۳ هزار و ۳۴۸ کدرشته از دفترچه‌های کنکورهای سراسری و ارشد حذف شد/ آخرین وضعیت پیوست اشتغال رشته‌ها

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی گفت: امسال ۲ هزار و ۳۴۰ کد رشته محل در دفترچه کنکور کارشناسی و یک هزار و ۸ کد رشته محل در دفترچه کارشناسی ارشد سامان‌دهی و از دفترچه خارج شدند.

رضا نقی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت پیوست اشتغال رشته‌های دانشگاهی گفت: مقوله اشتغال و نیاز محوری در رشته‌های تحصیلی، بسیار مهم بوده که در دو سطح قابل بررسی است، یکی در سطح خود رشته، یعنی کد رشته محل‌هایی که در دفترچه آزمون سراسری قید می‌شود و دیگری در خود محتوای درسی، یعنی ممکن است یک رشته‌ای نیاز باشد، ولی محتوای آن چیزی نباشد که نیاز است.

وی ادامه داد: بنابراین مطابق مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، مصوبه جلسه نهصد و پنجاه و چهار شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی، دو مصوبه در مورد پیوست اشتغال داشتیم، یکی در مورد کد رشته محل‌هایی که در دفتر آزمون قید می‌شود که آن‌جا دفتر گسترش آموزش عالی، اقدام به بررسی تطابق رشته‌ها با میزان اشتغال در آن محل می‌کند، اگر اشتغال در آن نقطه کم‌تر از میزان تعیین‌شده باشد جلوی آن رشته یک علامت سوال قرار می‌گیرد که آیا این رشته ادامه پیدا کند یا خیر؟ و ادامه آن رشته تابع دو چیز است، اینکه پیوست اشتغال داشته و بورسیه جامعه و صنعت باشد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم افزود: در حال حاضر کارگروه مدیریت استانی برای پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی در استان‌ها شکل گرفته است، این کد رشته محل‌ها برای آن‌ها ارسال می‌شود، اگر آن‌ها پیوست اشتغال یا بورسیه جامعه و صنعت برای آن ارائه کنند، آن رشته در دفترچه کنکور قرار می‌گیرد والا چراغ آن خاموش می‌شود تا فرصت شغلی آن ایجاد شود.

وی افزود: بر این اساس امسال در یک اقدام تحولی ۲ هزار و ۳۴۰ کد رشته محل در دفترچه کنکور کارشناسی و یک هزار و ۸ کد رشته محل در دفترچه کارشناسی ارشد سامان‌دهی شده و از دفترچه خارج شدند.

نقی زاده ادامه داد: همچنین بر اساس مصوبه جلسه نهصد و پنجاه و چهار شورای برنامه‌ریزی آموزشی، تمام رشته‌های درسی که جدید ایجاد می‌شوند و چه آن‌هایی که بازنگری می‌شوند، باید پیوست اشتغال داشته باشند، باید معلوم باشد این رشته می‌خواهند چه‌کار کنند به‌عنوان مثال حتی اگر برای رشته‌ای شغل هم تعریف نشده باشد باید اعلام کنند که این رشته شغل ندارد و دانشگاه‌ها اطلاع داشته باشند.

وی با بیان اینکه رشته‌هایی که مشکل اشتغال داشته و پیوست اشتغال نداشته باشند مجوزی راه اندازی دریافت نمی‌کنند، افزود: اگر دانشگاهی می‌خواهد رشته را تعریف کند اعلام می‌کنیم مشکلی ندارد اما ما باید ببینیم وضعیت اشتغال آن رشته چیست؟ اگر آن رشته در دولت است، باید ببینیم در کدام کد دفترچه اشتغال قرار می‌گیرد تا با سازمان اداری استخدامی صحبت کنیم تا آن را در استخدام‌های دولت قرار دهد، اگر رشته در بخش خصوصی است به ما اعلام کند کجا کار دارد و به چند نیرو نیاز دارد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم افزود: یک پیش‌بینی دیگر نیز در برنامه‌های درسی جدید انجام گرفته است که وضعیت گسترش آن نیز مشخص می‌شود، مثلاً رشته‌ای است که کلاً ۲۰۰ نفر در کشور مورد نیاز است اعلام می‌کنیم با احتساب مهاجرت و موارد دیگر، حداکثر ۴۰۰ نفر پذیرش شود و در زمان تصویب رشته، به گسترش اعلام می‌کنیم شما که می‌خواهید کد رشته بدهید این حداکثر ۴۰۰ نفر است اگر ۴۰۰ نفر تکمیل شد مجاز نیستید، این رشته را پذیرش کنید از نظر ما این رشته دیگر نیاز به پذیرش ندارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار