رشته‌های دانشگاهی بر اساس نیاز بازار تنظیم نمی‌شود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور گفت: تطابقی بین نیاز بازار و پذیرش دانشجو وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من» سامانه‌ای است که مخاطبان خبرگزاری فارس می‌توانند از طریق آن مشکلات خود در تمام حوزه‌ها را مطرح کنند تا خبرنگاران خبرگزاری فارس این مشکلات را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

 مخاطبان خبرگزاری فارس موضوع «پذیرش دانشجو با نیاز بازار تطابق ندارد» را  مطرح کرده و تاکید کرده‌اند که «متاسفانه بین میزان پذیرش دانشجو در بسیاری از رشته‌های تحصیلی و وضعیت جامعه و نیازهای آن تناسبی وجود ندارد. دانشجویی که در دانشگاه دولتی درس می‌خواند با امید به اینکه از سد کنکور گذشته است، انتظار شغلی مناسب دارد. همینطور دانشجویان شهریه پرداز نیز به دلیل پرداخت شهریه امیدوارند بعد از تحصیل به شغل دست یابند. این در حالی است که به علت ظرفیت بسیار بالای رشته های فنی و همینطور انسانی معمولا چنین نمی‌شود و سرخوردگی زیادی در بین تحصیل کردگان ایجاد می‌شود.»

مخاطبان از خبرگزاری فارس خواستار گفت‌وگو با مسؤولان شدند که خبرنگاران خبرگزاری فارس برحسب وفای به عهد این موضوع را پیگیری کردند.

علی آهون‌منش رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور در این رابطه، گفت: رشته‌های دانشگاهی را براساس نیاز بازار تنظیم نمی‌کنیم. یکسری رشته تحصیلی و فارغ‌التحصیل خروجی این رشته‌ها وجود دارد که این دانشجویان در بازار کار شروع به فعالیت می‌کنند.

 

وی افزود: برای به کارگیری فارغ‌التحصیلان باید به فناوری‌های جدید، رشته‌های بین‌ رشته‌ای و وضعیت اقتصادی بازار کار توجه کرد؛ زمانی که تقاضای رشته بالا می‌رود و وزارت علوم درگیر بررسی می‌شود تا اینکه بگویند این دروس  نیاز است یا نه معمولاً زمان زیادی می‌برد.

آهون‌‌منش گفت: بله؛ قبول دارم که تطابقی بین نیاز بازار و پذیرش دانشجو وجود ندارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار