ایجاد مدرسه اشتغال در دانشگاه‌های بزرگ کشور/شروط رسیدن به دانشگاه‌های کارآفرین

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ایجاد مدرسه اشتغال در دانشگاه‌های بزرگ کشور/شروط رسیدن به دانشگاه‌های کارآفرین

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیدن به دانشگاه‌های کارآفرین را نیازمند تحول در نظام آموزشی دانست و گفت: به منظور دستیابی به دانشگاه‌های کارآفرین در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ کشور مدرسه اشتغال و دفاتر ارتباط با صنعت ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر وحید احمدی با حضور در برنامه گفت‌وگو شبکه خبر با انتقاد نسبت به برگزاری کلاس‌های سنتی آموزشی در دانشگاه‌های کشور، افزود: استاد در کلاس‌های درس تنها موعظه کننده نیست و در رویکردهای جدید استاد و معلم در کلاس‌های آموزشی باید با دانشجویان تعامل داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه در رویکردهای جدید آموزشی دانشجویان تنها با دریافت جزوات آموزشی مطالب را فرا نمی‌گیرند، اظهار کرد: در این رویکرد جدید بر خلاف گذشته که استاد با دانشجویان ردیف‌های آخر ارتباطی برقرار نمی‌کرد، باید لحظه به لحظه با آنها تعامل داشته باشد.

احمدی با طرح این سوال که آیا ما در کلاس‌های درس همراه با آموزش دانشجویان را وادار به تفکر می‌کنیم یا خیر، خاطرنشان کرد: در کشورهایی مانند ژاپن و فنلاند آموزش با زندگی دانشجویان و دانش آموزان آمیخته شده و بر این اساس همه نظام‌های آموزشی در حال تحول است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه نظام آموزشی موجود در کشور منجر به توسعه نوآوری نخواهد شد، یادآور شد: برای دستیابی به این هدف در گام نخست باید تعامل استاد با دانشجو که از جمله اصول اولیه است وجود داشته باشد که تاکنون این تعامل ایجاد نشده است و در گام بعدی استفاده از فناوری‌های جدید مانند فیلم و ویدئو است. ما با شیوه‌های قدیمی نمی‌توانیم به نوآوری برسیم.

وی ایجاد نسل جدید دانشگاه‌ها را در گرو فضاسازی در محیط‌های آموزشی دانست و یادآور شد: شیوه موجود آموزشی در دانشگاهها نیازمند تغییر است. نمونه ساده که در این زمینه می‌توان اشاره کرد آموزش زبان انگلیسی است. دانش آموزان از مقطع راهنمایی تا پایان دوره دانشگاه در معرض آموزش زبان انگلیسی قرار می‌گیرند ولی در نهایت این دوره‌های آموزشی آزاد است که آنها را به فراگیری زبان دوم ترغیب می‌کند.

وی دلیل این امر را اجباری نبودن آموزش‌ها دانست و بر فضاسازی درون دانشگاهها تاکید کرد و ادامه داد: بر این اساس یکی از برنامه‌ ریزی‌های وزارت علوم توسعه مهارت افزایی دانشجویان است و به گونه‌ای فضا سازی کردیم که دانشجویان به صورت اختیاری در این دوره‌ها شرکت می‌کنند.

مهارت افزایی در دوره‌های آموزشی اختیاری

احمدی گذر از شیوه‌های آموزشی قدیمی را منوط به فضای سازی مناسب دانست و گفت:‌ برای این امر تدوین و ابلاغ شیوه‌ نامه‌ها کارایی لازم را ندارند بلکه در این مسیر نیاز به فرهنگ سازی و هموار کردن مسیرها داریم و این اقدام در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ کشور اجرایی شده است.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد “مدرسه اشتغال” را از جمله اقدامات در این زمینه نام برد و افزود: در این مدرسه زمینه ارتباط دانشجویان با بخش‌های صنعتی فراهم شده ضمن آنکه شرکت در این دوره‌ها اجباری نیست بلکه هر دانشجویی که مایل به مهارت افزایی باشد می‌تواند در این دوره‌ها مشارکت داشته باشد.

وی ایجاد دفاتر تحقیق و توسعه بخش‌های صنعتی در دانشگاه‌ها را از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه عنوان کرد و یادآور شد: به عنوان نمونه در یکی از دانشگاه‌ها بخش تحقیق و توسعه صنایع غذایی راه اندازی شده است.

احمدی با تاکید بر اینکه امروز در زمینه ارتباط صنعت با دانشگاه از فاز حرف زدن عبور کرده‌ایم، ادامه داد: تعداد زیادی از دانشگاه‌های سطح یک وارد این عرصه شده‌اند و اقدام به راه اندازی دفاتر نوآوری و مهارت افزایی کرده‌اند.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه ولی هنوز در ساختار کلاس‌های آموزشی تغییری ایجاد نشده است افزود: دستیابی به این هدف نیازمند تحولی جدی در نظام آموزشی است ضمن آنکه نیاز است تا بخش‌های صنعتی بیشتر در دانشگاه‌ها حضور داشته باشند.

احمدی در خصوص میزان موفقیت وزارت علوم در این زمینه گفت: با اقداماتی که صورت گرفته 30 تا 40 درصد دانشگاه‌ها برای ایجاد ارتباط با بخش‌های صنعتی اقداماتی کرده‌اند و از سوی دیگر وزارت علوم نیز برای ارتباط دانشگاه‌ها با بخش‌های صنعتی امتیاز بندی‌هایی دارد.

به گفته وی براساس اینکه دانشگاه به چه میزان با صنعت ارتباط دارد و اقدام به اجرای پروژه‌های تقاضا محور کرده است امتیازاتی به دانشگاه‌ها داده‌ می‌شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم فضاسازی برای راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان از طریق پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را از دیگر اقدامات وزارت علوم نام برد و خاطرنشان کرد: راه اندازی مراکز رشد، مراکز نوآوری، مراکز کارآفرینی ایجاد دفاتر ارتباط دانشگاه با صنعت و مدرسه اشتغال اقداماتی است که در راستای ارتباط دانشگاه با صنعت اجرایی شده است و هم اکنون در مسیر خوبی قرار دارد.

احمدی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به این هدف 3 تا 4 سال زمان نیاز داریم، اظهار کرد: ارتباط میان دانشگاه با صنعت یک اقدام دو طرفه است. از این رو در بسیاری از کشورهای پیشرفته از آنجایی که صنعت تقاضا محور است، به دنبال بخش‌های تحقیق و توسعه دانشگاهی هستند و در کشور نیز باید به دنبال تحریک تقاضا باشیم.

تربیت افراد توانمند به جای کاریابی

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تربیت افراد توانمند را از ماموریت‌های دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین دانست و گفت: ماموریت دانشگاه‌های کارآفرین کاریابی نیست بلکه به دنبال تربیت دانشجویانی کارآفرین هستند که استعداد اشتغالزایی را داشته باشند.

احمدی تحقق دانشگاه‌های کارآفرینی را منوط به تحول نظام آموزشی دانست و تاکید کرد: تحول در نظام آموزشی سخت است ولی ما ایجاد ارتباط میان دانشگاه با بخش‌های صنعتی و ورود بخش‌های تحقیق و توسعه صنعت به دانشگاه‌ها را آغاز کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در این زمینه الگویی تدوین نشده است افزود: ولی برگزاری نشست‌ها و گردهمایی‌ها به این سمت است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار