۴۳ درصد مهارت آموزان مراکز فنی و حرفه ای وارد بازار کار می‌شوند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

۴۳ درصد مهارت آموزان مراکز فنی و حرفه ای وارد بازار کار می‌شوند

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفت: براساس بررسی و پیگیری های بعمل آمده در طول یکسال پس از دریافت گواهینامه توسط مهارت آموزان، ۴۳ درصد آنان جذب بازار کار شده اند.

سلیمان پاک نژاد در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهارداشت: با توجه به اینکه فرصت های شغلی کمی در سطح کشور وجود دارد و همچنین بسیاری از رشته های آموزشی با نیاز بازار کار هماهنگی ندارند، این رقم بسیار مناسب است و به دنبال اصلاح و تدوین برنامه های آموزشی جدید با توجه به نیازسنجی بازار کار هستیم.

وی افزود: متاسفانه در سالیان گذشته آموزش نیروهای انسانی با بازار کار و صنعت ما همخوانی نداشته و به این مسئله کم توجهی شده و از سال گذشته برای اصلاح نظام آموزش مراکز فنی و حرفه ای کشور برنامه جدیدی تدوین شده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای اینکار در گام اول باید مدل مدیریت عوض شود چرا که در مرکز نمی توان نیازهای استانی را شناسایی کرد و به عنوان مثال نیازهای استان کردستان باید توسط تیم پژوهشی و تحقیقات مرکز فنی و حرفه ای خود استان شناسایی شود و بازار کار و رشته های مورد نیاز برای کارآموزان مشخص شود و با مدیریت منطقه ای آموزش های لازم ارائه شود.

پاک سرشت یادآور شد: با ایجاد مدیریت محلی در سطح کشور، نیازهای هر استان نیازسنجی شده و رشته های مورد نیاز هر منطقه جهت آموزش کارآموزان در مراکز فنی و حرفه ای ایجاد می شود.

وی بیان کرد: طی یک سال گذشته طرح تکاپو در سطح کشور اجرا شد و خروجی آن شناسایی وضعیت آموزش های مورد نیاز برای هر استان بود و مشخص شد که در هر استان برای آموزش چه رشته هایی باید سرمایه گذاری صورت گیرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: در بحث آموزش نیز امسال سعی شده کیفیت برنامه های آموزشی ارتقا یابد و استانداردهای آموزشی جدیدی تعریف شده که می تواند در ارتقای کیفیت آموزش ها موثر باشد.

پاک سرشت یادآور شد: یکی دیگر از بحث های ما مسئله دانش و توان مربیان است که با توجه به اینکه در حوزه صنعت از بروزترین تجهیزات استفاده می شود باید مربیان نیز کاملا بروز بوده تا بتوانند کارآموزان را آموزش های نویت و تجهیزات پیشرفته جدید آشنا کنند که انجام این کار می تواند زمینه ورود به بازار کار این افراد را تسهیل کند.

وی بیان کرد: هماهنگی برنامه آموزش و نیاز صنعت می تواند ورود به بازار کار کارآموزان را تضمین کند اما در حال حاضر سرفصل آموزش های ما نسبت به صنعت کشور همخوانی لازم را ندارد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر ۴۵ درصد آموزش دیدگان ما فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و این نشان می دهد در این زمینه ما موفق عمل کرده ایم و مرکز آموزش فنی و حرفه ای پل ارتباطی مراکز آموزش عالی رسمی کشور و بازار کار هستند.

پاک سرشت اظهارداشت: تغییر روش های آموزش در کیفیت بخشی آموزش ها بسیار موثر است و همین مسئله باعث می شود که بازار کار و صنعت بیشتر با هم هماهنگ شده و نیروی کار بیشتری پس از گذراندن دوره های آموزشی وارد بازار کار شوند.

وی افزود: در حال حاضر تکنولوژی های جدید و دیجیتال وارد صنعت ما شده و همین امر باعث ایجاد فاصله میان نیروی کار آموزش دیده شده و صنعت می شود و نیاز است دنیای آموزش نیز تغییر کرده و نیروی انسانی مورد نیاز را با این تحولات آشنا کرد تا بتوان آموزش های لازم را برای مشاغل آینده ارائه داد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: استارتاپ ها و فناوری های نوین نیز نیز در بازار کار آینده نقش زیادی دارند و با توجه به اینکه در این زمینه زیرساخت های لازم هنوز مهیا نیست، کارگاه های ما باید به این تجهیزات مجهز شوند.

پاک سرشت در پایان سخنان خود بیان کرد: برنامه هایی برای حرکت به سوی آموزش های نوین در مراکز فنی و حرفه ای تدوین شده که در گام نخست باید کارگاه ها به تجهیزات مورد نیاز مجهز شوند و در گام بعدی کارآفرینان بنیان محور را باید مورد حمایت قرار داد و با ارائه آموزش های لازم زمینه ورود آنها به بازار کار را فراهم کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار