دوره کارورزی در کشور فرمالیته انجام می گیرد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دوره کارورزی در کشور فرمالیته انجام می گیرد

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: بدلیل اینکه مهارت گرایی در دانشگاه ها هزینه بالایی دارد، اغلب کارورزی ها بصورت فرمالیته انجام می شود.

سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص عدم اهتمام دانشگاه های کشور به کارورزی و به حاشیه رفتن آن گفت: بدلیل اینکه مهارت گرایی در دانشگاه ها هزینه بالایی دارد، اغلب کارورزی ها بصورت فرمالیته انجام شده و ارائه می شود؛ زیرا دانشجو دوره ای تحت عنوان کارورزی سپری نمی کند.

پایه دوره کاروزی؛ فراگرفتن دوره های عملی

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دوره کارورزی در دانشگاه ها بدلیل آشنایی بیشتر دانشجویان بصورت عملی با دروس خوانده شده تئوری ارائه شد تا دانشجویان علاوه بر یادگیری تئوری، مهارت های عملی آن را نیز فرا گیرند؛ درحالیکه می توان گفت این دوره بسیار هزینه بر برای دانشگاه ها و دانشجویان است و دستگاه ها به دلیل دردسرهایی که به دنبال دارد، زیربار این دوره نمی روند.

در امر کارورزی، دستگاه های اجرایی همکاری های لازم را صورت نمی دهند

وی افزود: متاسفانه مراکز کاورزی نیز همکاری های لازم را صورت نمی دهند؛ به طور مثال فردی که حسابداری خوانده، می خواهد دوره کارورزی خود را در بانکی بگذراند ولی متاسفانه بانک همکاری های لازم را صورت نمی دهد و فرد تنها بصورت فرمالیته در بانک تنها کاغذ نویسی کرده و به دانشگاه ارائه می دهد و دانشگاه نیز پیگیری های لازم را صورت نمی دهد؛ بنابراین این وضعیت در اغلب دانشگاه های کشور حکمفرما می باشد.

لازمه ترقی در هر کشور، حمایت از دوره های کارورزی

این نماینده مجلس در دوره دهم ادامه داد:اگر خواستار رفع بیکاری در کشور هستیم، اگر خواهان بهبود شرایط تولید در کشور هستیم و اگر خواستار توسعه فناوری ها و رسیدن به قله های ترقی هستیم، باید از کارورزی ها و دروس علمی به شکل ویژه حمایت صورت گیرد و دستگاه های دولتی موظف به آموزش دانشجویان شوند تا آموزش های عملی در محیط کار برای آنها صورت گیرد و آنها بعد از فارغ التحصیلی آماده بکار شوند.

در امر کارورزی خلا قانونی وجود ندارد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: خوشبختانه خلا قانونی در این خصوص وجود ندارد؛ بدین معنا که دوره های کارورزی و همکاری دستگاه های دولتی نیاز به همت دولت دارد و اگر دوره های کارورزی به جایگاه اصلی خود برسند، بدون شک فارغ التحصیلان دانشگاهی بصورت ماهرانه و پخته تر وارد جامعه خواهند شد و شرایط امروز کشور را دگرگون خواهند کرد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار