استقبال از مهر با ۷۵ هزار معلم تازه نفس/تعیین تکلیف قراردادی‌های بعد از سال ۹۲

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه ۹۵ هزار نیرو در سال جدید به آمار معلمان رسمی افزوده می شود که ۷۵ هزار نفرشان نیروی جدید هستند گفت: شمار آن دسته از همکاران که امسال به سن بازنشستگی می رسند، ۸۸ هزار نفر است، ولی آنچه تا کنون مشاهده کردیم کمتر از نیمی از آنها برای بازنشستگی اقدام کنند.

یوسف نوری در گفت وگو با ایسنا، درباره وضعیت تامین معلم برای سال تحصیلی جدید توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: امسال ۳۴ هزار و ۸۱۳ نفر جدیدالاستخدام از محل ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان (پذیرفته شدگان آزمون استخدامی) داریم.

۹۵ هزار تن به آمار معلمان رسمی اضافه می‌شود

هر چه تلاش می‌کنیم از تراکم جمعیت کلاسها بکاهیم، نمی‌شود

وی افزود: ۲۵ هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به جمع ما افزوده می شوند. حدود ۲۰ هزار نفر هم تبدیل وضعیت ایثارگران و نیروهای تعیین تکلیفی جدید را داریم. ۱۵ هزار نفر از دانشجویان سال چهارم دانشگاه فرهنگیان نیز ترم آخر را به صورت فشرده در تابستان گذراندند و از اول مهر به مدارس می روند و کارورزی را تحت نظر اساتید در محل مدرسه می گذرانند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در واقع ۹۵هزار نیرو در سال جدید به آمار معلمان رسمی افزوده می شود که ۷۵ هزار نفرشان نیروی جدید هستند گفت: به دلیل اینکه در طول سالیان گذشته تعدادی کلاس‌های درس معلم نداشتند و جمعیت دانش آموزی رو به افزایش بوده بسیار تلاش می کنیم مقداری از تراکم‌ها بکاهیم اما هرچه می کنیم نمی‌رسیم.

جمعیت شهرستانهای حاشیه‌ای تهران در حال انفجار است

ارائه پیشنهاد ارجاع اتباع خارجی به شهرهای نیازمند نیروی کار

نوری ادامه داد: یکی از مشکلات ما همین مهاجرت به حاشیه شهرهای بزرگ از جمله تهران است. به عنوان مثال در حال حاضر شهرستان ملارد از نظر جمعیتی در حال انفجار است. فضای آموزشی را هم سریع نمی توان ایجاد کرد. شهریار، شهر قدس و البرز هم اینگونه است. سیستان و بلوچستان هم همین وضعیت را داریم. ورود اتباع را هم به حاشیه شهرها داریم. پیشنهاد ما این بود اتباع را به جاهایی بفرستیم که نیروی کار نیاز دارند و بتوانیم به آنها خدمات بدهیم که به مراجع مربوط نامه زده ایم و در حال بررسی و امید است در آینده انجام شود.

تعیین تکلیف نیروهایی که بعد از سال ۹۲ وارد آموزش و پرورش شده‌اند

برای جذب ۹۲ به بعدی‌ها هیچ قانونی نداریم

وی درباره تکلیف معلمان حق التدریسی، مربیان پیش دبستانی و نیروهای نهضتی که بعد از سال ۹۲ وارد آموزش و پرورش شدند نیز گفت: بله، خیلی ها سوال می کنند تکلیف نیروهای بعد از ۹۲ چه می‌شود. ما افراد یاد شده که قراردادشان مربوط به قبل از سال ۹۲ بود را باید طبق قانون تا امسال تعیین تکلیف می کردیم که این کار سال گذشته انجام شد و منتی هم نداریم، قانون وضع کرده بودند و این قانون از سال ۹۷ اجرا نشده بود که ما تعیین تکلیف کردیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: قانون اجازه داده بود و ما هم این کار انجام دادیم. تعدادی از اینها سرکلاس نبودند که از مهرماه به کلاس درس می روند. اما برای جذب ۹۲ به بعدی‌ها هیچ قانونی نداریم، ضمن آنکه از آن سو ملزم هستیم فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان نیرو جذب کنیم.

تنها نیمی از فرهنگیان مشمول بازنشستگی درخواست بازنشسته شدن دارند

احتمال افزایش حقوق کارکنان دولت

نوری درباره وضعیت خروج نیرو و میزان بازنشستگان امسال آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: شمار آن دسته از همکاران که امسال به سن بازنشستگی می رسند، ۸۸ هزار نفر است، ولی آنچه تا کنون مشاهده کردیم، کمتر از نیمی از آنها برای بازنشستگی اقدام کرده‌اند.

وی افزود: از یک سو اجرای رتبه‌بندی و برخورداری از مزایای آن در هنگام محاسبه دو سال آخر خدمت برای برقراری مستمری را داریم و از سوی دیگر بسیاری از همکاران ما علاقه مند هستند در نظام تعلیم و تربیت باشند و استمرار خدمت بدهند. خیلی ها کمتر از ۵۰ سال سن دارند و دوست دارند در سیستم باقی بمانند که ما هم استقبال و تشکر می کنیم. علاوه بر این، افزایش‌های دیگری هم احتمالا برای حقوق کل کارکنان دولت اتفاق بیفتد که مایل هستند از آن بهره مند شوند.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، البته باز هم کمبود نیرو به علت خروج ۷۲ هزار نیرو از مجموعه در سال گذشته وجود دارد که به طرق دیگری جبران شده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار