انتقاد رئیس فرهنگستان علوم از نحوه گزینش در پذیرش دانشجویان دکتری

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

انتقاد رئیس فرهنگستان علوم از نحوه گزینش در پذیرش دانشجویان دکتری

رئیس فرهنگستان علوم تأکید کرد: متاسفانه در ایران همه چیز به کنکور ختم می‌شود؛ در حالی که استاد خود باید دانشجوی دکتری را انتخاب کند.
به گزارش خبرگزاری آنا، دکتر رضا داوری‌اردکانی در دومین همایش ملی آموزش عالی با عنوان سرآمدی آموزش که صبح امروز با حضور وزرای علوم و آموزش و پرورش در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت:‌ «در دانشگاه‌ها مشکلات زیادی داریم که اگر حل نشوند در آینده با مشکل برخورد می‌کنیم، آموزش و پرورش باید اصلاح شود، چرا‌که آینده کشور به آموزش بستگی دارد، البته این بدان معنی نیست که کارهای خوبی صورت نگرفته، بلکه کارها باید به اندازه کافی باشد. زمانی که دانشگاه راه‌اندازی شد فقط یک موسسه آموزشی بود، دانشگاه نه مدرسه و نه پژوهشگاه است؛ بلکه هم مدرسه و هم پژوهشگاه است.»

رئیس فرهنگستان علوم ادامه داد:‌ «۴۰ سال پیش دانشگاه‌های ما پژوهش را شروع کردند، نمی‌دانم پژوهش با آموزش در تناسب قرار نگرفت یا آموزش با پژوهش هماهنگ نشد، باید آموزش و پژوهش مکمل هم باشند، نمی‌دانم چقدر مکمل هم شده‌اند، یا اینکه چقدر جای پژوهش را آموزش تنگ کرده است، ما در این باب چیز زیادی نمی‌دانیم. معتقدم از ابتدا ما علم نمی‌خواستیم ولی چون علم عظمت دارد و تکنولوژی را با خود همراه می‌کند ناگزیر شدیم علم را دریافت کنیم و ناچار بودیم دانشگاه داشته باشیم. این موضوع ریشه تاریخی در کشور ما ندارد بلکه برخورد دو تاریخ است. دانشگاهی که پژوهش نکند پیشرفت نمی‌کند، اگر پژوهش منطبق با نیازهای حقیقی ما باشد درست حرکت کرده‌ایم و اگر این‌گونه نباشد راه را اشتباه رفته‌ایم.»
داوری اردکانی با انتقاد از برگزاری کنکور دوره دکتری گفت:«با سوال تستی دانشجوی دکتری انتخاب می‌شود و این انتخاب بدی است وقتی استاد نمی‌تواند دانشجوی دکتری انتخاب کند بد است.»

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار