تشریح سیاست ها و برنامه های کمیته امداد برای ایجاد اشتغال در سال 1400

دسته ها: اخبار

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام (ره) با تشریح  سیاست ها و برنامه های کمیته امداد برای ایجاد اشتغال در سال 1400 خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کردیم و در سال جاری نیز برای ایجاد 300 هزار فرصت شغلی برای جامعه بزرگ کمیته امداد و نیازمندان برنامه داریم.
به گزارش بازارکار، حجت الله عبدالملکی در نشست خبری امروز خود با ارائه گزارش عملکرد سال ۱۳۹۹ و همچنین برنامه های حوزه اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: یک سوم جمعیت بیکار و شبه بیکار کشور مخاطب کمیته امداد هستند که تعداد آن‌ها یک و نیم میلیون نفر است.
27 هزار به کارگماری از طریق کاریابی ها
وی با اشاره به اینکه بودجه اشتغال کمیته امداد در سال 99 بالغ بر ۵ هزار و ۸۰۰ میلیاردتومان بود افزود: سال گذشته ۱۹۷ هزار و ۲۴۹ فرصت شغلی جدید ایجاد شد که ۱۷۰ هزار نفر از طریق اجرای طرحهای اشتغال و ۲۷ هزار نفر از طریق به کارگماری و کاریابی بود.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام (ره)، با تصریح اینکه شبکه بانکی همراهی خوبی در ارائه تسهیلات اشتغال به مددجویان امداد در سال 99 داشت افزود: ۳۸ درصد کل اشتغال ناخالص کشور در سال گذشته مربوط به کمیته امداد است. این موضوع در گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح شده  و آمده است که از ۵۲۱ هزار فرصت شغلی که به صورت ناخالص در کشور ایجاد شده ۳۸ درصد آن متعلق به کمیته امداد بوده و این از افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی برای کمک به نیازمندان است.
تجربه اشتغال کمیته امداد در نشست سازمان بین المللی کار ارائه می شود
وی با اشاره به برگزاری نشست سالانه سازمان بین المللی کار (ILO) افزود: موفقیت کمیته امداد در اشتغال موجب  شده تا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور دهد الگوی اشتغال کمیته امداد به عنوان یک الگوی خوب در اجلاس سالانه سازمان جهانی کار ارائه شود.
عبدالملکی  در ادامه این نشست یا تصریح اینکه طرح های اشتغال کمیته امداد به حال خود رها نمی شوند گفت: از سال گذشه حدود ۷۲۰ هزار طرح اشتغال تحت نظارت دنبال می کنیم و نظارت ها بین سه تا ۵ سال جهت اطمینان از رسیدن به نتیجه لازم تداوم می یابد.

وی با اشاره به توسعه آموزش های کسب و کار در راستای توانمند سازی مددجویان اشاره کرد و اظهار کرد: برای ۱۷۴ هزار نفر دوره آموزش کسب و کار با جهت گیری آماده سازی برای ورود به بازار کار و یا آموزشهای مهارتی برای انجام کسب و کار و یا آموزشهای تکمیلی و پایدارسازی برای افزایش درآمد برای طرحهایی که قبلا انجام شدند، برگزار شده که نتایج خوبی را نیز به همراه داشته است.
درآمد خالص ۳۷ هزار و ۳۰۰ میلیاردتومانی مددجویان
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام (ره) با بیان اینکه درآمد مددجویان از قبل طرح های اشتغال به شدت در حال افزایش است گفت: در طول چهار سال گذشته و از سال 1396 درآمد خالصی که ایجاد شده ۳۷ هزار و ۳۰۰ میلیاردتومان بوده که حدود ۴۳ درصد از کل مستمری که در این ۴ سال کمیته امداد به خانواده های تحت حمایت خود پرداخت کرده بیشتر بوده است.
وی در ادامه درباره برنامه های اشتغال سال ۱۴۰۰ گفت: سال گذشته هدفگذاری ۲۰۰ هزار فرصت شغلی بود که محقق شد و برنامه ریزی برای امسال  ۳۰۰ هزار فرصت شغلی  و آمادگی داریم در صورت موافقت دولت و مجلس این رقم را به 500 هزار فرصت شغلی افزایش دهیم. این  مهم را به معاون اول رییس جمهوری عرض کردیم و با آقای قالیباف مکاتبه شد که اگر این مسئولیت به کمیته امداد واگذار شود و منابع هم در اختیار کمیته امداد قرار گیرد که پیش بینی ما ۲۰ هزار میلیاردتومان است.
وی با اشاره به اینکه بودجه اشتغال امسال  ۱۱ هزار و ۱۵۰ میلیاردتومان است  گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان از این بودجه در قالب قانون بودجه به تصویب مجلس رسید و مجلس در این زمینه به ما کمک کرد. ۱۱۵۰ میلیارد تومان هم خارج از قانون بودجه در اختیار ما قرار دارد که بخشی از آن متعلق به صندوق قرض الحسنه امداد ولایت است و بخشی مربوط به قانون توسعه اشتغال پلیدار روستاییان و عشایر است که امید است امسال به صورت کامل محقق شود.
سقف وام های اشتغال کمیته امداد به یکصد میلیون تومان می رسد
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام (ره) در پاسخ به سوال خبرنگار بازارکار درباره میزان وام های اشتغال با اشاره به اینکه سقف وام های اشتغال کمیته امداد به یکصد میلیون تومان می رسد گفت: با توجه به تورم و شرایط اقتصادی موجود درخواست دادیم سقف وام های اشتغال تا 200 میلیون تومان برسد اما با یکصد میلیون تومان از سوی معاون اول موافقت شده که البته هنوز به کمیته امداد ابلاغ نشده است. در این زمینه باید ملاحظات قانونی و مقررات را در نظر بگیریم تا همه مددجویان بتوانند از تسهیلات بهره مند شوند.
امتیاز ویژه ای برای اشتغال دانش آموختگان قائل هستیم
عبدالملکی در ادامه با اشاره به اینکه برای توسعه اکوسیستم نوآوری در کشور تلاش می کنیم گفت: در این زمینه همکاری های خوبی را با دستگاه های مختلف در امر توسعه نوآوری و کارآفرینی شروع کردیم و تلاش می کنیم مشاغل نو و دانش بنیان را با هدف اشتغال دانش آموختگان توسعه دهیم. همکاری خوبی با معاونت علمی و فناوری، پارک های علم و فناوری سراسر کشور و حمایت از طرح های نوآورانه دانش آموختگان دنبال می کنیم.
او به همکاری با شرکت های مختلف اشاره کرد و گفـت: تربیت نیروی ماهر، آموزش دیده و توانمند که اغلب آنها دانش آموخته هستند از راهکارهای است که برای اشتغال دانش آموختگان در صنایع و بنگاه های مختلف دنبال می کنیم.
همکاری با دولت آینده برای توسعه اشتغال در کشور
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: البته به دولت بعد اعلام می کنیم که در نیمه دوم سال هم در صورتی که این اختیار به ما در کمیته امداد داده شود و منابع آن تامین شود، آمادگی داریم تا آخر امسال ۵۰۰ هزار فرصت شغلی را ایجاد کنیم. این معادل نیمی از کل اشتغال موردنیاز کشور است.
عبدالملکی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره تاثیر  کرونا بر روی اشتغال کمیته امداد گفت: بلافاصله بعد از کرونا، اقدامات جدید و جدی را درباره کم کردن اثرات اقتصادی کرونا در پی گرفتیم. کرونا در سطح جهان 400 میلیون شغل تمام وقت را نابود کرد.
ضمانت برای زنان سرپرست خانوار
او در ادامه به ضمانت وام اشتغال برای زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: بیش از 150 هزار زن سرپرست خانوار مددجوی امداد هستند و صندوق ولایت تلاش می کند ضمانت وام آنها را برای طرح های اشتغال و خودکفایی بر عهده بگیرد.
عبدالملکی تصریح کرد: بریا توسعه ضمانت وام محرومان و زنان سرپرست خانوار از کمک خیران و کارآفرینان نیز استفاده می کنیم.
3 درصد از طرحهای ما از کرونا خسارت دیدند
وی ادامه داد: ارزیابی که ما داشتیم حدود 3 درصد از طرحهای ما از کرونا خسارت دیدند و برای اینکه این سه درصد را پوشش و از آن حمایت کنیم برنامه ریزی کردیم.
وی در بخش دیگری با بیان اینکه ما چند دسته کمک را انجام دادیم، گفت: اول بحث امهال وامهای قرض الحسنه بود که در اختیار افراد قرار داده شده بود و ما همه وام های قرض الحسنه را سه ماه امهال کردیم. دولت دسته ای از کسب و کارها را مشخص کرده بود که به آنها امهال سه ماهه از طرف شبکه بانکی اتفاق بیفتد و ما از آن فرصت استفاده کردیم. به همکاران اجازه دادیم که برای احیای کسب و کارهایی که به دلیل کرونا خسارت دیدند وام مجدد پرداخت کنند که بتوانند این دوره را طی کنند. کمکهای بلاعوضی که کمیته امداد و دولت در نظر گرفته بودند شامل حال مددجویان شد و ما سعی کردیم با حداقل خسارت موضوع کرونا را طی کنیم و عمده آن سه درصد فعالیت خود را انجام می دهند.
وی با درآمد مددجویان از طرح های اشتغال اشاره کرد و گفت: خوشبختانه متوسط درآمد مددجویان از طرح های اشتغال به دو میلیون و دویست هزار تومان رسیده و این میانگین در حال افزایش است.

اخبار