اعطای بورسیه برای دانشجویان المپیادی و ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان دو راهکار برای حمایت از علوم پایه

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان و اعطای بورسیه برای دانشجویان المپیادی علوم پایه از مهم‌ترین راهکارهای حمایت از این رشته‌هاست.
به گزارش بازارکار از اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در آیین افتتاحیه سال بین‌المللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش می تواند دبیران مراکز آموزشی خود را از میان فارغ التحصیلان علوم پایه و علوم انسانی که دوره کارشناسی ارشد خود را در زمینه آموزش و مهارت‌های آموزشی و توانایی‌های معلمی گذرانده‌اند استخدام کند. این اقدام هم به غنای کیفیت آموزش کمک می‌کند و هم تضمینی برای شاغلان به تحصیل در این رشته‌ها ایجاد می‌کند.
وزیر علوم تأکید کرد: اگر فرصت‌های شغلی برای علاقمندان رشته‌های علوم پایه ایجاد شود؛ هدایت شغلی و تحصیلی جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کند و افراد بر اساس علاقمندی‌ها و استعدادهای ذاتی خود رشته‌های دانشگاهی را انتخاب می‌کنند و صرفاً فرصت اشتغال در بازار کار، عامل انتخاب رشته دانشگاهی نخواهد بود.

دکتر زلفی‌گل با قدردانی از برگزارکنندگان سمینارها و همایش‌هایی که در راستای حمایت از علوم پایه در کشور برگزار می‌شود گفت: باید یک راهکار ویژه عملی برای حمایت از این رشته‌ها ایجاد و این اقدام از مسیر مشخصی شروع شود. برای مثال ما می‌توانیم حمایت‌ها را از برگزیدگان المپیادهای ملی و جهانی رشته‌های علوم پایه شروع کنیم و با استفاده از ظرفیت موجود در شورای استعدادهای درخشان وزارت علوم بنیاد ملی نخبگان از این رشته‌ها حمایت‌های لازم را انجام دهیم. برای نمونه تعدادی از المپیادی‌ها را توصیه کنیم تا با اطمینان خاطر در رشته تحصیلی خود، مقاطع بالاتر را انتخاب و ادامه دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: تصویب قوانین و مقررات بهترین شیوه حمایت از رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی است و در این راستا باید به ظرفیت‌هایی که در وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنیاد ملی نخبگان وجود دارد توجه کنیم و از این ظرفیت‌ها بهره لازم را ببریم.

وی در بیان اهمیت رشته‌های علوم پایه گفت: رشته‌های علوم پایه زیربنا و بستر فناوری‌های نوین و علوم کاربردی هستند و آنچه که امروز ما در صحنه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی می‌بینیم بر پایه دانستنی‌های علوم پایه مانند فیزیک، ریاضی و آمار بنا شده است.

دکتر زلفی‌گل گفت: بسیاری از تحولاتی که در عرصه فناوری‌های امروز می‌بینیم ریشه در تحقیقات گذشته در رشته‌های علوم پایه دارد و بسیاری از تحولات امروز در گذشته قابل پیش‌بینی نبود. برای مثال ما به دنبال ایجاد پروژه تصویربرداری مولکولی هستیم که از واکنش‌های مولکولی به شکل زنده تصویر برداری کنیم؛ چنین چیزی هم اکنون دور از ذهن می‌رسد ولی قطعاً با پیشرفت‌های علمی دست یافتنی خواهد بود و اگر این اتفاق بیفتد یک تحول و سونامی بزرگ در علم را شاهد خواهیم بود.

وزیر علوم با اشاره به اینکه ضرورت دارد ذهنیت مسئولان کشور نسبت به علوم انسانی و علوم پایه تغییر کند اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمایشات متعدد خود بر اهمیت علوم پایه و علوم انسانی تأکید کرده‌اند و در دیداری که با ایشان داشتم علوم پایه را به عنوان یک معدن طلا نام بردند.

به گفته دکتر زلفی‌گل بالاترین سرمایه‌گذاری که بهترین بازدهی را داشته باشد، سرمایه‌گذاری در علم و به ویژه رشته‌های مربوط به علوم پایه و علوم انسانی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه هم اکنون ۶۷ واحد پژوهشی و ۱۶۴ مجله علمی پژوهشی در رشته‌های مرتبط با علوم پایه فعالیت می‌کنند تصریح کرد: انتظار می‌رود انجمن‌های علمی به خصوص انجمن‌های علمی مرتبط با علوم پایه هر کدام یک پروژه کلان تعریف و به وزارت علوم معرفی کنند تا با حمایت مالی از این پروژه‌ها به شکوفایی در این حوزه کمک شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۷۶ هزار سند علمی در جهان توسط محققان ایرانی منتشر شده است گفت: این تعداد بسیار قابل توجه و تحسین است، چرا که ما یک درصد جمعیت جهان را داریم اما در حدود ۲ درصد علم جهان را تولید کردیم و این حاصل تلاش و پشتکار اعضای هیئت علمی و محققان ایرانی است که با کمترین امکانات و تجهیزات به دستاوردهای بزرگ دست یافته‌اند.

وزیر علوم در پایان تأکید کرد: در صورت سرمایه‌گذاری مناسب در زمینه علم و فناوری و بروزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی قطعاً شاهد دستاوردهای بیشتر، با کیفیت‌تر و با جایگاه بالاتر خواهیم بود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار