روند کاهش بیکاری شروع شد/ ایجاد 122 هزار شغل خالص در پاییز

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

بررسی آمارها حکایت از ایجاد 122 هزار شغل خالص در پاییز امسال دارد و این گویای برنامه‌ریزی دولت برای تحقق کاهش بیکاری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ایران در زمره کشورهای جوان است و هر ساله با حجم عظیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی به عنوان ورودی‌های بالقوه جدید به بازار کار‌ مواجه است، بنابراین ایجاد فرصت‌های اشتغال جدید، صیانت از اشتغال موجود و حل مسائل و مشکلات حوزه بازار کار از دغدغه‌های مهم دولت‌ها است.

‌در 2 سال اخیر جمعیت زیادی به دلیل محدودیت اعمال شده کرونایی بر فعالیت‌های اقتصادی به طور موقت از بازار کار خارج شده بودند در صف انتظار برای بازگشت به این بازار در ادامه سال جاری و آتی هستند بنابراین باید از قبل زمینه فعالیت آنها را فراهم کرد.

بازار کار در سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع بیماری کرونا، شرایط ویژه‌ای داشت و به طور مستقیم از آن تأثیر پذیرفت. در این سال حدود ۱.۵ میلیون نفر از جمعیت فعال کاسته، حدود ۲ میلیون نفر به جمعیت غیرفعال افزوده شده و حدود ۱ میلیون نفر از جمعیت شاغل کشور تحلیل رفته است.

با وجود بهبود شرایط اقتصاد از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ و نیمه اول ۱۴۰۰ و کاهش محدودیت های کرونایی برای فعالیت های اقتصاد هنوز ارقام جمعیت فعال و شاغل کشور از عملکرد ۱۳۹۸ فاصله دارد.

آمارهای رسمی از تحولات شاخص‌ بازار کار گویای این واقعیت است با وجود پول پاشی و اختصاص منابع مالی از بودجه عمومی، صندوق توسعه ملی،‌ بانک‌ها و سایر بخش‌ها در سال ۹۹، خالص اشتغال به بدترین وضعیت در یک دهه اخیر و حتی دوران پس از انقلاب رسید، سال ۹۹، به واسطه سوء مدیریت، شیوع کرونا و اوضاع بد اقتصادی بیش از یک میلیون اشتغال موجود از دست رفت.

این اتفاق در حالی رقم خورد که دولت روحانی و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه شعار ایجاد سالانه یک میلیون شغل را سر داده بودند اما شاخص‌های اقتصادی در هیچ یک بخش‌های اوضاع مطلوبی نداشت. در بهترین حالت خالص اشتغال در سال 98 به 430 هزار شغل رسید.

بررسی آمارهای فصول بهار، تابستان و پاییز حکایت از روند بهبود تدریجی شاخص‌های بازار کار دارد به طوری که خالص اشتغال در پاییز 122 هزار نفر بوده است.جمعیت بیکار نیز روند کاهشی به خود گرفت و از 2 میلیون 890 هزار نفر در سال 98 به 2 میلیون و 440 هزار نفر در پاییز سال 1400 رسید.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار