تغییرنوع پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور در پنج سال آینده

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در پنج سال آینده طرح حکمرانی آموزشی در دانشگاه‌های ایران به این صورت انجام می‌شود که نوع پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها تغییر کرده و به روش استاد محوری انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم در نشست خبری صبح امروز در حاشیه اجلاس ۲ روزه رؤسای دانشگاه‌ها گفت: در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا حکمرانی آموزشی به صورت استاد محوری حاکم است، اما ما حکمرانی آموزشی خودمان را داریم، برنامه شاگردپروری از زمان قدیم در ایران بوده است و توسعه علوم جهان از ایران شروع شده است، حتی پایه حکمرانی آموزشی در دانشگاه‌های معتبر جهان از دانشگاه جندی شاپور بوده است.

وی با بیان اینکه این حکمرانی آموزشی به صورت استاد محوری، برنامه محوری و شاگردپروری است، عنوان کرد: ما این موضوع را با عنوان «دانشگاه حکمت بنیان» اجرا می‌کنیم و تفاوت این دانشگاه با دانشگاه‌های جهان در اخلاق محوری است، مانند ابن سینا که یک حکیم بود.

عموعابدینی اظهار داشت: همه ایران را با جاده ابریشم می‌شناسند اما جاده علم ایران را کتمان می‌کنند، درصورتیکه نقش دانشمندان ایرانی از هفتصد سال پیش به گونه‌ای بود که در غرب و شرق از این‌ها الگوبرداری می‌کردند و متون و منابع غنی دانشمندان ایرانی در آن‌جا ترجمه شده است، جاده علمی به تمدن ایرانی اسلامی برمی‌گردد.

معاون آموزشی وزیر علوم عنوان کرد: در پنج سال آینده طرح حکمرانی آموزشی در دانشگاه‌های ایران هم انجام می‌شود که نوع پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها تغییر می‌کند و به روش استاد محوری انجام می‌شود و برنامه محوری اساس کار اساتید خواهد بود؛ آیین نامه‌های دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف نیز تغییر می‌کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر چهار دانشگاه به صورت حکمت بنیان کار می‌کنند یعنی نوع پذیرش دانشجو را خودشان مدیریت می‌کنند و می‌توانند استعدادهای درخشان را از مقطعی به مقطع دیگر پذیرش کنند.

عموعابدینی عنوان کرد: در حال حاضر فضایی که در حوزه نسل جدید در دانشگاه‌ها در حال شکل گیری است که به صورت ارتباط صنعت و جامعه انجام می‌شود، امسال ۳۵ صفحه از دفترچه کنکور مربوط به بورس‌ها بود، سال آینده تعداد بورس‌ها به ۷۰ هزار بورس می‌رسد تا در آینده حداقل ۵۰ درصد از صندلی‌های دانشگاه به بورس تعلق یابد و جوانان ما امیدوارانه وارد حوزه کار و تحصیل شوند.

وی ادامه داد: دانشجویان بورس حقوق می‌گیرند، بیمه هم هستند؛ در اینصورت آموزش کاملا هدفمند می‌شود.

معاون آموزشی وزیر علوم درباره آمایش آموزش عالی هم گفت: بحث ادغام در دانشگاه‌های معتبر دنیا هم صورت می‌گیرد، کارکنان و مسؤولان این دانشگاه‌ها بیکار نمی‌شوند، ما در مدل ساماندهی انحلال هیچ دانشگاهی را در دستور کار نداریم بلکه قرار است ساماندهی شوند.

عموعابدینی اظهار داشت: هیچ واحد دانشگاهی از بین نمی‌رود بلکه در مجموعه دانشگاه‌های دولتی ساماندهی می‌شود، کارکنان دانشگاه‌ها نیز در جایگاه شغلی خودشان هستند، برخی شبهه ایجاد می‌کنند که کارمندان دانشگاه‌ها بیکار می‌شوند، اصلا چنین مسأله‌ای نیست اما واحدهای پیام نور و علمی کاربردی ساماندهی می‌شوند.

وی افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید توسعه یابد و مشکلات اساتید این دانشگاه هم حل می‌شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار