استفاده از مرخصی تحصیلی در چند نیمسال امکان پذیر است؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

در این قسمت به آشنایی درباره تعداد دفعات مرخصی تحصیلی در نیمسال دانشگاه آزاد اسلامی می‌پردازیم.

مرخصی تحصیلی یکی از تسهیلاتی است که از سوی دانشگاه های مختلف کشور به دانشجویان مقطع های تحصیلی مختلف داده می شود. مرخصی یک نوع وقفه تحصیلی است، که با احتساب سنوات تحصیلی به دانشجویان داده می شود و لازم است، که دانشجو بر اساس قوانین دانشگاه محل تحصیل خودشان، اقدام به دریافت مرخصی کنند.

* آیین نامه مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی

ماده ۴۸: دانشجو می‌تواند در هر یک از دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته حداکثر دو نیم سال و در دوره‌های کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد پیوسته ۴ نیم سال از مرخصی تحصیلی استفاده کند.

تبصره۱: استفاده از مرخصی تحصیلی در چند نیمسال متوالی بلامانه است دانشجو موظف است مطابق ماده ۴۹ آیین نامه تقاضای خود را به واحد دانشگاهی تسلیم کرده و موافقت لازم را برای مرخصی تحصیلی کسب کند.

تبصره ۲: مدت مرخصی تحصیلی (به استثنای تبصره ۳ ماده ۳ و تبصره ۲ ماده ۴۹ و یک‌نیم‌سال مرخصی زایمان) جز حداکثر مدت مجاز تحصیل دانشجو در هر دوره محسوب می‌شود.

ماده ۴۹: تقاضای مرخصی تحصیلی باید به صورت کتبی حداقل دو هفته قبل از شروع انتخاب واحد توسط دانشجو به اداره آموزش واحد دانشگاهی تسلیم شود اداره آموزش موظف است پس از بررسی وضعیت تحصیلی دانشجو قبل از اتمام مهلت انتخاب واحد موافقت یا عدم موافقت با درخواست دانشجو را کتباً به وی ابلاغ کند.

تبصره۱: آموزش واحد زمانی با درخواست مرخصی موافقت می‌کند که دانشجو از نظر گذراندن بقیه دروس دوره دچار مشکل نشود‌.

تبصره۲: دانشجویانی که به عنوان همسر یا فرزند (به شرط نداشتن منع نظام وظیفه) یکی از اعضای هیأت علمی که از فرصت مطالعه استفاده می‌کند کارکن دولت یکی از دانشجویان بورسیه که به صورت همراه به خارج از کشور می‌روند می‌توانند با آرایه حکم ماموریت همسر و ولی به تشخیص و تایید شورای آموزشی واحد علاوه بر استفاده از مرخصی استحقاقی در طول دوره تحصیل تا ۴ سال دیگر نیز از مرخصی بدون احتساب در سنوات بهره‌مند شوند.

تبصره۳: مرخصی‌های اجباری که واحد دانشگاهی به دلیل تشکیل نشدن کلاس یا عدم ارائه درس صادر می‌کنند، جز سنوات دست دانشجو محسوب نمی‌شود و شهریه بابت آن دریافت نمی‌شود.

ماده ۵۱: ترک تحصیل یا عدم مراجعه دانشجو به واحد دانشگاهی( بدون اخذ مرخصی) در یک نیم سال انصراف از تحصیل محسوب می‌شود و دانشجوی منزل حق ادامه تحصیل را نخواهد داشت.

* تبصره: در مواردی که ترک تحصیل دانشجو موجه باشد باید حداقل یک ماه قبل از پایان همان نیم‌سال دلایل آن را به واحد دانشگاهی اعلام کند، در صورت تایید موجه بودن آن نیمسال جز مرخصی تحصیلی دانشجو محسوب می‌شود.

تبصره۳ ماده۳: در مورد پذیرفته شدگان فاقد مدرک پایه یک سال تاخیر در ثبت نام جزو سنوات مجاز محسوب نمی‌شود و واحد دانشگاهی باید مرخصی بدون احتساب در سنوات صادر و شهریه ثابت این مدت را بر مبنای سال ورود دریافت کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار