طرح تعالی منش استادی برای نواستادان برگزار می‌شود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: مرحله نخست طرح تعالی منش استادی از دهم تا چهاردهم مهرماه ۱۴۰۲، برای اساتید تازه‌استخدام دانشگاه‌ها برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، محمدمهدی ذوالفقارزاده با اشاره به شکل‌گیری طرح تعالی منش استادی یا مهارت‌های ناب شاگردپروری، (در مسیر فرزانگی) گفت: ایده اولیه این طرح با تاکید وزیر علوم، تقریباً از اواخر سال ۱۴۰۰ در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شکل گرفت.

وی با تاکید بر اینکه معلمی و استادی یک فن، هنر و دانش است، اظهار کرد: همه اساتید باید در کنار دانش تخصصی خود، از این فن نیز بهره‌مند شوند. بر اساس همین نگاه، طرح تعالی منش استادی برنامه‌ریزی شد.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در مورد این طرح توضیح داد: بر اساس این نگاه، بنا را بر این گذاشتیم که اساتیدی که در بدو استخدام قرار دارند، و قرار است در مقام استادی دانشگاه‌ها قرار بگیرند، در یک فضای آموزشی، تعاملی، فرهنگی و تربیتی، دانش و مهارت‌های شاگردپروری را آموزش ببینند و از تجربیات اساتید مجرب، موفق و پیشکسوت در این عرصه استفاده کنند.

ذوالفقارزاده با بیان اینکه این فرآیند کاملاً داوطلبانه بوده اعلام کرد: از زمان اعلام فراخوان به دانشگاه‌ها، استقبال بسیار چشمگیر و فراتر از ظرفیت اعلامی اتفاق افتاد که این مهم نشان‌دهنده اثرگذاری این طرح و نیازسنجی دقیق بوده است.

وی با اشاره به مطالعات پشتیبان این طرح گفت: حسب ماموریتی که از سمت دکتر زلفی‌گل به معاونت فرهنگی و دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم محول شده بود، از اواخر سال ۱۴۰۰ مطالعات تطبیقی مفصلی را در این مورد آغاز کردیم. بر همین اساس یک مدل شایستگی برای اساتید هیئت علمی تنظیم شد و این مدل توسط اساتید متخصص از دانشگاه‌های مختلف بر اساس اسناد بالادستی و آیین‌نامه اعضای هیئت‌علمی و… احصا شد. همچنین بر اساس این مدل شایستگی، نیازها و الزاماتی که برای معلمی و استادی در کشور نیاز است، احصا و نیازهای مهارتی، بینشی و فکری نیز استخراج شد.

وی ادامه داد: پس از احصای سرفصل‌های تخصصی، این نیازها و سرفصل‌ها در چندین جلسه با صاحب‌نظران مطرح و تقویت و جرح و تعدیل شد. همچنین از نظرات و تجربیات ۲۰ مجموعه فعال در حوزه تربیت استادی و مدرسی استفاده شد.

ذوالفقار زاده با اشاره به اینکه طرح منش استادی سال گذشته آماده شده بود اما به دلیل شرایط مالی امکان اجرا نداشت، گفت: طراحی ما برای اجرای این طرح یک دوره ۱۰ تا ۱۴ روزه بود که به دلیل محدودیت‌ها امسال با توجه به شرایط موجود قرار بر این شد که مرحله نخست این طرح در یک دوره سه روزه، دهم تا چهاردهم مهرماه برای اساتید نواستخدام صرفاً دانشگاه‌های مراکز استان و دانشگاه‌های سطح یک برگزار شود.

وی با اشاره به استقبال چشمگیر و فراتر از حد انتظار استادان دانشگاه از این طرح خاطرنشان کرد: انشالله بعد از اجرای مرحله اول این طرح، آن را با اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت برای دیگر دانشگاه‌ها نیز اجرا خواهیم کرد. امیدواریم با توجه به تاکیدات وزیر محترم شرایط مالی، حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها فراهم شود و در دوره‌های بعد نیز شاهد اجرای موفق‌تر این طرح باشیم.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه این طرح با رویکرد فرهنگی و با استفاده از جذابیت‌های هنری، فضاسازی‌های محیطی و آیین‌سازی‌های جذاب دانشگاهی برگزار خواهد شد، گفت: آیین گشایش طرح تعالی منش استادی در سالگرد شب ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و امام صادق (ع) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مهمانان ویژه و رؤسای دانشگاه‌های هدف و حدود ۱۵۰ نفر اساتید نو استخدام دانشگاه‌ها در دانشگاه فردوسی مشهد، برگزار می‌شود.

وی در مورد کارگاه‌ها و نشست‌هایی که در طرح منش استادی برگزار خواهد شد، توضیح داد: در این دوره آموزش‌هایی در حوزه‌های اخلاق حرفه‌ای، رؤیت‌پذیری فعالیت‌های علمی استاد در عرصه ملی و بین‌المللی، برنامه‌ریزی درسی، فنون و روش‌های تدریس، تکنولوژی‌های آموزشی و سنجش و ارزشیابی ارائه خواهد شد.

ذوالفقار زاده افزود: همچنین نشست انتقال تجربه اساتید مجرب در حوزه‌های مختلف، پنل ارتباط با جامعه و صنعت و نشست‌های مرتبط با فناوری برای اساتید نواستخدام برگزار می‌شود. گفتگوهای معاونین مختلف وزارت علوم، از دیگر برنامه‌های این طرح است.

وی به برگزاری آیین عهد و پیمان اساتید با امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: حسن ختام برنامه نیز عهد و میثاق با امام رضا (ع) است تا نواستادان با توکل بر خداوند متعال و توسل به امام مهربانی‌ها، به رغم دشواری‌ها در مسیر خود محکم، مقاوم و امیدوار به آینده باقی بمانند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار