اشتغال ۶۵ درصدی فارغ‌التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی خوزستان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان گفت: آمار نشان می‌دهد که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی توانسته‌اند به اشتغال برسند که این رقم در استان خوزستان حدود ۶۵ درصد است.

رحیم قاسمیه امروز (یکم شهریور) در نشست خبری که در دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: مراکز و دانشگاه‌های مختلفی در سطح کشور وجود دارد که شامل دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام نور و علمی کاربردی هستند؛ فلسفه و ماموریت دانشگاه‌های دولتی و آزاد، تولید علم است. اما هدف دانشگاه پیام نور تولید علم نیست بلکه برای افرادی که شاغل هستند و نیاز به توسعه فردی و افزایش اطلاعات دارند، راه اندازی شده‌ است. اما دانشگاه علمی کاربردی هدفی متفاوت دارد و برای ایجاد اشتغال است. هدف ما در دانشگاه علمی کاربردی رساندن دانشجویان به اشتغال است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در هدف خود خوشبختانه موفق عمکل کرده ایم؛ در جهان ۱۲ هزار شغل تعریف شده‌ است که از این تعداد ۳ هزار شغل در ایران تعریف شده‌ است و متناسب با آن، رشته‌هایی تدریس می‌شوند. پس جای کار بسیار زیادی وجود دارد و امیدواریم بتوانیم در این راه قدم برداریم. در بحث آموزش‌های مهارتی هیچ دانشگاهی به اندازه علمی کاربردی موفق نبوده و نتوانسته دستاوردهای مهمی کسب کند. آمار نشان می‌دهد که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی توانسته‌اند به اشتغال برسند که این رقم در استان خوزستان حدود ۶۵ درصد است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با اشاره به تحصیل حدود ۱۲ هزار دانشجو در سطح استان، ادامه داد: مهر امسال در دانشگاه علمی کاربردی استان در ۱۶۰ کدرشته محل پذیرش دانشجو خواهیم داشت که بدون آزمون است. این ۱۶۰ کدرشته محل در ۱۶ مرکز فعال استان هستند. ۶۳ کد رشته محل در مقطع کارشناسی حرفه‌ای و مهندسی و ۹۷ کدرشته محل در مقطع کاردانی فنی و کاردانی حرفه‌ای است.

افزوده‌شدن سه رشته جدید به مراکز علمی کاربردی خوزستان

قاسمیه با اشاره به افزوده شدن سه رشته جدید، بیان کرد: خوشبختانه با تلاش‌هایی که انجام شد توانستیم در پذیرش مهرماه سه خوشه شغلی را اضافه کنیم که شامل رشته عکاسی و خبرنگاری در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی خوزستان، رشته مددکاری اجتماعی در هلال احمر و رشته عمران و معماری در مرکز ایذه هستند.

آغاز پذیرش دانشجو

وی با اشاره به آغاز پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی، تصریح کرد: پذیرش و ثبت نام بدون آزمون در دانشگاه علمی کاربردی از ۲۴ مرداد آغاز شد و تا ۷ شهریور ادامه خواهد داشت. همه اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام در سایت دانشگاه به نشانی https://kz.uast.ac.ir/fa بارگذاری شده و علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنند. ظرفیت پذیرش دانشجو در مهرماه حدود ۱۱ هزار دانشجو خواهد بود.

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با اشاره به هدفمند بودن رشته‌های دانشگاه، ادامه داد: در انتخاب رشته‌ها، طرح جامع آمایش استان را برای دانشگاه تهیه کردیم و برای تهیه این طرح اسناد بالادستی را مطالعه کردیم. همچنین طرح آمایش سرزمینی که استانداری تهیه کرده بود را ملاک کار قرار دادیم و با هماهنگی با استانداری، نیازها در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات احصا و متناسب با آن،‌ رشته تعریف و تدوین می‌شوند.

قاسمیه  با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی تعداد دانشجویان علمی کاربردی در سال گذشته، گفت: با وجود مشکلات ناشی از کرونا و کاهش دانشجو در دانشگاه‌های سراسر کشور، اما دانشگاه جامع علمی کاربردی با افزایش دانشجو مواجه بوده است به گونه‌ای که سال گذشته نه تنها کاهش نداشتیم بلکه با افزایش حدود ۱۵ درصدی دانشجو مواجه بودیم. امیدواریم امسال نیز این افزایش را داشته باشیم. نکته دیگر این است که شهریه دانشگاه ما در مقایسه با دیگر دانشگاه‌ها بسیار کمتر است، به این دلیل استقبال دانشجویان نیز بیشتر است.

وی با اشاره به یکی از برنامه‌های دانشگاه، افزود: ما برنامه‌ای برای افزایش ۴ مرکز علمی کاربردی به مراکز موجود داریم؛ یکی از این مراکز با توجه به پتانسیل موجود و بالا بودن ارزش افزوده صنعت پتروشیمی، در ماهشهر و به صورت تخصصی در زمینه پتروشیمی فعالیت خواهد کرد. مرکز دوم در آبادان و با توجه به پتانسیل موجود در زمینه بنادر راه اندازی خواهد شد و دو مرکز دیگر نیز در اهواز خواهند بود.

فراخوان جذب مدرس

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با اشاره به انتشار فراخوان جذب مدرس، گفت: در حال حاضر حدود ۳ هزار مدرس پاره وقت با مراکز علمی کاربردی همکاری می کنند. همچنین ۱۲ هزار دانشجوی فعال داریم. امسال جذب مدرس جدید در تقریبا همه رشته‌ها خواهیم داشت و فراخوان آن منتشر شده است. ثبت نام از ابتدا تا ۱۵ شهریور انجام می‌شود و افرادی که تمایل به همکاری با ما دارند، می‌توانند با مراجعه به سایت اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان، مدارک خود را بارگذاری کنند.

جذب دانشجوی بین‌المللی

قاسمیه ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های دانشگاه ما جذب دانشجوی بین المللی است؛ بارها درخواست‌ها و تماس‌هایی برای رشته های کاردانی از سوی دانشجویان عراقی داشتیم. چون کشور عراق نیاز بسیاری به تکنسین به ویژه در رشته برق، حفاری و حفاظت صنعتی دارد، بنابراین تقاضای بسیار زیادی داریم. در این زمینه اقدامات بسیاری انجام شده و در حال اخذ مجوز پذیرش از وزارت علوم هستیم.

وی در پایان گفت: پیش بینی شده که دانشجویان مهارتی کل کشور باید به ۳۰ درصد برسد، درحالی که در حال حاضر تنها ۱۵ درصد از دانشجویان کشور مهارتی هستند. پس جای کار بسیاری وجود دارد. ماموریت‌های دانشگاه‌ها کاملا متفاوت هستند. ماموریت دانشگاه های سراسری تولید علم است. جایگاه دانشگاه علمی کاربردی تعریف شده است و افزایش مراکز تناقضی نخواهد داشت و برنامه کل کشور توسعه دانشگاه‌های علمی کاربردی است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار