6 راهکار آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیروی انسانی در هنرستان‌ها/ از حق‌التدریسان تا سربازمعلمان

دسته ها: اخبار آموزش و پرورش اخبار

6 راهکار آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیروی انسانی در هنرستان‌ها/ از حق‌التدریسان تا سربازمعلمان

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درخصوص راهکارهای لازم برای تامین نیروی انسانی در پایه دوازدهم هنرستان‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره سه ساله شدن هنرستان‌ها و کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش در این حوزه، گفت: اضافه شدن یک سال به هنرستان موجب شده که آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی به ویژه در استادکارها و مربیانی که در کارگاه‌ها تدریس می‌کنند، روبه‌رو‌ شود.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکارهای جبران کمبود نیروی انسانی در هنرستان‌ها، افزود: آموزش و پرورش باید با توجه به برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت نیروی انسانی موردنیاز خود را تامین کند؛ در برنامه بلند مدت براساس قانون باید از ظرفیت دانشگاه‌های فرهنگیان و به ویژه شهید رجایی که به صورت تخصصی معلم برای حوزه مهارتی تربیت می‌کند استفاده کند و هنگام پذیرش دانشجو سه ساله شدن هنرستان‌ها را مد نظر قرار دهد.

میرزاده درباره برنامه‌های کوتاه مدت بیان کرد: برای مهر 97 می‌توان از معلمانی که در سایر مقاطع تحصیلی فعالیت می‌کنند اما مهارت لازم برای حضور در کلاس‌های هنرستان‌ها را دارند استفاده کرد زیرا مدرک تحصیلی آنها مرتبط با حوزه مهارتی است اما از آنجایی که از ابتدا در ابتدایی یا سایر مقاطع استخدام شده‌اند تبدیل وضعیت نمی‌شود. بنابراین می‌توان بخشی از کمبود را از نیروهای مقطع ابتدایی، اول متوسطه و حتی دوم متوسطه که دروس غیرمتبط با رشته تحصیلی خود را تدریس می‌کنند تامین کرد.

لزوم استفاده از نیروهای حق‌التدریس و اداری آموزش و پرورش در جبران نیروهای حق‌التدیس موردنیاز هنرستان‌ها

وی با بیان اینکه مدرک و رشته تحصیلی تعدادی از نیروهای انسانی بخش اداری یا مدیران آموزش و پرورش متناسب با تدریس آموزش‎های مهارتی است، خاطرنشان کرد: می‌توان از این نیروها برای حضور در پایه دوازدهم هنرستان‌ها استفاده کرد و مدیریت مدارس را به نیروهای مازاد مقاطع و رشته‌های دیگر واگذار کرد.

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان ادامه داد: در بین معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی افرادی هستند که مدرک تحصیلی آنها رشته‌های مرتبط با حوزه‌های مهارتی است هرچند این نیروها استخدام نشده‌اند اما می‌توان از این نیروها استفاده کرد.

بیشتر نیاز هنرستان‌های کشور به معلمان مرد است

وی با بیان اینکه بیشتر نیاز هنرستان‌های کشور به معلمان مرد است، عنوان کرد: از آنجا که سالانه سرباز معلم در آموزش وپروش به کارگرفته می‌شود و این به کارگیری به انتخاب آموزش و پرورش است این وزارتخانه می‌تواند رشته‎هایی را انتخاب کند که به آن نیاز دارد و در رشته‌هایی اعلام نیاز کنند که بتوانند در هنرستان‌ها تدریس کنند.

دوشیفته شدن هنرستان‌ها می‌تواند در تامین نیروی انسانی موردنیاز هنرستان‌ها موثر باشد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکار آخر، یادآور شد: می‌توان برخی از هنرستان‌ها را دوشیفته کرد بسیاری از معلمان صبح در مدارس تدریس می‌کنند و عصر نیز در موسسات علمی آزاد مشغول‌اند یا فعالیت‌های اقتصادی دیگری انجام می‌دهند این معلمان با دوشیفته شدن هنرستان‌ها می‌توانند عصرها نیز در مدارس به کار خود ادامه دهند.

اخبار آموزش و پرورش اخبار