برنامه‌های ستاد کل نیروهای مسلح برای مهارت‌افزایی سربازان دانش‌آموخته دانشگاهی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار

برنامه‌های ستاد کل نیروهای مسلح برای مهارت‌افزایی سربازان دانش‌آموخته دانشگاهی

رییس قرارگاه مهارت‌افزاریی سربازان ستاد کل نیروهای مسلح از اجرای برنامه‌ای با همکاری سازمان فنی‌وحرفه‌ای برای مهارت‌افزایی سربازان خبر داد و گفت: به منظور اشتغال برای سربازان تحصیلکرده برنامه‌هایی داریم که با اعطای تسهیلاتی این افراد در بعد از دوران نظام وظیفه به سمت بازار کسب و کار هدایت شوند.

به گزارش ایسنا، سردار مهدی فرحی امروز در پنجاه و یکمین اجلاس سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خدمت سربازی را سرمایه بزرگ کشور دانست که باید مدیریت و برنامه‌ریزی شود، افزود: هویت سربازان شاخص‌های پررنگی دارد که از آن جمله می‌توان به حجم سربازان اشاره کرد که روزانه بیش از هزار سرباز ورودی و خروجی و سالانه 400 هزار سرباز از نظام وظیفه خروج و یا به آن وارد می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه این تعداد ورودی و خروجی سرباز می‌طلبد که برنامه‌ریزی در این زمینه صورت گیرد، اظهار کرد: این تعداد ورودی و خروجی به صورت پیوسته است و سالانه همین تعداد سرباز را داریم، ضمن آنکه گستردگی نظام وظیفه در سطح کشور است؛ به گونه‌ای که در مدت 10 سال از 1385 تا 1395 تعداد سربازان تحصیلکرده رو به افزایش است.

فرحی خاطرنشان کرد: تعداد سربازان تحصیلکرده از 13 درصد در سال 1365 به 38 درصد در سال 1395 رسیده است و این عدد در آینده به 50 درصد خواهد رسید.

رییس قرارگاه مهارت‌افزایی سربازان ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه کل نیروهای مسلح شامل ارتش و ناجا سربازمحور هستند، یادآور شد: 50 تا 70 درصد بدنه دفاعی کشور را سربازان تشکیل می‌دهند که در دفاع از کشور نقش موثری دارند.

وی اضافه کرد:‌ از سوی دیگر بدنه نظامی کشور به سمت “های‌تک” شدن و استفاده از رادارها، کامپیوتر، اتوماسیون و گلوله‌های هوشمند روند پررنگی پیدا کرده است، به گونه‌ای که دیگر نمی‌توان در حوزه نظامی از روش‌های سنتی استفاده کرد؛ از این رو استفاده از ساز و برگ نظامی نیاز به مهارت دارند.

فرحی جذب نیروهای حرفه‌ای را از الزامات نظام وظیفه دانست و یادآور شد: از سوی دیگر کشور با مساله بیکاری و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی مواجه است. بر اساس آمارهای اعلام شده نرخ بیکاری کل کشور 12 درصد و در میان دانش‌آموختگان به 18 درصد می‌رسد که این روند برعکس دنیا است.

وی با بیان اینکه بر این اساس لازم است با ارتقای دوران نظام وظیفه، سربازان به سمت اشتغال هدایت شوند، گفت: از این رو نیاز به برنامه‌ریزی دارد تا این دوران را ارتقا دهیم که بر این اساس 2 پروژه را در ستاد کل نیروهای مسلح با عناوین “جنم” (جذابیت، نشاط و مهارت افزایی) و “مهتا” (مهارت تا اشتغال) را در دستور کار داریم.

به گفته این مقام مسوول، با این دو پروژه اقدام به اثربخشی دوران نظام وظیفه در کاهش بیکاری تحصیلکردگان دانشگاهی خواهد شد.

رییس قرارگاه مهارت افزایی سربازان ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه برای اجرای موثر این دو پروژه نیاز به همکاری سایر دستگاه ها داریم، افزود: برنامه‌های این ستاد شامل دوران پیش از سربازی، غربالگری، حین خدمات و پس از خدمت می‌شود که ارتباطاتی با سازمان فنی و حرفه‌ای ایجاد شده تا سربازان در حین خدمت دوره‌های مهارت‌افزایی را بگذرانند.

وی با بیان اینکه سربازان در این دوره‌ها می‌توانند گواهینامه‌های دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای دریافت کنند: اظهار کرد: برای اعطای این گواهینامه‌ها در 7 ماه گذشته 2 آزمون برگزار شده و امروز نیز سومین دوره این آزمون با حضور 60 هزار نفر برگزار شده است.

فرحی با بیان اینکه پس از خدمت نیز سربازان رها نمی‌شوند، ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به سربازان پس از سربازی تسهیلات بانکی اعطا خواهد شد، ضمن آنکه با هماهنگی وزارت کار و امور اجتماعی 2 سال بیمه رایگان برای سربازان در نظر گرفته شده است.

فرحی با تاکید بر اینکه برای اجرای این طرح‌ها نیاز به همکاری سایر وزارتخانه‌ها داریم، گفت: بر این اساس پازلی به عنوان “سی مولفه” ایجاد کردیم که بر این اساس از 18 وزارتخانه، 15 وزارتخانه با این ستاد همکاری دارند، علاوه بر آن 15 نهاد دیگر مانند معاونان رییس‌جمهور و صدا و سیما نیز در این پازل با ما همکاری دارند.

رییس قرارگاه مهارت‌افزایی سربازان ستاد کل نیروهای مسلح اعطای مشوق‌هایی برای سربازان را از دیگر اقدامات این ستاد برای نظام وظیفه عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس مذاکرات انجام شده 25 مشوق به سربازان اعطا خواهد شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار