عدم تطابق آمار نیروهای بومی استخدام شده در فاز ۲ پالایشگاه آبادان

دسته ها: اخبار استان اخبار

عدم تطابق آمار نیروهای بومی استخدام شده در فاز ۲ پالایشگاه آبادان

نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: متاسفانه آمار نیروی های بومی ارائه شده از سوی مدیران پروژه فاز ۲ پالایشگاه آبادان با آمار منابع رسمی هیچ گونه تطابق و همخوانی ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، عامر کعبی عصر امروز در نشست اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با مسئولان شهری که با محوریت بررسی نحوه بکارگیری نیرو در فاز ۲ پالایشگاه آبادان و برخی دیگر از ارکان استخدامی در این پالایشگاه در محل تالار الغدیر فرمانداری آبادان برگزار شد، افزود: از سال ۹۴ که به عنوان نماینده مردم آبادان در مجلس انتخاب شدیم کارهای خوبی در این منطقه شروع شد. پروژه ملی بزرگ فاز دو پالایشگاه آبادان یکی از آنهاست که نوید خوبی برای استان خوزستان و به خصوص آبادانی ها بود، پروژه ای که انجام آن می تواند در اقتصاد کشور و بحث انرژی نقش آفرینی کند.

وی اظهار کرد: منطقه آزاد اروند نیز پس از دریافت مجوز از دولت و طی دو مرحله با وسعت ۳۴ هزار هکتار (شامل شهرهای آبادان و خرمشهر) کار خود را به طور رسمی و با هدف اشتغال و انجام مبادلات تجاری و توسعه زیر ساخت ها آغاز شد، شکل گیری منطقه آزاد اروند تاثیر مهمی در اقتصاد ملی به دلیل برخورداری آن از معافیت های مختلف دارد.

کعبی تصریح کرد: تا کنون سازمان منطقه آزاد اروند دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در شهرهای آبادان و خرمشهر در حوزه های بهداشت، آموزش و پرورش و برخی موارد دیگر در قالب انعقاد تفاهمنامه با وزارتخانه های مربوطه منعقد کرده است که برخی از پروژه ها در حال اجرا هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در حوزه اشتغال آنچه قابل لمس و دریافت است آنکه آماری را که مدیران اجرایی فاز دو پالایشگاه در اختیار ما قرار می دهند با آماری که منابع رسمی به ما ارائه کرده اند تفاوت فاحشی در بحث بکارگیری نیروهای بومی وجود دارد که باید این موضوع به طور جدی دنبال و تعیین تکلیف شود؛ شرکت هایی در آبادان داریم که می توانند بخش عمده ای کارها را در فاز دو به انجام برسانند اما می بینیم که مورد بی مهری مدیران اجرایی فاز دو قرار می گیرند.

کعبی گفت: در ماده ۴۷ با اولویت بکارگیری نیروی بومی شاهد آن هستیم که این موضوع در فاز ۲ پالایشگاه آبادان رعایت نشده و حتی در بحث بکارگیری نیرو در قانون ارکان ثالث در پالایشگاه تبعیض فراوانی میان کارگران بومی و غیر بومی با شرایط برابر در بهره مندی از امکانات، تسهیلات و حقوق و مزایا وجود دارد.

وی افزود: در بحث اشتغال و بکارگیری نیروهای نخبه آنکه بزرگترین و قدیمی ترین دانشکده نفت پس از تهران در آبادان وجود دارد آن هم با ۸۰ سال قدمت که بسیاری از مسئولان وزارت نفت فارغ التحصیلان این دانشکده هستند ضمن آنکه ما از پتانسیل بالایی به لحاظ وجود دانشگاه ها همچون دانشگاه علوم و فنون دریایی در خرمشهر و دانشگاه های پیام نور، آزاد و پرستاری و غیره با وجود ۵۰ هزار دانشجو در حال تحصیل در مقاطع و رشته های مختلف در سطح آبادان و خرمشهر داریم که باید به عنوان یک ظرفیت مهم و اصلی به آن توجه شود.

وی اظهار کرد: در بخش اصناف و تجارت نیز منطقه آزاد اروند اقدامات خوبی را انجام داده است و اخیر نیز با اعمال بیشتر قوانین مناطق آزاد در شهرهای آبادان و خرمشهر شاهد رونق این دو شهر هستیم؛ اگر چه اعتراض هایی در راستای حضور بدون ویزای عراقی ها در منطقه وجود دارد اما همین حضور سبب رونق بازارها، هتل ها و صنعت توریسم در آبادان و خرمشهر شده است، دلیل گرانی ها در منطقه به خاطر وجود عراقی ها نیست بلکه دلیل آن نبود زیرساخت ها و به خصوص چرخش مالی در سطح بازارهای منطقه است، متاسفانه بالا رفتن نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی سبب بروز مشکلاتی در کشور و منطقه شده است.

کعبی خاطر نشان کرد: متاسفانه صف انتظار مردم آبادان برای ورود به سیستم بهزیستی و کمیته امداد در آبادان پرتعداد و طولانی تشکیل شده لذا توقعمان آن است که از ماحصل پروژه هایی که در سطح شهر ایجاد و فعال می شوند کاهش بیکاری را شاهد باشیم.

این نماینده آبادان گفت: با توجه به دعوت رسمی کمیسیون اجتماعی مجلس از معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش نفت برای حضور در این جلسه برای بحث و تبادل نظر در موارد قابل طرح در حوزه پیرامونی نفت در منطقه، متاسفانه وی در جلسه حضور پیدا نکرد که مایه دلخوری است.

کعبی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس خواست تا با بررسی و تطبیق آمار منابع رسمی و آمار مدیران فاز دو و پس از حصول نتیجه، در صورتی که موارد یاد شده در بحث بکارگیری حداکثری نیروهای غیر بومی در فاز دو پالایشگاه آبادان صحت داشت ماده ۳۶ در مورد این پروژه و مجریانش اعمال شود.


70 درصد استخدامی‌ها در فاز 2 پالایشگاه آبادان، غیر بومی هستند / نیاز آبادان به اعتبارات ملی
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: 70 درصد افراد جذب شده در فاز 2 پالایشگاه آبادان غیر بومی هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، روح اله بابایی صالح بعداز ظهر امروز در نشست اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در فرمانداری آبادان، گفت: مدیران تنها در زمان تصدی منصب خود در آبادان سکونت دارند؛ وجود مدیران غیربومی در شهرستان‌ها اثربخشی لازم در کاهش و یا رفع مشکلات را ندارد.

وی گفت: آبادان متعلق به تمام ایران است؛ مسائل مختلف دست به دست هم داد تا کشاورزی منطقه دچار آسیب شود، زمانی بهترین محصولات کشاورزی در آبادان تولید می‌شد؛ مدیریت بحران استان خوزستان باید به فکر شهرستان‌های استان باشد.

بایایی صالح بیان کرد: مدیران غیر بومی در شهری که به آن تعلق خاطر ندارد تجربه کسب می‌کنند و وقتی یاد گرفتند که چه باید بکند آنگاه از شهر می‌روند؛ مدیران بومی معمولاً به دلیل احساس تعلقی که به شهر خود دارند مانند پدری دلسوز اقدامات موثرتری را در گره گشایی و رفع مشکلات شهرها انجام می‌دهند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رابطه‌ها و باند بازی در کشور سبب شده تا شهرستان‌ها پیشرفت نکنند، گفت: متاسفانه مدیران غیر بومی به طور قطع به فکرجذب نیروی‌های بومی در حوزه مدیریت خود نیستند؛ برای آبادان باید اعتبارات ملی برای اجرای پروژه‌های شهرستان اخذ شود و برای این مسئله همت و تلاش مجمع نمایندگان خوزستان را می‌طلبد.

۱۸ نماینده خوزستان اگر بخواهند می‌توانند کوه را جابه جا کنند

نماینده مردم قزوین در مجلس با بیان اینکه در استان خوزستان ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی وجود دارد، اظهار کرد: نمایندگان خوزستان هر چه را که اراده کنند به دست می‌آورند و اگر اراده کنند کوه را جابه‌جا می‌کنند اما این موضوع با وحدت و در کنار هم بودنشان تحقق می‌یابد.

وی گفت: آبادان ظرفیت‌های خوبی همچون منطقه آزاد اروند، پالایشگاه، پتروشیمی و برخی موارد دیگر دارد که می‌تواند در ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه تاثیرگذار باشد اما می‌بینیم که متاسفانه به دلیل همان رابطه‌ها اشتغال منطقه به بچه‌های غیر بومی تعلق گرفته است و این جای تاسف فراوان دارد.

بابایی صالح با بیان اینکه اطلاعات و اخبار مربوطه را در خصوص موارد مختلف به ویژه پروژه فاز ۲ پالایشگاه آبادان دریافت کرده‌ایم همه مسئولان و نمایندگان مجلس نسبت به استان‌های جنگ زده به ویژه خوزستان دید مثبت دارند و قصد کمک به این استان را دارند.

عدم به‌کارگیری نیروهای بومی اجحافی در حق جوانان آبادانی

عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان نیز در نشست اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در آبادان اظهار کرد: موضوع جذب و به‌کارگیری نیروهای بومی باید از سوی ادارات کار و رفاه اجتماعی به‌طور جدی مورد نظارت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه 70 درصد افراد جذب شده در این پالایشگاه شامل غیر بومی‌ها می شود، عنوان کرد: بستر باید برای جذب نیروهای بومی که اکثرا تحصیل کرده هستند فراهم شود. اشتغال به‌صورت یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌ها و مسئولان در آبادان در آمده که همه برای حل مشکل باید تلاش کنند.

وی در بحث لزوم ایجاد یک عدالت نسبی در اشتغال جوانان، گفت: قانون باید به دقت بررسی شود بحران بیکاری مربوط به تمام کشور است، برای ایجاد یک در مقطعی اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری تا حدی قابل قبول بود.

عزیزی با اشاره به این موضوع که با عدم به کارگیری نیروهای بومی اجحافی در حق جوانان آبادانی صورت گرفته است، بیان کرد: در آبادان چرا این رویه دنبال می‌شود اکثر شهرهای کشور اولویت اشتغال با بومی‌ها است امیدواریم با پیگیری نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی این مشکل برطرف شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: انتقاد کردن راحت است ولی باید بدنبال راهکار باشیم تا مشکلات کشور از جمله مشکل اشتغال در کشور برطرف شود.

اخبار استان اخبار