میزان جذب فارغ التحصیلان توسط صنعت ۴۳ درصد است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

یک کارآفرین حوزه دیجیتال گفت: میزان جذب فارغ التحصیلان توسط صنعت ۴۳ درصد است و شرکتها دلیل عدم جذب نیرو از دانشگاهها را نبود ارتباط مناسب با مراکز دانشگاهی عنوان می کنند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، هم اندیشی مدیران صنعت و نخبگان دانشگاهی با شعار “کارآموزی موثر با هدف ایجاد ارزش افزوده” با حضور مدیران اشتغال وزارت رفاه، مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه های بزرگ دولتی، مدیران منابع انسانی برخی وزارتخانه ها و شرکت های دولتی و خصوصی برگزار شد.

در این نشست تخصصی که با هدف بررسی میزان تاثیرگذاری دوره های کارآموزی در جذب تاره فارغ التحصیلان در سازمان های اقتصادی و صنعتی دولتی و خصوصی برگزار شد، طی دو پنل تخصصی با حضور مدیران مربوطه و نخبگان دانشگاهی مورد نقد و بررسی و آسیب شناسی قرار گرفت.

“آسیه حاتمی” از کارآفرینان برتر حوزه دیجیتال به عنوان برگزار کننده این مراسم، در سخنانی دانشگاه و صنعت را مکمل یکدیگر در حوزه اشتغال دانست و افزود: علیرغم اینکه باید دانشگاه و صنعت در زمینه اشتغالزایی فارغ التحصیلان در کنار یکدیگر باشند اما در کشور ما این دو گروه یکدیگر را مقصر می دانند و تعامل خوبی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: در تجربه های موفقی که داشتیم توانستیم از طریق پلتفرم “تلنت کوچ”)Talent Coach( به عنوان پل ارتباطی میان صنعت و دانشگاه، اقدام به طراحی و راه اندازی سامانه کارآموزی دانشگاه تهران کنیم و پروژه رصد فارغ التحصیلان دانشگاه امیرکبیر را نیز با موفقیت به انجام رساندیم.”نمایشگاه آنلاین کاریابی” هم دیگر پروژه موفقی بود که درنتیجه تعامل با دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد و بازخورد بسیار خوبی در میان جویندگان کار داشت.

حاتمی تصریح کرد: ما در بررسی و ارزیابی صورت گرفته در سامانه تلنت کوچ به این نتیجه دست یافتیم که در ایران میزان جذب فارغ التحصیلان توسط صنعت ۴۳ درصد است و ۴۸ درصد از شرکتها دلیل عدم جذب نیرو از دانشگاهها را ندانستن پروسه ارتباط با مراکز دانشگاهی عنوان می کنند.

اما در کشورهای توسعه یافته بیش نیمی از فرایند اشتغالزایی و آموزش حرفهای در بخش صنعت اتفاق میافتد که همین امر باعث می شود تا دانشجو در زمان تحصیل زمان مفید خود را به فراگیری حرف های در عرصه صنعت سپری کند و ماحصل آن نیروهایی کارآموزده و باتجربه خواهد بود.

در ادامه همایش، توسعه روابط موثر بین صنعت و دانشگاه، نیازهای واحدهای صنعتی در حوزه منابع انسانی و تامین آنها توسط مراکز دانشگاهی و ایجاد فرصت های مطالعاتی و پروژه های پژوهش محور در واحدهای صنعتی و بهینه سازی دوره های کارآموزی مورد بررسی قرار گرفت. سیستمهای موفق و کارآمد کارآموزی در سایر کشورهای پیشرفته دنیا و بومیسازی آنها در زمان تحریم نیز از دیگر عناوین مطرح شده در این همایش بود که توسط سخنرانان جلسه که از مدیران شرکت های بین المللی در حوزه منابع انسانی بودند مطرح شد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار