در سال جاری و به منظور تحقق اهداف طرح زیست بوم ملی اشتغال، ضرورت بهره مندی از ظرفیتهای مراکز مشاوره شغلی و دفاتر کاریابی غیر دولتی مورد توجه قرار گرفت؛ از این رو طرح بکارگماری ۳۰۰ هزار متقاضی کار از طریق دفاتر کاریابی توسط وزارت کار تدوین و به ادارات کار استانها ابلاغ شده است.

آنطور که وی گفته این طرح تشویقی برای تشویق مراکز کاریابی و ایجاد انگیزه در حمایت از دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های غیر دولتی تدوین شده و به کاریابی هایی که دارای خروجی بهتر و آمار بالای بکارگماری نیرو باشند تسهیلات ویژه و یارانه بلاعوض داده می شود.

سیاست توسعه مجوز کاریابی‌ها و تقویت آنها در رأس سیاستهای اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد و با توجه به ۱۵ الگوی کاریابی در دنیا و بر اساس زیست بوم ملی اشتغال، ‌مقرر شده تا توسعه مدل‌های کاریابی و رفع انحصار از آنها در دستور کار قرار گیرد.

بر این اساس سامانه جامع کاریابی‌ها https://samka.mcls.gov.ir در حاشیه دومین جلسه شورای عالی اشتغال رونمایی و راه اندازی شد. این سامانه خود از زیر سامانه رصد اشتغال با هدف کسب اطلاعات دقیق از ورودی و خروجی‌های بازار کار و زیرسامانه ملی اشتغال و کسب وکار(LMIS) به منظور شناسایی شاغلین، بیکاران، جمعیت غیرفعال و کارفرمایان رسمی و غیر رسمی و ارائه خدمات سیاستی و اجرایی بازار کار تشکیل شده است.

هم اکنون ۱۰۰۰ موسسه کاریابی داخلی در سراسر کشور وجود دارد که وظیفه اتصال کارفرمای جویای کار به متقاضی شغل را برعهده دارند.

بر اساس گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه وزارت کار در دولت سیزدهم ۲۰ هزار و ۹۳۸ نفر از بیکاران از طریق کاریابی‌های داخلی به کارگرفته شده و ۱۸۵ نفر نیز از طریق کاریابی‌های خارجی مشغول کار شده‌اند. همچنین برای ۵۳ مرکز کاریابی غیردولتی داخلی و ۱۵ مرکز غیر دولتی خارجی مجوز صادر شده است.

به گزارش ایسنا، کارشناسان با تاکید بر لزوم تخصصی شدن کاریابی ها، معتقدند این مساله به تمرکز فعالیت کاریابی ها در یک حیطه شغلی خاص و شناخت دقیق تر از بازار کار منجر می شود چرا که در نتیجه افزایش اطلاعات شغلی و استفاده بهتر از ظرفیت این مراکز، ارتباط بهتر و مناسب‌تری میان کارفرمایان و دفاتر کاریابی شکل می گیرد و تمایل به جذب نیرو از طریق موسسات کاریابی بیشتر می شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار